Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Tiguan – hlavně na silnici, občas na polní cestu

  10:45aktualizováno  10:45
Je to VW Touareg a není to klasické SUV. Je to VW Golf a není to klasické osobní auto. Představuje se nový Volkswagen Tiguan.

VW Tiguan | foto: Volkswagen

Za prvé: chcete auto, které bez potíží v létě i zimě zvládne traktory poznamenanou polní cestu k vám na chatu?

Za druhé: kvůli pocitu bezpečí chcete sedět výš než v běžném osobním voze?

Za třetí: nechcete, případně vám nestačí peníze na klasické obrovité SUV typu Audi Q7, a přesto byste rádi něco menšího?

Za čtvrté: chcete typicky německé auto, do kterého jako manažer budete moci usednout i v obleku a na firemním parkovišti v klidu zaparkujete před zraky kolegů, kteří jezdí ve služebním Volkswagenu Passat?

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů Volkswagen Tiguan www.automodul.cz

Za páté: máte k dispozici tři čtvrtě milionu korun?

Pokud jste pětkrát odpověděli ano, pak asi pro vás se hodí nový Volkswagen Tiguan. Vůz, jehož nejlépe popisuje výraz "něco mezi golfem a touaregem“.

Z golfa si vzal stále ještě rozumné rozměry, z touarega chuť vyrážet mimo zpevněné silnice. Rozumná kombinace. Přesvědčili jsme se o tom během testovacích jízd v okolí maďarské Budapešti.

Zaparkuje za vás
Tiguan se bude prodávat ve dvou úpravách, zněla informace automobilky. Ano, dvě verze skutečně budou, nicméně nečekejte dvě výrazně rozdílná auta.

Rozdíl totiž zařídí jen jiný přední nárazník. Majitelé, kteří budou vyrážet do prudších svahu, by měli volit "terénní“ model Track and Field, která má oproti standardní podobě tiguanu předek uzpůsobený pro zvládnutí většího nájezdového úhlu. Rozdíl je deset stupňů. Silniční verze s méně seseknutým nárazníkem pak vypadá usedleji.

Jak na nás design Volkswagenu Tiguan působil? Z boku trošku nuda. Lepší je ale čelní pohled. Tvář touarega obzvlášť ve spojení s off-roadovým nárazníkem tady funguje velmi dobře. Když auto na křižovatce nestojí přímo za vámi, dojem, že jde o touarega při pohledu do zpětného zrcátka z hlavy nedostanete.

Interiér je typicky volkswagenovský. Žádné vymýšlení převratných novinek. Prakticky všechno známe ze současných modelů. Designéři měli namísto vymýšlení novinek pro vnitřek tiguanu pár dní volno. To ale neznamená nic špatného.

U volkswagenu je to jedině dobře. Intuitivní ovládání audiosystému, klimatizace, navigace... Prostě všechno najdete pohodlně a včas. Ale abychom designérům jejich zásluhy neupírali – třeba nové a bytelné řešení madla dveří si pochvalu zaslouží.

To platí pro i samoparkovací systém, kterým může být tiguan na přání vybaven. Podélný parkovací manévr do řady zaparkovaných aut, který by většina řidičů řešila minimálně na dvakrát, samoparkovací zařízení zvládne během několika vteřin během jednoho pokusu.

Stačí zmáčknout tlačítko u řadicí páky, ovládat plyn a brzdu a jen sledovat volant, který se sám otáčí podle pokynů počítače. Parkování bez samoparkovacího asistenta pak usnadňuje příplatková kamera, která snímá prostor za vozidlem.

Trošku z rodinných aut
Lidé z Volkswagenu o tiguanu tvrdí, že také nemá daleko k rodinným autům z kategorie MPV. Řadit ho sem má hlavně možnost posouvat zadní sedadla v rozsahu 16 centimetrů.

Problém není ani s nastavení úhlu opěradel. Delší předměty lze vozit tak, že sklopíte některé zadní sedadlo dělené v poměru 60:40.

V případě, že vozíte například oštěpy, můžete si sklopit ještě přední sedadlo a využít tak celou délku kufru prostoru pro posádku.

Dalším MPV prvkem jsou zadní sedadla posazená o 4 centimetry výš než ta přední. Škoda ale je, že po kompletním sklopení zadních sedadel nevznikne v kufru rovná plocha. Kazí ji dost výrazný schod.

