Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW: všechny vany na jeden podvozek

  10:29aktualizováno  10:29
Podle zpráv z odborných kruhů automobilového průmyslu je velice pravděpodobné, že nástupce sharanu, plánovaný microbus i inovovaný transporter využijí stejnou podlahovou plošinu. Nová strategie Volkswagenu však obsahuje i další změny. Společný vývoj řady Sharan/Galaxy/Alhambra končí, přehodnocení čeká i joit venture s Mercedesem zahrnující modely LT a Sprinter.

Důvody změn jsou zřejmé, jde o dosažení maximální efektivity. Například u nástupce sharanu a transporteru či u nového microbusu by samostatný vývoj podvozků předurčil model k zániku, tvrdí lidé z automobilky. Samostatně, při limitovaných ročních prodejích se projekty ekonomicky nevyplácí. Naopak společná platforma, prozatimně nazývaná T5, by vývoj výrazně zlevnila i zrychlila.

Navenek se zdá, že v automobilce je v současnosti protěžován projekt microbusu. Ten si svým neotřelým designem v retro stylu získal na autosalonech spoustu příznivců. Dle posledních informací se management vyjádří k jeho osudu nejpozději v červnu. Spekuluje se dokonce o dvou variantách tohoto modelu. První - určená pro severoamerický trh - by byla delší i širší, varianta pro Starý kontinent naopak "evropsky civilnější". Tato verze by mohla dokonce vytlačit Volkswagen Sharan, jehož historie by tak skončila. Toto potvrdil i Martin Winterkorn z představenstva koncernu: "přímý nástupce sharanu může být i současná studie microbusu". Zatím ale není nic jisté.

Nutnost sjednocení podvozkových plošin potvrzují i analytici. "Volkswagen potřebuje na platformě T5 postavit nejméně 300 tisíc aut ročně," tvrdí Pieter Wieman, nizozemský automobilový odborník. "Zaměřme se na konkurenci. Opel splupracuje s Renaultem, Fiat s PSA. Větší objemy společných prodejů jim přináší nečekané zisky."

Horlivé debaty probíhají i ohledně výrobního závodu, kde by se měl microbus kompletovat. Nejpravděpodobnějším místem se zdá být hannoverský areál, z něhož v současnosti vyjíždějí modely transporter. Martin Winterkorn ale vidí jinou variantu - portugalskou Pamelu. Zdejší továrna je prý neovykle efektivní a dodržuje vysoký standart kvality. "Až tam skončí Sharan, Alhambra a Galaxy, rozhodně se tohoto provozu nechci vzdát," upozorňuje Winterkorn.

Ke změnám dojde i v užitkové sekci Volkswagenu. Nový šéf wolfsburgského koncernu Bernd Pischetsrieder totiž nově prosazuje široký záběr produkce užitkových vozů, od lehkých vanů až po těžké nákladní tahače.

V nižší střední třídě se dokonce rozhodl využít příští generace golfu k postavení vanu pro malé podnikatele. Těžší variantu zastupuje model LT, který bude nahrazen s největší pravděpodobností v roce 2006. Zda se VW dohodne na vývoji jeho nástupce opět s Mercedesem je zatím nejisté. Záměr získat spolu s perspektivní Scanií i kvalitní paletu těžkých nákladních vozů se ale zatím nedaří naplnit. VW sice vlastní 18,5 procenta švédské firmy, ale silnou pozici ve vedení zatím nemá. Navíc Scania nyní koketuje s japonským Hino patřícím do automobilové skupiny Toyoty.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Najdete na iDNES.cz