VW Polo 1.4 TDI - až na kufr výborný malý vůz

Výborné jízdní vlastnosti, úsporný a pružný tříválcový turbodiesel i solidní vnitřní prostor, to vše patří k velkým kladům malého Volkswagenu Polo 1.4 TDI. Naopak zápory vyjdou najevo hned po otevření kufru. Hrana nárazníku je poměrně vysoko nad zemí, takže nakládání zavazadel je méně praktické než u konkurentů. A ještě jeden neduh měl vůz v testu MF DNES: na nerovnostech vydával nový výrobek sérii záhadných zvuků odkudsi z přístrojového panelu.
Nejpříjemnějším překvapením testovaného auta se ukázal jeho tříválcový naftový motor s technikou čerpadlo-tryska, na který na pátých dveřích malých volkswagenů upozorňuje dvojice červeně probarvených písmen ve zkratce TDI. Rudé hlásky ve zkratkách označujících motory vždy značí, že typ patří mezi rychlejší v nabídce výrobní firmy. U Pola 1.4 TDI přitom větší dynamiku nesignalizuje zdvihový objem ani počet válců a na první pohled neomráčí ani pětasedmdesátikoňový výkon motoru. Za pružností stojí vysoký točivý moment zmíněného dieselu ve výši 195 Nm. Vyšší je ovšem také cena. Ačkoliv Volkswagen Polo 1.4 TDI nedosahuje - jak vyplynulo z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - zrychlení z nuly na sto kilometrů v čase slibovaném výrobcem, nezklame malý turbodiesel hlavně pružností, která představuje schopnost auta reagovat na sešlápnutí pedálu na vyšší převodové stupně. Výmluvně to dokazuje rovněž výsledek ze zkušebny ÚSMD: pružnost Pola 1.4 TDI při zrychlování na čtyřku i pětku je srovnatelná se čtyřválcovou Škodou Fabia 1.9 TDI s výkonem o 25 koní vyšším. Za čtyřválcovou turbodieselovou škodovkou však polo poněkud zaostává v kultivovanosti motoru. Hlavně v nízkých otáčkách provázejí tříválec malého volkswagenu lehké vibrace a o něco vyšší hluk. Když se však polo rozjede do vyšších rychlos tí, hluk se vytratí a ani v běžné dálniční jízdě nic nebrání posádce v tichém hovoru. Velkým kladem motoru 1.4 TDI je jeho nízká spotřeba nafty. Na testovacím okruhu, který vede dálnicemi, obcemi, především však obyčejnými "okreskami", polykal prověřovaný automobil 4,2 litru nafty na 100 kilometrů. Ani v nejnáročnějších městských pojížďkách se spotřeba nevyhoupla přes sedm litrů a někdy i ve městě klesala k 5,5 litru na 100 kilometrů. V tuzemsku se u nejprodávanější kategorie malých vozů tradičně sleduje vnitřní prostor. V případě Volkswagenu Polo toto hodnocení vyznívá jen průměrně v oblasti kolen pasažérů na zadních sedadlech, zato nadprůměrně je ve vozidle prostoru do šířky. Podle výsledků měření v ÚSMD předčí polo v šířce felicii. Zhruba stejně šířky nabízí fabia, ale užší je Fiat Punto, Peugeot 206 i Ford Fiesta. Sedadla pola patří k nejtužším, ale přesto k pohodlným. Podobně lze charakterizovat také bezpečný podvozek německého automobilu. Martin Kovář, který pro MF DNES posuzuje testované vozy jako řidič s tělesným handicapem, oceňuje u Volkswagenu Polo 1.4 TDI plynové vzpěry kapoty motoru, které usnadňují přístup k provozním kapalinám. "Ale do kufru se z vozíku dostávám k zavazadlům přes vysokou hranu velmi složitě," říká Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,9
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 6
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9

Očima designéra
Ani poslední facelift nic nezměnil na tom, že Volkswagen Polo má konzervativní design. Přední část ve stylu vozů vyšších tříd zmohutněla a působí solidním a bezpečným dojmem, ale přesto mám právě k této části nejzásadnější výtky: ty tam jsou vyvážené tvary předchůdce, který si na nic nehrál a vcelku poctivě přiznal, že je z rodu malých automobilů. Modernizovaná příď je opticky výrazně těžší než zbytek karoserie. Interiér je tvarově velmi zajímavý,neokoukaný a plný atraktivních detailů. Výhrady mám snad jen ke gumově vyhlížejícím plastům.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Za bezmála čtvrtstoletí výroby se z malého pola stal větší vůz, který se ve své třetí generaci přiblíží hodnotou i takovým trvalkám, jako jsou golf či passat. Nejmarkantnější to bude - jak naznačuje poslední vývoj v Česku - u verzí s naftovými motory. A moderní úsporný diesel s vysokou životností, v tomto případě navíc netradičně malého objemu se třemi válci, může z pola učinit vůz málem nesmrtelný. Vzhledem k relativně vysoké pořizovací ceně si lze s jistou mírou nadsázky přát, aby Volkswagen Polo 1.4 TDI už byl starý. S časem se totiž zmíněný handicap změní a auto bude k mání za stabilní ceny. Po pěti letech průměrného provozu za zhruba 220 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

 

 

Volkswagen Polo

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...