VW: všechny vany na jeden podvozek

Podle zpráv z odborných kruhů automobilového průmyslu je velice pravděpodobné, že nástupce sharanu, plánovaný microbus i inovovaný transporter využijí stejnou podlahovou plošinu. Nová strategie Volkswagenu však obsahuje i další změny. Společný vývoj řady Sharan/Galaxy/Alhambra končí, přehodnocení čeká i joit venture s Mercedesem zahrnující modely LT a Sprinter.

Důvody změn jsou zřejmé, jde o dosažení maximální efektivity. Například u nástupce sharanu a transporteru či u nového microbusu by samostatný vývoj podvozků předurčil model k zániku, tvrdí lidé z automobilky. Samostatně, při limitovaných ročních prodejích se projekty ekonomicky nevyplácí. Naopak společná platforma, prozatimně nazývaná T5, by vývoj výrazně zlevnila i zrychlila.

Navenek se zdá, že v automobilce je v současnosti protěžován projekt microbusu. Ten si svým neotřelým designem v retro stylu získal na autosalonech spoustu příznivců. Dle posledních informací se management vyjádří k jeho osudu nejpozději v červnu. Spekuluje se dokonce o dvou variantách tohoto modelu. První - určená pro severoamerický trh - by byla delší i širší, varianta pro Starý kontinent naopak "evropsky civilnější". Tato verze by mohla dokonce vytlačit Volkswagen Sharan, jehož historie by tak skončila. Toto potvrdil i Martin Winterkorn z představenstva koncernu: "přímý nástupce sharanu může být i současná studie microbusu". Zatím ale není nic jisté.

Nutnost sjednocení podvozkových plošin potvrzují i analytici. "Volkswagen potřebuje na platformě T5 postavit nejméně 300 tisíc aut ročně," tvrdí Pieter Wieman, nizozemský automobilový odborník. "Zaměřme se na konkurenci. Opel splupracuje s Renaultem, Fiat s PSA. Větší objemy společných prodejů jim přináší nečekané zisky."

Horlivé debaty probíhají i ohledně výrobního závodu, kde by se měl microbus kompletovat. Nejpravděpodobnějším místem se zdá být hannoverský areál, z něhož v současnosti vyjíždějí modely transporter. Martin Winterkorn ale vidí jinou variantu - portugalskou Pamelu. Zdejší továrna je prý neovykle efektivní a dodržuje vysoký standart kvality. "Až tam skončí Sharan, Alhambra a Galaxy, rozhodně se tohoto provozu nechci vzdát," upozorňuje Winterkorn.

Ke změnám dojde i v užitkové sekci Volkswagenu. Nový šéf wolfsburgského koncernu Bernd Pischetsrieder totiž nově prosazuje široký záběr produkce užitkových vozů, od lehkých vanů až po těžké nákladní tahače.

V nižší střední třídě se dokonce rozhodl využít příští generace golfu k postavení vanu pro malé podnikatele. Těžší variantu zastupuje model LT, který bude nahrazen s největší pravděpodobností v roce 2006. Zda se VW dohodne na vývoji jeho nástupce opět s Mercedesem je zatím nejisté. Záměr získat spolu s perspektivní Scanií i kvalitní paletu těžkých nákladních vozů se ale zatím nedaří naplnit. VW sice vlastní 18,5 procenta švédské firmy, ale silnou pozici ve vedení zatím nemá. Navíc Scania nyní koketuje s japonským Hino patřícím do automobilové skupiny Toyoty.