Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VW Polo 1.4 TDI - až na kufr výborný malý vůz

Výborné jízdní vlastnosti, úsporný a pružný tříválcový turbodiesel i solidní vnitřní prostor, to vše patří k velkým kladům malého Volkswagenu Polo 1.4 TDI. Naopak zápory vyjdou najevo hned po otevření kufru. Hrana nárazníku je poměrně vysoko nad zemí, takže nakládání zavazadel je méně praktické než u konkurentů. A ještě jeden neduh měl vůz v testu MF DNES: na nerovnostech vydával nový výrobek sérii záhadných zvuků odkudsi z přístrojového panelu.
Nejpříjemnějším překvapením testovaného auta se ukázal jeho tříválcový naftový motor s technikou čerpadlo-tryska, na který na pátých dveřích malých volkswagenů upozorňuje dvojice červeně probarvených písmen ve zkratce TDI. Rudé hlásky ve zkratkách označujících motory vždy značí, že typ patří mezi rychlejší v nabídce výrobní firmy. U Pola 1.4 TDI přitom větší dynamiku nesignalizuje zdvihový objem ani počet válců a na první pohled neomráčí ani pětasedmdesátikoňový výkon motoru. Za pružností stojí vysoký točivý moment zmíněného dieselu ve výši 195 Nm. Vyšší je ovšem také cena. Ačkoliv Volkswagen Polo 1.4 TDI nedosahuje - jak vyplynulo z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - zrychlení z nuly na sto kilometrů v čase slibovaném výrobcem, nezklame malý turbodiesel hlavně pružností, která představuje schopnost auta reagovat na sešlápnutí pedálu na vyšší převodové stupně. Výmluvně to dokazuje rovněž výsledek ze zkušebny ÚSMD: pružnost Pola 1.4 TDI při zrychlování na čtyřku i pětku je srovnatelná se čtyřválcovou Škodou Fabia 1.9 TDI s výkonem o 25 koní vyšším. Za čtyřválcovou turbodieselovou škodovkou však polo poněkud zaostává v kultivovanosti motoru. Hlavně v nízkých otáčkách provázejí tříválec malého volkswagenu lehké vibrace a o něco vyšší hluk. Když se však polo rozjede do vyšších rychlos tí, hluk se vytratí a ani v běžné dálniční jízdě nic nebrání posádce v tichém hovoru. Velkým kladem motoru 1.4 TDI je jeho nízká spotřeba nafty. Na testovacím okruhu, který vede dálnicemi, obcemi, především však obyčejnými "okreskami", polykal prověřovaný automobil 4,2 litru nafty na 100 kilometrů. Ani v nejnáročnějších městských pojížďkách se spotřeba nevyhoupla přes sedm litrů a někdy i ve městě klesala k 5,5 litru na 100 kilometrů. V tuzemsku se u nejprodávanější kategorie malých vozů tradičně sleduje vnitřní prostor. V případě Volkswagenu Polo toto hodnocení vyznívá jen průměrně v oblasti kolen pasažérů na zadních sedadlech, zato nadprůměrně je ve vozidle prostoru do šířky. Podle výsledků měření v ÚSMD předčí polo v šířce felicii. Zhruba stejně šířky nabízí fabia, ale užší je Fiat Punto, Peugeot 206 i Ford Fiesta. Sedadla pola patří k nejtužším, ale přesto k pohodlným. Podobně lze charakterizovat také bezpečný podvozek německého automobilu. Martin Kovář, který pro MF DNES posuzuje testované vozy jako řidič s tělesným handicapem, oceňuje u Volkswagenu Polo 1.4 TDI plynové vzpěry kapoty motoru, které usnadňují přístup k provozním kapalinám. "Ale do kufru se z vozíku dostávám k zavazadlům přes vysokou hranu velmi složitě," říká Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,9
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 6
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9

Očima designéra
Ani poslední facelift nic nezměnil na tom, že Volkswagen Polo má konzervativní design. Přední část ve stylu vozů vyšších tříd zmohutněla a působí solidním a bezpečným dojmem, ale přesto mám právě k této části nejzásadnější výtky: ty tam jsou vyvážené tvary předchůdce, který si na nic nehrál a vcelku poctivě přiznal, že je z rodu malých automobilů. Modernizovaná příď je opticky výrazně těžší než zbytek karoserie. Interiér je tvarově velmi zajímavý,neokoukaný a plný atraktivních detailů. Výhrady mám snad jen ke gumově vyhlížejícím plastům.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Za bezmála čtvrtstoletí výroby se z malého pola stal větší vůz, který se ve své třetí generaci přiblíží hodnotou i takovým trvalkám, jako jsou golf či passat. Nejmarkantnější to bude - jak naznačuje poslední vývoj v Česku - u verzí s naftovými motory. A moderní úsporný diesel s vysokou životností, v tomto případě navíc netradičně malého objemu se třemi válci, může z pola učinit vůz málem nesmrtelný. Vzhledem k relativně vysoké pořizovací ceně si lze s jistou mírou nadsázky přát, aby Volkswagen Polo 1.4 TDI už byl starý. S časem se totiž zmíněný handicap změní a auto bude k mání za stabilní ceny. Po pěti letech průměrného provozu za zhruba 220 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

 

 

Volkswagen Polo

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....