Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhláška o registračních značkách se nedodržuje

  19:15aktualizováno  19:15
Když před lety prosadilo ministerstvo dopravy do předpisů, že i nejstarší pojízdné vraky musejí mít vzadu červenou mlhovku, ale nikomu to neřeklo, byl z toho poprask jako hrom. Dnes je v téže situaci, jen je ještě pořád ticho. Tehdy se na ministerstvu třásla křesla, dnes všichni mávají rukou. Už půl roku platí vyhláška stejně závazná jako třeba předpis o rychlosti - že státní poznávací značka, dnes registrační značka musí být k autu přišroubovaná nebo přinýtovaná! Víte to?! Ne? Klid, nic se neděje.

Stejně jako trestní zákony nebo Obchodní zákoník je platná i vyhláška 243, která vlastníkovi nebo provozovateli při montáži značky na auto nařizuje: ...musí použít nýtů nebo šroubů... Vyhláška platí od 17. července 2001! Dále se v osmadvacátém paragrafu lze dočíst, že šrouby nebo nýty mají být přibližně shodně barevné vůči podkladu. Tedy bílé, protože do čísel nebo písmen se šroubovat nesmí, aby neutrpěla čitelnost.

Ministerstvo daleko od lidí

Autorem vyhlášky je ministerstvo dopravy. Je obtížné se dobrat toho, kdo o platnosti a dopadu vyhlášky chce mluvit. Nakonec jakýsi výklad podal pracovník odboru dopravně správních agend Ing. Pavel Jocha: "Je to kvůli tomu, aby se značky tolik nekradly. To dá rozum. Není však přesně stanoveno, kde mají být šrouby ve značce umístěny. Kdybychom místa pro vrtání nějak normalizovali, byli bychom jako někdy ve starém mocnářství..." Ing. Jocha míní, že záleží na vkusu každého majitele.

Zohledňuje tím prý i specifika konstrukcí aut, protože by se mohlo stát, že na určeném místě by šroub nemohl být například kvůli nebezpečí narušení nosné konstrukce. Policii vidí pracovník odboru jako ten správný orgán, který by dohledem a eventuálními postihy měl "šroubovací" vyhlášku prosadit. "Když je to ve vyhlášce, musí to policisté kontrolovat. Já sám pokuty dávat nepůjdu. A pak jsou tu také stanice technické kontroly..." říká Pavel Jocha z ministerstva dopravy.

Ten, kdo vydává...

"Když ji provrtám, tak ji zničím! Já sám značku přivrtanou nebo dokonce přinýtovanou nemám," tvrdí ředitel odboru pražského magistrátu, který značky vydává, JUDr. Josef Mihalík. A hned vytahuje ze stolu jednu "cvičnou" značku a ukazuje, jak málo na ní místa pro zašroubování je. A když, tak jak nesymetrické a nevhodné by šrouby byly. Vrtat přichází v úvahu jenom docela vpravo a to ne v rohu, protože to je místo pro registrační nálepku. Uprostřed jsou zase kolečka od emisní a technické kontroly.

"A docela vlevo sice místo je, jenomže za krátkou dobu sem - jak myslím všichni doufáme - přijde nálepka Evropské unie, takže pod ní šroub mít taky nemůžu. Ani autor vyhlášky, ani výrobce na to nemysleli," uzavírá trapnou záležitost Josef Mihalík. Je na něm vidět, jak rád by pracoval s kvalitními a logickými předpisy a nařízeními a jak by se mu naopak příčilo prosazovat nesmysly. Tvrzení ministerského úředníka o tom, že by na přišroubované značky měli dbát technici stanic technické kontroly, komentuje slovy: "Není to závada, pro kterou by bylo vozidlo nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích. Tečka!"


Tichá dílna u Brna

O radu, jak se vypořádat s vyhláškou, se redakce MF DNES obrátila také na výrobce dříve státních poznávacích dnes registračních značek. Je jím firma HICON v Popůvkách u Brna. Po vytočení telefonního čísla poskytnutého informacemi Telecomu byl veden následující rozhovor:

Hicon, prosím.

Dobrý den, Jan Rýdl z MF DNES, chci se zeptat na vrtání do značek, můžete mi spojit ředitele nebo tiskového mluvčího?

Zavolejte si na ministerstvo, tam vám všechno řeknou.

Já jsem s ministerstvem už mluvil...

Tam vám řeknou všechno.

Chci znát názor výrobce na...

Vy voláte pořád.

Ne, já volám poprvé a chci...

Zavolejte si na ministerstvo.

Můžete mi říci alespoň vaše jméno a funkci?

Už jsem vám je řekl.

Asi jsem je přeslechl, moc se omlouvám. Takže ještě jednou prosím.

