Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Polo: evropské auto roku 2010 v testu

aktualizováno 
Na první pohled je jasné, že patří do příbuzenstva nesmrtelného modelu Golf. A nový Volkswagen Polo má možná ještě říznější tvary než jeho větší bratr. Patří sice mezi malá auta do města, neztratí se však ani na dálnici. A od pondělka se pyšní titulem Evropské auto roku 2010.

Volkswagen Polo BlueMotion | foto: Volkswagen

Polo oslaví příští rok pětatřicáté narozeniny, a tak si letos nadělilo novou generaci. Namalovala ji italská designérská ikona Walter de Silva a nutno uznat, že tak dravě a dospěle polo asi nikdy nevypadalo.

Může se hodit

Špičková auta VW Polo Žijte podle svého vkusu! www.automodul.cz

Novinka je sice lehčí než předchůdce, ale povyrostla o pět centimetrů do délky. Stojí za pozornost, že o třídu výše postavený VW Golf první generace byl ve všech rozměrech menší. Cestující na zadních sedadlech budou naříkat na málo místa pro nohy, třeba ve fabii je pro kolena místa víc. V kuru odveze polo 280 litrů věcí.

Žádný pologolf

Malý volkswagen už není malý rozměry a vůbec ne výbavou. Můžete se rozmazlovat i prvky, o kterých malá auta před pár lety ani nesnila. V nabídce jsou bixenonová světla, panoramatické střešní okno nebo třeba svícení do zatáček. Stačí čtvrt otáčky volantem nebo pustit směrovku a rozsvítí se světlo, které posvítí dovnitř oblouku.

Volkswagen Polo BlueMotion

V základní výbavě je stabilizační systém ESP a čtyři airbagy - na úrovni bezpečnosti konstruktéři hodně zapracovali, takže polo dosáhlo v crashtestech EuroNCAP na všech pět hvězdiček. Třeba použité airbagy nejsou úplně běžné. V základní výbavě dostanete boční vzduchový vak typu Thorax, který znají kabrioletáři. Chrání bok a je protažený až nahoru, takže v případě nehody se postará i o hlavu. Za příplatek si samozřejmě můžete objednat i klasický hlavový airbag.

V nabídce jsou dva stupně výbavy Trendline a Comfortline. Poznáte je například podle odlišného tvarování vnitřku čelních světel, uvnitř je rozeznáte po hmatu. Základní trendline má přístrojovku vytvarovanou z tvrdého plastu, ve vyšším comfortlinu je měkčená (a všimnete si, že dokonale přehledný středový panel je lehce natočený k řidiči), v kufru je navíc dvojitá podlaha, pod kterou schováte menší položky nákupu. Nejvyšší výbavu Highline v Česku nepořídíte, řadu prvků této výbavy si však můžete dokoupit.

Komfortní jízda Když polo rozvášníte na německé dálnici, bude se vám možná zdát, že je zadek chvílemi trochu neposedný - ale to je spíš jen dojem. Zatáčky můžete řezat bez bázně, jen si musíte zvyknout na větší náklony. I díky nim však umí být malý volkswagen zároveň velmi komfortní, takže z vás nevytřepe duši. Jediným neduhem je méně citlivé řízení.

Na dálnici se neztratí

Tříválcová jedna-dvojka, dobře známá řidičům fabií, prošla modernizací, tou nejdůležitější je čtyřventilová technika. Motor tak má kultivovanější chod a hlavně - v polu o něm ani nevíte. Konstruktéři se silně zaměřili na odhlučnění, pozná se to třeba na těžké kapotě vystlané spoustou tlumicího materiálu. Jediné, co posádku na dálnici ve vyšších rychlostech obtěžuje, je hluk od pneumatik.

Když jsme se vydali s polem vybaveným dvanáctistovkovým tříválcem se 70 koňmi výkonu na sever Německa, měli jsme ve dvou lidech osmilitrovou spotřebu. A to jsme na německých dálnicích jeli často na maximu možností malého motoru. Chvílemi se ručka tachometru podívala s námahou k číslu 170.

Na zpáteční cestě jsme vyzkoušeli další benzinový motor: čtyřválcovou 1,4. Její projev je v porovnání s tříválcem ještě o kus kultivovanější a zvuk vyrovnanější. Na dálnici jde polu ve vysokých rychlostech k duhu více výkonu.

Volkswagen Polo BlueMotion

Na dostatečně dlouhé rovince s větrem v zádech jsme polo se čtrnáctistovkou rozvášnili až na tachometrovou dvoustovku, ale o rychlostní rekordy tu nejde. Po ostřejší jízdě přes Německo a postávání v koloně kolem Berlína nám palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 7,5 litru. Při pojíždění po okreskách to bylo kolem šesti.

