Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vybrané chování lze uplatnit i v autě

  12:49aktualizováno  12:49
- "Jednička, dvojka, trojka podle důležitosti, čtyřka neexistuje," takto shrnuje společenský zasedací pořádek v automobilu šéf hradního protokolu Miloslav Sklenář. Svá společenská pravidla totiž nemá jen seznamování nebo stolování, ale zasedací pořádek v autě.
V žargonu lidí, kteří se zabývají společenským chováním, "jednička" znamená místo pro osobu nejdůležitější čili společensky nejvýznamnější. Tou může být jediná žena v posádce, dítě nebo prostě ten, komu chce řidič projevit úctu. "Jednička" se v autě nachází úhlopříčně od řidiče, vpravo vzadu. Proč právě toto místo? "Je to nejbezpečnější sedadlo v autě a pasažér z tohoto místa nevystupuje do silnice, ale na chodník," říká Miloslav Sklenář.
Podle bezpečnosti se řídí následující zasedací pořádek. Druhé nejvýznamnější místo v autě je za řidičem, společensky nejméně prestižní sedadlo je vedle řidiče. O pátém místě nemůže být ani řeč, pro společenskou elitu jako by neexistovalo. "Vzadu uprostřed? To se nehodí," prozrazuje zaměstnankyně diplomatického protokolu při ministerstvu zahraničních věcí, která si nepřeje uveřejnit své jméno. "Jedině kdyby se cestou jedno auto porouchalo, pak by se musela posádka nějak směstnat."
Pozorného diváka televizního zpravodajství v tuto chvíli napadne, že prezident Václav Havel asi moc společenský není, když většinou nastupuje na místo spolujezdce vedle řidiče, tedy na "trojku". "Vysvětlení je jednoduché, prezident trpí v autě nevolností a vpředu se to houpe méně," vysvětluje Miloslav Sklenář. "Vůbec nejhorší to je v opancéřovaných autech, která mají příliš tvrdé tlumiče. To musí Václav Havel pokaždé dopředu."
Vladimír Smejkal ve své knize Abeceda společenského chování nabízí řešení běžných situací. "Vezeme-li přátele, může rozesazení vypadat takto: vedle řidiče jeho přítel, vzadu vlevo řidičova manželka, vzadu vpravo manželka přítele, uprostřed dítě. Jedeme-li s majitelem vozu pouze ve dvou, je zdvořilejší zůstat vedle něj." Pokud je mezi řidičem a pasažérem vztah pouze obchodní (to platí i pro taxi), může si pasažér sednout na "jedničku" dozadu.
Kdo je na společenském žebříčku výše, nemusí sahat na kličky dveří. Společenskou samozřejmostí je otevírání a zavírání dveří za ženou a společensky výše postavenou osobou. Nepoučitelný společenský vyvrhel se pozná podle toho, že si v autě zapálí, aniž by se přeptal, jestli to někomu nebude vadit. Lépe je na tom osoba významná, které je slušné v její kuřácké zálibě vyjít vstříc. Řekne-li však někdo z posádky "ne", měla by se i případná kuřácká většina podřídit. Podobně je to s poslechem hudby. Právo volby má nejváženější osoba, není však nad rozumnou domluvu.
I nakládání zavazadel má svá společenská pravidla. Automobilky se sice předhánějí v nabídce co největšího pohodlí, a proto je dnes stále obvyklejší otevírání kufru z místa řidiče. Společenská pravidla jsou však proti takové vymoženosti, ovládání víka kufru na dálku svádí k pohodlnosti. Jen řidič-neandertálec by však zatáhl za páčku od kufru vedle svého sedadla a poslal pro tašky dámu.
Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.