Už jsem vám je řekl.

Vy mi nechcete nebo nesmíte nic říkat?

Zavolejte si na ministerstvo...

Po zbytečném dvouminutovém hovoru jsme získali jiné telefonní číslo. Zde sice ochotnější, leč také anonymní zřejmě sekretářka souhlasila s tím, že hovor spojí na pracovníka, který komunikuje s médii. Teď momentálně má však poradu. Po půlhodině byl na obědě. Po návratu z oběda měl delší telefonní hovor. Po dalších deseti měl jiný hovor. A po ještě dalších pěti už odjel mimo kancelář. Na dotaz, jakou funkci zastává onen mluvčí, sekretářka po chvíli váhání řekla: "Ekonomický poradce." Uvolila se poradci předat telefonní číslo a žádost o krátký rozhovor. Do uzávěrky se nikdo z firmy HICON o zpětný kontakt nepokusil.

Prodejce

Čtyřicátník Václav si nikdy jako majitel celkem prosperujícího obchodu s autodoplňky Auto Design nedělal naděje, že na šroubech do značek nějak parádně vydělá. S představou o českém naturelu se do hysterického objednávání šroubů a nýtů nijak nehnal. "Mám tady od šroubáren ještě trochu v krabici. Ale ta je tu už tak dlouho, že vlastně ani nevím, jestli je fabrika vůbec pořád vyrábí. Nikdo mi je nenabízel, nikdo se po nich ani neptal," mává nad vyhláškou rukou potenciální prodejce předpisových šroubů.

Policejní rozum

Stávají často na týchž místech a buď měří a pokutují překročení rychlosti, nebo probírají náklaďáky na technické anebo jen tak namátkově policisté provádějí "silniční kontrolu". Na jednu takovou přijeli redaktoři na severu středočeského kraje. Předložili doklady od vozidla, řidičský a osobní doklad totožnosti. Vše bylo v pořádku. Jen s malým technickým průkazem muž v uniformě obešel vůz a pečlivě - dá se říci - porovnal doklad se skutečností. Během půlminuty byl zpět a doklady vracel: "V pořádku. Děkuji, můžete pokračovat."

V ten okamžik stál náš redaktor už na silnici a ptal se: Je skutečně všechno naprosto v pořádku? Jistě. I značka? Nato si příslušník sice mírně dezorientovaný, ale vzorně asertivní vzal ještě jednou doklady od auta a prohlédl tabulky vzadu i vpředu. V pořádku. Vy máte nějaké pochyby? Podle vyhlášky mají značky být přišroubované nebo přinýtované. Vím. Neriskuju tím, že jsou jenom zaklapnuté v umělohmotné podložce, pokutu? Ode mne ne. Myslím, že mám jiné věci, které je na místě kontrolovat. Ty doopravdy důležité. Jestli chcete, tak já vás upozorňuji, že nemáte předpisově upevněné registrační značky. A jestli si přejete být postižen, tak jsem vás právě vyřešil na místě domluvou. Nashledanou!

STK - oázy tolerance

Zdá se, že jediným, kdo může začít řidičům "dělat nohy" kvůli chybějícím šroubům a nýtům v tabulkách značek, jsou stanice technické kontroly. S legendou, že se chystáme právě do jejich zkušebny a nevíme, jak to se značkami ve skutečnosti je, jsme několik těchto kontrolních míst oslovili. STK v Roudnici nad Labem: "Jestli si chcete espézetku přidělat napevno, je to vaše věc. Dost se kradou, tak je to dokonce i dobrý nápad. Jestli ji ale necháte jenom třeba v podložce, nám to nevadí. Hlavně že drží." STK Beta servis v Táboře: "Přišroubované to má být, to je pravda. Já to říkám takhle úředně. Záleží ale na tom, kdo tu kontrolu bude dělat, že jo. Jak to bude hodnotit. No... Být by to mělo..." STK v Brně - Králově Poli "Platí to jenom pro nové značky. Jestli to máte u starého auta udělané jinak, třeba v podložce, je také v pořádku."

Hlas z Olympu

O vysvětlení situace byl redakcí požádán také ředitel celorepublikové dopravní policie Zdeněk Bambas. Bez zaváhání a obratem odpověděl na otázku: Bude nepřišroubované SPZ policie pokutovat? "...Šrouby nebo nýty musí být připevněna registrační značka, nikoliv SPZ. Tedy to číslo, které vydávají okresní úřady v současnosti. SPZ jsou čísla, které vydávala Policie ČR a není to totéž. SPZ se to netýká. Upevnění registračních značek je předmětem kontroly ze strany Policie ČR a za porušení vyhlášky může být udělena pokuta..." Závěr celé "šroubované" aféry je možno vidět v posledních čtyřech slovech ředitele Bambase: ...může být udělena pokuta. A když ředitel všech dopraváků říká, že "může", pak určitě dobře ví, že neříká "bude"!

