VW v USA povolá do servisů 370 tisíc aut

Rozsáhlou kontrolu svých vozů připravuje evropská jednička na severoamerickém kontinentu. Až 370 tisíc Američanů, kteří si v poslední době koupili Golf či model New Beetle, bude muset navštívit značkový servis a nechat si překontrolovat katalyzátor. Volkswagenů prodaných v Evropě se problém netýká.

"Odhalili jsme dosti závažnou vadu na katalyzátorech, jež způsobuje několikanásobné překročení emisních limitů. Problém je o to horší, že se kontroly dotknou velké masy automobilů," uvedl tiskový mluvčí amerického úřadu pro ochranu životního prostředí EPA.

Volkswagen naopak své klienty uklidňuje, že nejde o problém dotýkající se jakkoli bezpečnosti aut, ale jen o mírně zvýšené limity ve výfukových plynech. Slovo "mírně" ovšem není na místě, neboť úřad EPA naměřil u jednoho Volkswagenu dokonce 27-mi násobně vyšší množství uhlovodíků, než připouští americká norma. I oxidů uhelnatých bylo ve spalinách více, v tomto případě "jen" 1,5 krát oproti povolenému množství.

Tyto hodnoty naměřili kontroloři jen v určitém čase po zapnutí motoru, při ustáleném provozu se již snížily blíže k povoleným normám. Hlavní problém je prý v lambda sondě, která se zejména při studeném a vlkém počasí velmi rychle zahřívá, přičemž tento teplotní šok ji paralyzuje. Zařízení posléze krátkodobě vynechává.

Nadměrné ohřátí lambda sondy bylo dle VW způsobeno softwarovou chybou na řídící jednotce. Tento problém zástupci německého výrobce oznámili americkému úřadu pro ochranu životního prostředí již na jaře minulého roku a od té doby prý vyvinuli nový software, který již nadměrné emise nezpůsobuje. Lidé z EPA si však softwarovou chybou nejsou jisti, doporučují proto Volkswagenu vyměnit celou lambda sondu.

Ve skutečnosti výrobci usilují o rychlé zahřátí katalyzátoru, neboť při jeho studeném provozu není schopen výfukové plyny dostatečně pročistit. U Volkswagenů ale došlo k takovému zahřátí lamda sondy, které ohrozilo samotný její chod.