Za normální situace má zavazadlový prostor tiguanu objem 505 litrů. Pokud jde o váhu nákladu, můžete tam naložit 650 kilogramů Zavazadlový prostor v sobě skrývá ještě jedno překvapení.

Po otevření víka na zadním nárazníku objevíte skryté lanko. Když za něj zatáhnete, z pod nárazníku vyskočí koule tažného zařízení, za  které můžete připojit náklad až do váhy dvě a půl tuny. Jak prosté a.... Za příplatek.

Do terénu
Volkswagen Tiguan rozhodně není plnokrevný off-road. Přesto je verze  Track and Field vybavena tlačítkem pro off-road režim, po jehož stisknutí se aktivují funkce, jež pohyb mimo silnici usnadňují. 

V tu chvíli se aktivují funkce jako je asistent pro výjezd do kopce, z kopce, elektronické závěry diferenciálu se aktivují při sebemenším prokluzu kol nebo se upraví systém ABS a brzdění na nezpevněném povrchu je tak účinnější.

Pohon kol je rozdělen tak, že devadesát procent výkonu za normální situace míří k přední nápravě, zbytek k zadní. V případě potřeby ale téměř všechna síla může být přenesena jen na zadní nápravu.

Tiguan má podvozek s nezávislým zavěšením kol. Pro zvládnutí větší zátěže je tiguan opatřen pomocným rámem z vysokopevnostní oceli. Přední náprava používá osvědčený systém McPherson, zadní část je převzatá z Volkswagenu Passsat 4Motion.

Krátká terénní vložka během testovacích jízd ukázala, že tiguan si s mírnými nástrahami přírody poradí. Otázkou je, jestli to budou zákazníci vůbec využívat.

Co pod kapotou?
Pokud jde o nabídku motorů, prodej začíná s naftovým dvoulitrem TDI (výkon 103 kW) a benzinovou "jednačtyřkou“ TSI (výkon 110 kW).

Pravděpodobně nejprodávanější dvoulitrový diesel má nejnovější generaci systému vstřikování, který má zaručit především nižší hlučnost motoru. Rozdíl mezi naftou a benzinem je po zvukové stránce čím dál tím lepší.

Ovšem po nastartování motor svůj původ nezapře. Příjemná je spotřeba, která by v průměru neměla přesáhnout 7,2 litru na 100 kilometrů.

O něco žíznivější je ale druhý vyzkoušený motor 1,4 TSI s přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Ten se nejlíp cítí v hladině okolo tří tisíc otáček, kdy nejrychleji reaguje na pokyny řidiče.

Při nižších otáčkách rozpohybování nejslabší benzinové verze tiguana ale chvíli trvá. Rozhodně nejde o žádný sprinterský výkon. Nicméně i tak se spotřeba pohybuje okolo osmi a půl litrů na sto kilometrů. Výhodou je fakt, že do všech motorů TSI jde tankovat levně.

A kdo bude chtít něco ostřejšího, musí si chvíli počkat na verzi s motorem jaký má VW Golf GTI, tedy benzinový dvoulitr s výkonem 200 koní.

Všechny verze jsou vybaveny  manuální, případně automatickou šestistupňovou převodovkou.

Bezpečí zaručeno
Nedílnou součástí hodnocení nových aut je jejich bezpečnost. S tou je na tom tiguan na jedničku.

Bezpečí posádce kromě samotné robustnosti auta má zaručit šest airbagů v základní výbavě, případně dva hlavové za příplatek.

Důkazem bezpečí byly nedávné výsledky testů organizace Euro NCAP, která tiguanu za ochranu posádky přidělila maximální počet pěti hvězdiček. Za ochranu dětí v autosedačkách pak čtyři hvězdičky z pěti.

Volkswagen Tiguan na začátku prosince do českých showroomů přiveze klasickou nabídku své značky. Kvalitní zpracování, pár novinek a dobré jméno. To by mu mohlo k úspěchu stačit.

Uvidíme, jak se vypořádá s konkurencí levnějších korejských vozů a od příštího roku také nového Fordu Kuga. Auta, které míří do úplně stejné automobilové třídy.

VW Tiguan – testované verze

Motor 2.0 TDI 1.4 TSI
Počet válců 4 4
Zdvih. objem (cm3) 1986 1390
Max. výkon (kW) 103 110
Zrychlení (s) 10.4 9.3
Délka (mm) 4427
Rozvor (mm) 2604
Objem kufru (l) 505/1510
Základní cena* (EUR) 28 800 26 700
Poznámka: * cena pro ČR ještě nebyla stanovena

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.