Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoráři VW v ráži: nový dvanáctiválec a litrový tříválec má 272 koní

aktualizováno 
Volkswagen se rozhodl, že laickou i odbornou veřejnost ohromí novými motory. Ukázal je v rámci International Vienna Motor Symposium. Krom nového dieselu pro dodávky představil dva vpravdě šílené benzinové motory. Jeden litrový tříválec na steroidech a pak obří dvanáctiválec, který rozhodně nechce být vyhynulým dinosaurem.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru | foto: Volkswagen

Konstruktéři Volkswagenu čas od času až nečekaně popustí uzdu fantazii. A výsledky jsou fascinující. Důkazem toho jsou dva nové motory, které firma ukázala ve Vídni. Nemohou být odlišnější a přitom oba fascinují svými parametry.

Dvanáct válců znovu a lépe

Pro tradicionalisty bude skvělou zprávou to, že Volkswagen představil zbrusu nový dvanáctiválec. Ani ve 21. století se všemi jeho omezeními a tlakem na co nejnižší spotřebu se nechce německý koncern vzdát nejprestižnějších motorů. Navíc němečtí konstruktéři neopouštějí svou nezvyklou konstrukci uspořádání válců do písmene W.

Fotogalerie

Nový agregát W12 tak na první pohled připomíná ty dosavadní, které lze najít pod kapotou modelů Bentley, u nejdražších verzí Audi A8, u obřího SUV Q7 nebo VW Phaeton. Ve skutečnosti je však novinka zcela přepracována a to i přes zachování zdvihového objemu 6 litrů. Žádný downsizing se nekoná. Zato turba a množství další moderní techniky rozhodně nechybí. Sám Volkswagen označuje motor jako agregát s největší koncentrací moderní techniky na světě.

Ke dvojici twin-scroll turbodmychadel přidává agregát například kombinaci přímého vstřikování TSI od Audi a vícebodového vstřikování TMPI od Bentley tak, aby motor v každou chvíli využíval výhodnější metodu. Vložky válců mají speciální povrchovou úpravu. Olejový okruh je konstruován robustněji i s ohledem na využití motoru mimo zpevněné cesty (agregát se tak jistě podívá pod kapotu chystaného SUV Bentley). Samozřejmostí je olejové čerpadlo s proměnnou kapacitou, komplikovaný chladící okruh nebo schopnost deaktivace vybrané řady válců. Motor se také chlubí propracovaným hydraulickým uložením s elektromagnetickým řízením pro snížení vibrací.

Může vás zajímat

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Cena 199.000,-Kč včetně DPH.

Více na Automodul.cz.

To vše znamená, že má nový agregát výkon ohromujících 447 kW, tedy 608 koní a točivý moment neméně fascinujících 900 Nm. A to v neskutečném rozsahu otáček od 1 500 do 4 000 za minutu. V závislosti na tom, v jakém voze bude motor zabudován, by měl autu umožnit akceleraci na stovku za méně než čtyři sekundy, maximální rychlost přes 300 km/h a přitom produkci pouhých 250 gramů CO2 na kilometr jízdy v měřicím cyklu NEDC.

Nejsilnější tříválec

Nový dvanáctiválec Volkswagenu je jistě pozoruhodný motor, ale koncept nového tříválce je snad ještě šílenější. Agregát vychází z dnešních běžných litrových motorů řady EA211, které známe třeba z fabie. Díky aplikaci moderních řešení ovšem dosahuje neskutečných výkonů. Litrový tříválec má totiž v podání VW výkon neskutečných 200 kW, tedy 272 koní. Ani točivý moment 270 Nm není zrovna malý. Takový výkon jsme zatím z litrového motoru nikde neviděli.

Volkswagen dosáhl těchto extrémních hodnot třeba inspirací v závodních speciálech Polo WRC. Hlavní podíl na neuvěřitelných parametrech má ovšem přeplňování. Volkswagen u konceptu motoru ke klasickému turbodmychadlu přidal i žhavou novinku, elektricky poháněný kompresor. Ten už představilo ve formě konceptu motoru TDI i Audi. VW použil tuto technickou novinku poprvé u benzínového motoru. Kompresor může být hnán elektromotorem nezávisle na otáčkách motoru, takže řidič má k dispozici vždy dostatečný plnící tlak, což výrazně navyšuje výkon.

Další technickou novinkou je nová povrchová úprava válců metodou „laser roughening“ - tedy jakéhosi laserového tvrzení. Tu bude VW používat v sériové výrobě v širokém měřítku, metoda přispívá ke snížení tření v motoru.

Zatímco špičkový dvanáctiválec uvidíme zcela jistě v sériové produkci, o osudu tříválcového ďábelského motoru rozhodnuto není. Zatím jde opravdu jen o koncept, pokud se podobného řešení dočkáme v praxi, pravděpodobně bude mít o dost umírněnější výkon.

Vylepšený diesel

Volkswagen se pochlubil i třetím motorem, ten je ale oproti svým sourozencům zcela normální. Jde totiž o novou verzi turbodieselu 2.0 TDI, která je určena pro lehká užitková vozidla a splňuje normu Euro 6. Motor slibuje oproti stávajícím verzím snížit spotřebu v průměru o 14 %. Využívá vysoký vstřikovací tlak 2 000 barů a pro splněné ekonorem i recirkulaci výfukových plynů. Agregát bude k dispozici ve čtyřech provedeních s výkonem od 62 do 150 kW a maximem točivého momentu v rozmezí 220 – 450 Nm. Motor dostanou jako první nové modely Multivan a Transporter.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Pošťáci usednou do Dacií Dokker, zůstávají i u fiatů na plyn

Dacia Dokker

Vozový park České pošty rozšíří v letošním roce nový model auta, a to Dacia Dokker. Pošta se vrací i k modelu Renault...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Najdete na iDNES.cz