Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda volkswagenem nové éry. ID.3 do zásuvky je příjemný, ale drahý

ID.3 startuje novou éru koncernu Volkswagen. První kilometry ukázaly, že umí být příjemným a dobře fungujícím vozem pro komfortní, tiché cestování po městech a venkovských silnicích. Zádrhel je v milionové ceně, za kterou koupíte podobně velký a mnohem ostřejší VW Golf GTI a ještě zbude na benzin.

Mohlo by se říct, že Volkswagen ID.3 je jen dalším novým elektromobilem, který přichází po Nissanu Leaf, Hyundai Kona Electric nebo Mazdě MX-30. Ve skutečnosti je však tento vůz jen začátkem ofenzivy, která bude zahrnovat více než 70 vozů postavených na stejné technice, a to nejen koncernu Volkswagen. Jak jezdí tento pro německou automobilku extrémně důležitý model?

Na rozdíl od jiných automobilek, které se ve svých nejnovějších strategiích snaží elektrifikovat běžné modely, aby je mohly vyrábět společně s ostatními a flexibilně tak reagovat na požadavky trhu, se Volkswagen před lety rozhodl, že pro své elektrické vozy vyvine vlastní platformu. Dostala označení MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) a automobilka počítá, že do roku 2029 na ni postaví celkem 20 milionů vozidel (více čtěte zde). Jen do roku 2024 do projektu elektromobility Volkswagen investuje 33 miliard eur.

Elektromobilita a zejména pak typ ID.3, který je první z nové rodiny elektrických vozů, má být pro Volkswagen doslova začátkem třetí éry v jeho historii. Druhou bylo představení modelu Golf v roce 1974 a první Volkswagen Brouk, jenž vyjel motorizovat Německo v roce 1938. Mimochodem, ten měl, stejně jako aktuální ID.3, motor uložený vzadu a pohon zadních kol.

Tři verze

Elektrická platforma MEB je navržena kolem jen 14 cm tenké baterie umístěné v podlaze, která může mít kapacitu 58, 77 a později i 45 kWh. Vzadu je uprostřed propracované víceprvkové nápravy elektromotor a vpředu lehká náprava typu McPherson. Zatímco u typu ID.3 se s pohonem obou náprav nepočítá, například příbuzná Škoda Enyaq nebo větší VW ID.4 bude k dispozici i s pohonem všech kol s druhým elektromotorem umístěným vpředu.

První svezení jsme absolvovali s modelem označovaným ID.3 Pro Performance se středním akumulátorem s kapacitou 58 kWh a motorem o maximálním výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 310 Nm. Dojezd tohoto podle plánu automobilky nejběžnějšího provedení činí podle cyklu WLTP 420 km, což odpovídá normované spotřebě 15,4–16,9 kWh/100 km. My jsme na testovací trati o délce 144 kilometrů vedoucí převážně po rovině kombinací rychlostních a okresních silnic dosáhli při průměrné rychlosti 62 km/h spotřeby 19,1 kWh/100 km. A to odpovídá reálnému dojezdu přesahujícímu 300 kilometrů.

Během testů jsme také absolvovali přibližně stokilometrový úsek po dálnici mezi Wolfsburgem a Hannoverem. Zde automobil s lehkostí dosahoval své elektronicky omezené maximální rychlosti 160 km/h, nicméně při ustálené rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal spotřebu 21,5 kWh/100 km. I to znamená dojezd více než 250 km.

Příjemný zadní pohon

Při jízdách s modelem ID.3 zaujala zejména celková lehkost pohybu tohoto vozu daná nejen značnou setrvačností zásluhou hmotnosti přesahující 1 700 kg. Vítané byly také přirozené reakce motoru a chytrá adaptivně se přizpůsobující rekuperace využívající ke své činnosti informace nejen o vozech vpředu z radaru, ale také od navigace. Když chcete, tak automobil například sám zpomalí před obcí, a to efektivně s využitím rekuperace.

Zaujaly také jízdní vlastnosti s pohonem zadních kol. A to především z důvodu absence rušivého „tahání“ za volant při akceleraci a přirozené trakce, kdy se při rozjezdu zatěžuje zadní náprava. Citlivé reakce motoru a účinné elektronické systémy podvozku zajišťují potřebnou bezpečnosti při jízdách na kluzkých površích.

Rychlé i pomalé nabíjení

S elektrickým pohonem souvisí také nabíjení. V tomto ohledu je Volkswagen ID.3 dobrým standardem. Střední verzi lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, při domácím nabíjení, kdy lze použít některou z nabíječek dodávaných přímo Volkswagenem, se může baterie vozu plnit výkonem až
11 kW. V prvním případě tak lze baterii nabít za přibližně 45 minut, zatímco ve druhém za více než pět hodin. Záruka na baterii je osm let nebo do ujetí
160 000 km. Volkswagen v ní garantuje, že její kapacita neklesne pod 70 % původní hodnoty.

Praktické kompaktní auto

Model ID.3 je navržen jako elektrická alternativa univerzálního Golfu. Na délku měří kompaktních 4 361 mm (o 77 mm více než Golf) a přitom má rozvor náprav, tudíž i délku interiéru, podobnou jako větší Passat. Zavazadlový prostor s objemem 385 l má pravidelný tvar a je o 5 l větší než v Golfu. Silnou stránkou při pobytu uvnitř je vynikající pozice za volantem, značná vzdušnost interiéru a snadná obsluha.

Před volantem je jednoduchý displej poskytující potřebné informace o rychlosti, asistentech a navigaci – zobrazuje vše podstatné. Multimediální systém s navigací odpovídá nejnovějšímu Golfu. ID.3 je stejně jako jeho konvenčně poháněný sourozenec vybaven novou elektronickou architekturou, která účinněji propojuje všechny systémy ve voze do jednoho celku a navíc umožňuje budoucí dálkové aktualizace, jak je známe z mobilních telefonů.

Volkswagen ID.3 ukázal, že je dobře postaveným a praktickým vozem. Má samozřejmě limity dané elektrickým pohonem, mezi něž patří spíše než dojezd především cena začínající na 1 014 900 Kč. Levnější „podmilionová“ varianta s menším akumulátorem teprve dorazí. Když zůstaneme u srovnávání s Golfem: od tohoto týdne je k objednání nový Golf GTI, za jehož 245 koní krocených šestistupňovým manuálem a samosvorným diferenciálem zaplatíte 833 tisíc.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...