Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

  10:56aktualizováno  10:56
Auto, které řídí samo sebe, už nemusí být jen snem nenapravitelných fantastů. Jedno takové totiž úspěšně vyzkoušel německý Volkswagen. Jeho Touareg se proháněl po terénní trati. Představení auta bylo zároveň generálkou na závody aut bez řidičů, které se konají v říjnu v USA.
Auto, které jezdí bez řidiče

Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Dnešní auta jsou ve většině prošpikována elektronikou, která pomáhá řidiči zvládat krizové situace. Technici však jdou ještě dál a vyvíjejí vozy, které řidiče vůbec nepotřebují. Složité technologie dokáží sledovat a analyzovat cestu před vozem a samy auto řídit.

"Systémy musí být nejdřív stejně dobré jako pozorný řidič. V další fázi pak budou muset technologie být lepší než člověk za volantem, vidět do příští zatáčky a podle toho zvolit postup," rozvíjí vizi šéf vývoje VW Matthias Rabe.

Technici Volkswagenu přeměnili sériový Touareg doslova v pojízdnou laboratoř, které důvěrně přezdívají Stanley. Auto je vybaveno bezpočtem senzorů, které ve spojení se čtyřmi laserovými detektory sbírají data pomáhající vést vůz bez řidiče bezpečně po cestě. V systému pracuje i radarové zařízení a satelitní navigační systém GPS.

Informační tok míří do zavazadlového prostoru auta, kde data zpracovává sestava sedmi propojených počítačů. Každý z nich je vybavený 1,6 gigahertzovým procesorem. Tento elektronický mozek vybavený zvláštním softwarem pak vysílá pokyny elektronice, která ovládá zrychlování, zpomalování a otáčení volantu.

Prototyp Stanley byl zkonstruován pro závod Grand Challenge 2005. V něm se v říjnu na jihozápadě Spojených států utkají auta bez řidičů. Budou muset zdolat zhruba 280 kilometrů dlouhou trasu v poušti, mají na to deset hodin. Trať bude až do startu zahalena tajemstvím, jakýkoli zásah zvenčí není dovolen.

"Je to první dlouhý závod v dějinách automobilu, při kterém musejí všechna potřebná rozhodnutí udělat sama auta," říká profesor Sebastian Thrun ze stanfordské univerzity, šéf závodního týmu, který do závodu vyšle vůz Stanley.

Vedle prototypu pro závod vznikl ještě jeden Stanley, kterého VW předvedl v motoparku v Oscherslebenu. Ten brzy projde změnou pohlaví a stane se z něj Stanlette. Na voze s ženským jménem pak budou technici provádět další vývojové úpravy.

Na vzniku obou vozů se kromě koncernových vývojářů VW podílela i laboratoř ERL (Electronics Research Laboratory), kterou Volkswagen provozuje v kalifornském Palo Altu a univerzita ve Stanfordu.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.