Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří za pneumatiky. Nemění je, nebo kupují levnější

aktualizováno 
Přibývá lidí, kteří na zimních pneumatikách jezdí i v létě. Ubývá těch, kteří jsou ochotni kupovat prémiové značky.

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. | foto: Nokian

Teplá zima v kombinaci s krizí přináší výrobcům pneumatik nepříjemné překvapení: lidé čím dál více utrácejí za nejlevnější značky, naopak ty prémiové zůstávají na skladě.

"V nižším segmentu jsme byli prakticky vyprodaní, ale u prémiových máme stále hodně zásob. Vidíme ale v posledních měsících na trhu zlepšení," říká nový šéf výrobce pneumatik Goodyear pro střední Evropu Jacek Pryczek, pod kterého spadá odbyt této firmy s mnoha různými značkami celkem v osmnácti zemích.

Šetření se podle něj projevuje i u majitelů dražších aut. "Na léto si koupí kvalitní prémiové pneumatiky, ale v zimě jezdí na těch nejlevnějších," dodal.

Podobný trend sledují i jiní výrobci a prodejci. "Pozorujeme, že zákazníci mají zájem i o levnější pneumatiky, řada z nich volí jiné než prémiové značky," potvrdila mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Lidé si navíc často rozmýšleli, zda mají vůbec přezout.

"Pokud nejsou teploty dlouhodobě pod mrazem, hodně řidičů zůstává u letních pneumatik a snaží se jezdit obezřetněji. I když prodeje jsou letos dobré, nedosahují úrovně předchozích let," říká mluvčí Michelinu Daniel Cahel. Podle něj dlouhodobě ztrácí hlavně střední segment, posiluje naopak nejlevnější.

Teplá zima přitom na první pohled může pneumatikářům nahrávat. Zimní pneumatiky jsou totiž z takových materiálů, že se při teplotách nad sedm stupňů začínají rychleji opotřebovávat. Takové teploty přitom letos v zimě běžně panovaly i několik týdnů. K vyšším prodejům to však podle něj nepřispěje. "Naopak, čím dál více lidí jezdí v létě na zimních pneumatikách. Bohužel si neuvědomují, že je to velmi nebezpečné," podotkl Pryczek.

V Česku v prodejích vládnou Barum a Goodyear, který u nás působí s několika různými značkami, například Debica nebo Dunlop. "Chceme být lídrem prémiového trhu," řekl Pryczek. Podle něj i přes klesající trh loni jejich tržní podíl v Česku stoupl.

Středoevropské specifikum: pneumatiky z e-shopu

Tuzemský i další středoevropské trhy jsou podle Pryczeka specifické i vysokým podílem prodejů pneumatik přes e-shopy. "Podíl je kolem dvaceti procent, více v Evropě není. Je to velký fenomén," řekl Pryczek. Výrobci však tento trend nevidí úplně rádi. "Pneumatiky nejsou zboží, které by se mělo prodávat jen tak bez servisu nebo poradenství. Stává se, že lidé si často koupí i špatnou velikost, protože tomu nerozumějí," dodal.

Specifikem zdejšího trhu je podle něj i to, že lidé zkoumají datum výroby pneumatiky. "Je jedno, jestli je pneumatika rok, nebo tři roky stará, když je nová. Vlastnosti jsou stejné," dodal.

Řada pneuservisů upozorňuje na rozdíly v kvalitě stejných pneumatik podle toho, zda byly vyrobeny v Asii, nebo v Evropě. "Bylo to téma tak před pěti lety. Standardy jsou ve všech našich závodech stejné. Rozdíly mohou být, ale ne v kvalitě," míní Pryczek. Podle něj boom asijských ekonomik znamená i to, že za poslední roky výrazně ubylo dovozů z Asie, protože tamní výrobci nejsou schopni uspokojit domácí poptávku. "Z devadesáti procent jsou teď evropské," odhaduje Pryczek.

Evropský pneumatikářský průmysl může dostat brzy další konkurenci v podobě korejského výrobce Nexen, který chce v Česku postavit vlastní závod. Pryczeka příchod Korejců nepřekvapuje. "Cítíme, jak se chtějí dostat k výrobcům aut, mají velké ambice proniknout na evropský trh hlouběji. Pro nás je konkurence dobrá," tvrdí Pryczek.

Výrobci pneumatik musí podle nařízení Evropské komise na pneumatikách uvádět údaje o valivém odporu, brzdění na mokru a hluku při odvalování. Pryczek takové opatření nepovažuje za ideální. "Jen tři parametry jsou málo, testujeme kolem padesáti různých parametrů," míní.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.