V nabídce je kromě jedna-dvojky ve dvou výkonových verzích (60 a 70 koní) a čtrnáctistovky (85 k) ještě nová přeplňovaná 1,2 TSI, kterou dostává i Škoda Yeti. Stopětikoňový motor je možné pořídit také s automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Oblíbené turbodiesely TDI reprezentuje moderní commonrailový motor 1,6 litru. K mání je v polu ve výkonových variantách se 75, 90 a 105 koňmi, prostřední verzi koupíte také s DSG.

U Volkswagenu se šetří

Volkswagen Polo se ale bude od příštího roku chlubit hlavně zbrusu novým miniaturním tříválcovým turbodieselem 1.2 TDi 55 kW má ve verzi BlueMotion podle výrobce spotřebu pouhých 3,3 litru na 100 kilometrů, což znamená teoretický dojezd na nádrž 1 363 km.

První dojem z napjatě očekávané novinky? Kultivovanost. Ve srovnání se současnou tříválcovou čtrnáctistovkou TDi, již zná spousta řidičů z fabií a roomsterů a stěžuje si na neurvalý zvuk a vibrace, vibruje 1,2 opravdu minimálně. Zmizelo i nepříjemné dunění, pouhý náznak se objevuje jen mezi 1 800 a 2 000 otáčkami, nad i pod touto hranicí vládne ticho.

S motorem se dá jet dvěma způsoby – vyzkoušeli jsme oba. S častým vytáčením (pak už hluk do auta trochu proniká) přes čtyři tisíce otáček (trojka zvládne bez problémů 110 km/h) jsme při více než stokilometrové jízdě okreskami a obcemi spálili 4,1 litru nafty. Naopak, když jsme jeli přesně podle "indikátoru řazení", který řidiči ukazuje, kdy přeřadit výše (při 1 asi 1 800 otáčkách, při odřazení spadne na 1 110), klesla spotřeba na 3,7 litru.

Volkswagen Polo BlueMotion

Volkswagen Polo BlueMotion

Ani pak jsme ovšem nejeli nijak pomalu, na dálnici jsme třeba bez problémů atakovali 160 kilometrů v hodině. Proklamovaných 3,3 litru jsme sice nedosáhli, ale i tahle hodnota je velmi solidní na pětidveřové auto obsazené dvěma lidmi, se zapnutou klimatizací, rádiem, navigací a rozsvícenými světly.

Základní třídveřové polo s 60koňovou benzinovou jedna-dvojkou stojí 246 800 korun, pětidveřová verze je dohromady s klimatizací za patnáctitisícový příplatek.

Nový Volkswagen Polo v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3 970 x 1 682 x 1 453 x 2 470
objem kufru (l) 280-952
základní cena benzin/nafta  246 800/327 800 Kč

Motory pro VW Polo
motor 1,2 MPI 1,2 MPI 1,4 MPI 1,2 TSI 1,6 TDI 1,6 TDI 1,6 TDI Blue
Motion
1,6 TDI
palivo benzin benzin benzin benzin nafta nafta nafta nafta
objem (ccm) 1 198 1 198 1 390 1 197 1 598 1 598 1 598 1 598
max. výkon (kW/k) 44/60 51/70 63/85 77/105 55/75 66/90 66/90 77/105
max. krouticí moment (Nm) 108 112 132 175 195 230 230 250
prům. spotřeba (l/100 km) 5,5 5,5 5,9 5,5 4,2 4,2 3,6 4,2
max. rychlost (km/h) 157 165 177 190 170 180 180 189
zrychlení 0-100 km/h (s) 16,1 14,1 12,1 9,7 13,9 - - 10,4




Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

Opel Grandland X

Přesnější normy emisí, které budou platit od podzimu letošního roku, nutí automobilky zasáhnout do nabídky motorů. Opel...

První jízda: Cactus mění disciplínu a veze nový komfort pro citroëny

Citroën C4 Cactus

Většina vnějších dílů je nová, přepracovaný podvozek z něj dělá mnohem pohodlnější a dospělejší auto. K uvolněné...

Okreskový raubíř Mégane RS žhaví gumy. Už jsme s ním jeli

Renault Mégane RS

Mégane RS byl vždycky nejlepším renaultem, alespoň z pohledu řidičských zážitků, to je bez diskuze. Teď žhaví gumy...

Najdete na iDNES.cz