Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW: všechny vany na jeden podvozek

  10:29aktualizováno  10:29
Podle zpráv z odborných kruhů automobilového průmyslu je velice pravděpodobné, že nástupce sharanu, plánovaný microbus i inovovaný transporter využijí stejnou podlahovou plošinu. Nová strategie Volkswagenu však obsahuje i další změny. Společný vývoj řady Sharan/Galaxy/Alhambra končí, přehodnocení čeká i joit venture s Mercedesem zahrnující modely LT a Sprinter.

Důvody změn jsou zřejmé, jde o dosažení maximální efektivity. Například u nástupce sharanu a transporteru či u nového microbusu by samostatný vývoj podvozků předurčil model k zániku, tvrdí lidé z automobilky. Samostatně, při limitovaných ročních prodejích se projekty ekonomicky nevyplácí. Naopak společná platforma, prozatimně nazývaná T5, by vývoj výrazně zlevnila i zrychlila.

Navenek se zdá, že v automobilce je v současnosti protěžován projekt microbusu. Ten si svým neotřelým designem v retro stylu získal na autosalonech spoustu příznivců. Dle posledních informací se management vyjádří k jeho osudu nejpozději v červnu. Spekuluje se dokonce o dvou variantách tohoto modelu. První - určená pro severoamerický trh - by byla delší i širší, varianta pro Starý kontinent naopak "evropsky civilnější". Tato verze by mohla dokonce vytlačit Volkswagen Sharan, jehož historie by tak skončila. Toto potvrdil i Martin Winterkorn z představenstva koncernu: "přímý nástupce sharanu může být i současná studie microbusu". Zatím ale není nic jisté.

Nutnost sjednocení podvozkových plošin potvrzují i analytici. "Volkswagen potřebuje na platformě T5 postavit nejméně 300 tisíc aut ročně," tvrdí Pieter Wieman, nizozemský automobilový odborník. "Zaměřme se na konkurenci. Opel splupracuje s Renaultem, Fiat s PSA. Větší objemy společných prodejů jim přináší nečekané zisky."

Horlivé debaty probíhají i ohledně výrobního závodu, kde by se měl microbus kompletovat. Nejpravděpodobnějším místem se zdá být hannoverský areál, z něhož v současnosti vyjíždějí modely transporter. Martin Winterkorn ale vidí jinou variantu - portugalskou Pamelu. Zdejší továrna je prý neovykle efektivní a dodržuje vysoký standart kvality. "Až tam skončí Sharan, Alhambra a Galaxy, rozhodně se tohoto provozu nechci vzdát," upozorňuje Winterkorn.

Ke změnám dojde i v užitkové sekci Volkswagenu. Nový šéf wolfsburgského koncernu Bernd Pischetsrieder totiž nově prosazuje široký záběr produkce užitkových vozů, od lehkých vanů až po těžké nákladní tahače.

V nižší střední třídě se dokonce rozhodl využít příští generace golfu k postavení vanu pro malé podnikatele. Těžší variantu zastupuje model LT, který bude nahrazen s největší pravděpodobností v roce 2006. Zda se VW dohodne na vývoji jeho nástupce opět s Mercedesem je zatím nejisté. Záměr získat spolu s perspektivní Scanií i kvalitní paletu těžkých nákladních vozů se ale zatím nedaří naplnit. VW sice vlastní 18,5 procenta švédské firmy, ale silnou pozici ve vedení zatím nemá. Navíc Scania nyní koketuje s japonským Hino patřícím do automobilové skupiny Toyoty.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.