Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI | foto: VW

Volkswagen vypouští oblíbené bestie. Golfy GTI a GTD přijdou koncem jara

  • 0
Fanoušky nesmrtelného modelu jistě potěšila zpráva, že VW Golf se stal autem roku 2013. A hned přichází další. Na ženevském autosalonu se dnes představují ostré verze modelu a česká cena GTI bude začínat podstatně níže než německá cenovka. V prodeji bude v základní verzi a v provedení Performance. Cenovka výkonově slabší dieselové verze GTD bude o něco vyšší než u benzinové verze.

Volkswagen oba nové modely, vycházející z aktuální sedmé generace Golfu, oficiálně ukáže na autosalonu v Ženevě, který začíná 7. března. S předstihem však ukázal podobu obou modelů na fotografiích, představil část technických parametrů a nastínil základní cenu novinek.

Především pohled na cenu může české zákazníky potěšit. Základní varianta Golfu GTI bude stát 613 900 korun, přitom v Německu bude nové GTI startovat v přepočtu na 730 tisících korun. Je pravděpodobné, že určité rozdíly budou ve výbavě, ale i tak je česká cena příjemným překvapením. U dieselové verze pak známe jen německou cenu, která je o tisíc eur vyšší než u benzínového GTI. Stejný rozdíl, tedy asi 25 tisíc korun, by pak měl být u obou modelů i na českém trhu.

I nové GTI si zachovává vlastnosti předchůdců. Liší se oba nárazníky, vpředu najdeme tradiční voštinovou masku s červenou linkou a zadní světla jsou zatmavená. Auto sedí o kousek níž a má výraznější boční prahy. Nová jsou sedmnáctipalcová kola a v interiéru si nelze nevšimnout sportovního volantu a sedadel s tradičním kostkovaným vzorem. Víceméně to samé předvede i dieselový model GTD.

Volkswagen Golf GTD

Stejně jako standardní provedení sedmičkového Golfu, tak i obě sportovní verze sdílí novou koncernovou modulární platformu MQB. Tu pak má třeba i nová Škoda Octavia nebo nový Leon od Seatu. Díky nové platformě se podařilo uspořit i pár kilogramů hmotnosti, takže pohotovostní hmotnost nového GTI začíná na 1 350 kilogramech.

Novinky dostaly i zcela nové motory. GTI má přeplňovaný dvoulitr s výkonem 162 kW (220 koní), příplatková verze Performance pak přidává dalších 7 kW na výsledných 230 koní. Díky této úpravě se GTI dostane na maximální rychlost sériových aut 250 kilometrů za hodinu. Základní verze se pak bude o něco pomalejší, když zvládne 246 kilometrů za hodinu.

Točivý moment je u obou verzí shodných 350 Nm. Na výběr bude mezi šestistupňovým manuálem a automatem DSG. Výrobce zatím nerozlišuje zrychlení u obou převodovek, možná jsou stejné. Základní GTI tak vystřelí na stovku za 6,5 sekundy, verze Performance je o desetinku rychlejší. V porovnání s předchozí generací GTI z šestkového Golfu je novinka o půl sekundy rychlejší. Aby také ne, když má o 70 Nm větší maximum točivého momentu a o 10 až 20 koní vyšší výkon.

Dieselový Golf GTD má dvoulitrový diesel naladěný na 135 kW (186 koní), s kterým dosáhne na maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu a na stovku zrychlí za 7,5 sekundy.

Volkswagen Golf GTI

Udávaná normovaná spotřeba není u hot-hatchů, kam obě novinky tradičně patří, příliš důležitou hodnotou a pravděpodobně se na ni málokterý majitel dostane. Ale budiž. Teoreticky se při dodržování rychlostí GTD dostane až na 4,7 litru nafty na sto kilometrů, GTI pak v obou výkonových verzích na 6,5 litru naturalu, případně o půl litru více s DSG převodovkou.

V Německu začne Volkswagen přijímat objednávky na jaře, v prodeji budou Golfy GTI a GTD od konce jara. Zhruba v tomto termínu by měly novinky dorazit i na český trh. Výrobce uvádí termín na přelomu jara a léta, což logicky vychází na červen.