VW Brouk: Nejslavnější auto všech dob slaví šedesátku

  19:44aktualizováno  30. prosince 12:55
Automobilové legendy bývají různé, ale žádná nepřekoná tu největší - Volkswagen Typ 1. Právě před šedesáti lety odstartovala výroba největší automobilové legendy všech dob - VW Brouk.

Patnáct let vydržela Volkswagenu konstrukce jediného Typu 1, aby s přehledem pobil konkurenci. Jeho brouka nejdřív nikdo nechtěl, Britové i Američané po válce touto konstrukcí opovrhli, ale pak se nestačili divit... Brouk dobyl celý svět.

V šedesátých letech se začalo o továrně ve Wolfsburgu hovořit jako o "kolosu na hliněných nohou", mnozí vynášeli katastrofické scénáře, co se stane poté, až brouky nikdo nebude chtít. Jenže Volkswagen si na svém prvním Typu 1, jehož počátky sahají do třicátých let, vybudoval neuvěřitelnou pozici.

Továrna ve Wolfsburgu, po válce nedaleko sovětské okupační zóny, přispěla k obnově německého motorismu. Brouk byl sice hlučný, s nedobrými jízdními vlastnostmi, tvrdým pérováním a špatným výhledem řidiče dozadu, nicméně se stále vylepšoval a nakonec se stal kultovním vozidlem, jehož produkce přesáhla na dnešek neuvěřitelný čas - půl století.

Z více než 21 milionů vyrobených exemplářů byla většina původního typu s plochým, vzduchem chlazeným čtyřválcem 1200 cm3, uloženým tradičně vzadu za poháněnou nápravou. Ke konci výroby však postupně sílil (byl také s objemy válců 1300, 1500 a 1600), nemluvě o prosvětlování interiéru většími okny a ve finále zcela přepracovanou přední nápravou, která výrazně změnila jízdní vlastnosti.

Méně je víc
Legenda, které Němci říkají Käfer, Britové a Američané Beetle, Italové Maggiolino, Francouzi Coccinelle, Brazilci Fusca a my jednoduše Brouk, se však nevyráběla pouze v Německu. Kultovní lidový vůz motorizoval řadu dalších zemí včetně Brazílie a Mexika, kde jejich produkce skončila až na přelomu tisíciletí.

Navzdory prvotnímu nezájmu britskoamerické okupační správy o továrnu a její výrobky poznali Američané tyto vozy už počátkem roku 1949, kdy první volkswageny putovaly přes oceán do Spojených států, aby se tam usadily a záhy dobyly obrovské popularity. Jejich exportní úspěch měl velký podíl na rozletu výroby, i když německé silnice také zaplavily v počtu nevídaném a potřely veškerou konkurenci. Volkswagen tak dosáhl s jediným typem toho, co se nepodařilo jiným s mnohem širší nabídkou.

Bylo však zřejmé, že tato politika nemůže vydržet donekonečna, a proto už v roce 1961 automobilka uvedla další model, odvozený Typ 3, alias VW 1500, ovšem s karoserií konvenčního pontonového řešení. Nedosáhl však zdaleka takového úspěchu jako Typ 1, brouk je zkrátka přežil. Na základě jeho podlahové plošiny vznikl rovněž lehký užitkový Transporter, VW Typ 2, další automobilová legenda.

Jak šel čas
Věhlasný konstruktér Ferdinand Porsche se myšlenkou lidového vozu zabýval od počátku třicátých let, podle jeho návrhů postavily první prototypy továrny Zündapp a NSU, protože Volkswagen ještě neexistoval. Porschemu se podařilo získat státní podporu včetně přízně Adolfa Hitlera, a tak první, třicetikusovou sérii VW 30 vyrobila v roce 1937 stuttgartská automobilka Daimler-Benz, tvůrce mercedesů.

Ještě do vypuknutí války vyjely vozy VW Typ 1 v definitivní podobě z nové továrny, nicméně jejich podvozky pak posloužily především válečným "kaďourům" (podle označení KdF) a "vodníkům", tedy lehkým vojenským terénním vozům a jejich obojživelné verzi.

Po válce už bylo všechno jinak, nicméně ještě v roce 1945 se rozběhla výroba civilních verzí. Brouk s pořadovým číslem milion vznikl v roce 1955, desetimiliontý v roce 1967 a dvacetimiliontý v květnu 1981.

Další historie už je známá. Brouk se vyráběl v Německu až do počátku roku 1978, další léta pokračovala produkce především v Mexiku, odkud se vozy dovážely zpět do Evropy. Jeho hvězdnou kariéru ukončil až nástup moderní repliky New Beetle, s níž se ještě nějaký čas paralelně vyráběl v mexickém Pueblu.

Brouci zaplavili Berlín. Sraz autolegendy

Velká FOTOGALERIE ZDE

Z roku 1964 pochází model zvaný "preclíkový" podle charakteristického zadního okna.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...