Na co jsou kradené SPZ?

Maskování kradených aut. Nejohroženější jsou v tomto ohledu majitelé, kteří nechávají v autě doklady k vozu (např. tzv. malý technický průkaz) a zloděj, který původně do vozu vlezl třeba jenom pro rádio. Jakmile doklady najde, bere značky automaticky. Skvěle jde paket plechových tabulek i s doklady na odbyt právě u zlodějů aut, kteří takto "legalizují" odcizený vůz.

Příprava na trestnou činnost. Pro člověka, který se chystá například na loupežné přepadení, je auto s falešnými poznávacími značkami výborná kamufláž útěku.

Převoz kradeného auta přes hranice. Pokud v zahraničí ukradené auto nese české značky, je pravděpodobnost důkladnější kontroly na hranicích celkem nízká. Zvláště, když auto převáží řidič "bez záznamu".

Krádež benzinu. Obsluhy čerpacích stanic si stěžují na řidiče, kteří natankují, ujedou a při pátrání záznam bezpečnostní kamery ukáže, že měl ukradené značky. Kamery jsou nejčastěji černobílé a zloděj zůstane neznámý. Navíc pokud načerpal "plnou" za zhruba tisíc korun, nejedná se o trestný čin.

Krádež kvůli kovu. Několikrát zaznamenala policie výskyt registračních značek i v kontejnerech na dvoře sběrných surovin. Přinesli je bezdomovci.

Opilecká legrace. Zde není co dodat.

Pramen: Tiskové oddělení Policie ČR Praha

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROZHOVOR S DOPRAVNÍM POLICISTOU

Na čísla kašlu...

Podle jednatřicetiletého dopravního policisty Martina nemá smysl ohlížet se příliš po tom, co všechno zákony a vyhlášky nařizují a zakazují. Dodržuje se jenom to, jak to Češi jako národ cítí. "Na něco jsme jako policajti hákliví a pokutujeme, až se z nás kouří, a na něco kašlem. Tak třeba na přišroubované nebo nepřišroubované značky..." O policistech s bílými čepicemi se v poslední době mluvilo spíše v souvislosti s braním úplatků. Není to ale prý zdaleka tak hrozivý masový problém, jak ho někteří pracovníci ministerstva vnitra prezentují. Přesto Martin souhlasil s rozhovorem pouze za podmínek, že bude uskutečněn v jedoucím autě, bez magnetofonu, fotoaparátu a s pozměněným jménem. Mluvit o skutečném stavu u policie a otevřeně o způsobu policejního myšlení může znamenat rychlý odchod ze státní služby.

Víte o tom, že registrační značky motorových vozidel...
Mají být přišroubovaný? Jo, slyšel jsem, ale ani nevím, jestli to bude platit nebo ne...
Platí!
Hmm.
To nevíte jenom vy, nebo bych takových vašich kolegů našel víc?
Většinou se v práci bavíme o práci. Takže když to nevím já, tak se o nějaké šrouby do značek nestará asi nikdo.
Všímáte si vůbec poznávacích značek?
Samozřejmě. Ale koukám na to, co doopravdy má smysl: technická, emise a taky jestli nevypadá třeba nějak moc ukradeně. Celkem často i prověřujeme. Ale šrouby fakt ne.
Kradou se poznávací značky hodně?
Jo, lumpům jsou dost "užitečné".
Zpozorníte alespoň před značkou s nápadnou číselnou shodou?
To si dávají na svoje auta třeba bohatí snobové, nebo dříve policajti a známí policajtů.
Takže berete na ně větší ohledy?
Skoro se mi chce říct, že právě naopak. Na mě a moje nejbližší kolegy má nápadné číslo právě takový vliv, že si řeknu: Aha, to by mohl být nějaký známý známého, tak mu dám právě takovou pokutu, jakou správně zaslouží. Pak mě nikdo nemůže honit vůbec za nic...
Pomůže nápadná značka alespoň při parkování ve městě?
To je záležitostí spíš městské, ale řekl bych, že je to taky moc nedojímá...
Tak k čemu nápadné značky jsou?
Asi jenom pro pocit těch, kteří je vozí. Asi chtějí dát najevo, jaké mají kontakty a co si s penězi můžou dovolit. Třeba znám jednoho pražského hoteliéra, který má pět nebo šest aut a všechny espézetky má stejné: nula nula nula a číslo. To je panečku náhodička... Ale se mnou to fakt nic nedělá. Vlastně jo. Mohl bych se podívat, jestli má tyhle krásné značky přišroubované!!!

 


 

Autor:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.