Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího přehledu nad situací. Samotný výhled z takového vozu je ovšem mizerný, hlavně při manévrování natěsno, zjistil švýcarský autoklub.

Nejčastěji se řidiči potýkají se špatným výhledem šikmo doleva přes mohutný přední sloupek. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Nejlepších výsledků dosáhly automobily v kategorii malých vozů,“ tak začíná svůj report z testu výhledu z vozů vyrobených v letech 2012 až 2017 švýcarský autoklub TCS. V rámci rozsáhlého testu hodnotil u 69 modelů výhled na blízké okolí vozu. Do testování byly zahrnuty všechny kategorie vozidel od malých vozů po SUV. Výsledky testu jasně vyvrátily často vychvalovaný dobrý výhled u SUV, které jsou v dnešní době čím dál oblíbenější. Tato vozidla totiž dopadla v testu zdaleka nejhůř.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ uvádí TCS a vysvětluje, že velkou roli hrají narůstající požadavky na bezpečnost vozu při nárazu.

Zatímco dříve sloužily sloupky vozu k tomu, aby nesly střechu, dnes jsou nedílnou součástí karoserie a jsou veledůležitým bezpečnostním prvkem, typicky při jeho převrácení. Jenže kvůli tomu také sloupky tloustnou a brání výhledu.

Všechny vozy byly podrobeny testu z hlediska výhledu. Cílem testu TCS bylo zjistit, jak dobrý má řidič výhled z vozu na bezprostřední vzdálenost před a za vozidlem, jak dobře lze s autem zaparkovat a hodnotilo se také, jaké parkovací asistenční systémy jsou ve voze sériově namontovány.

Z výsledku testu vyplynulo, že nejlepší výhled skýtá všech 14 testovaných malých vozů. Mezi kategoriemi testovaných automobilů jde s průměrnou známkou 74 % o nejlepší výsledek.

VÝHLED Z AUTA

Kompletní výsledky

Hodnocení výhledu z vozu. Konkrétní výsledky a metodika ZDE

Druhé místo s průměrem 69 % obsadilo devět testovaných vozů kombi. Jedenáct vozidel kompaktní třídy, jako je VW Golf nebo Mazda 3, spadá s průměrnou známkou 64 % ještě těsně do kategorie „uspokojivých“. Třída šesti testovaných vozů MPV se s výsledkem 63 % řadí těsně za kompaktní vozy, stejně jako osm limuzín, které skončily se stejným ohodnocením.

Výrazně nepříznivě skončilo testování u 21 testovaných vozů SUV, které si výsledkem 59 % zajistily hodnocení „doporučujeme s výhradami“. Vysoké vozy jako SUV skýtají sice díky vyšší pozici sedačky zpravidla lepší přehled o okolním dění, ovšem v momentě, kdy je třeba zajet do řady vozidel nebo zaparkovat, neumožňují dostatečný výhled.

Z tohoto hlediska mají malé vozy výraznou výhodu. Díky kratší vzdálenosti řidiče od zádi vozu je úhel pohledu ze zadního okna ostřejší a řidič si při couvání dříve všimne překážek za vozidlem. Výhodu mají při pohledu dozadu často díky ostře zkosenému zadnímu sklu i vozy s typem karoserie kombi. To zřetelně vyplývá i z výsledků testu: zatímco při couvání malým vozem Smart fortwo je 50 centimetrů vysoká překážka vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, z SUV Ford Edge vidíte stejně vysokou překážku až ze vzdálenosti 12,5 metru. Takovou překážkou může být jak patník, tak i hrající si dítě.

Parkovací systémy plně nenahradí dobrý výhled

Podobná je situace i u parkování popředu. Při parkování Škodou Octavia kombi je nárazník vedle stojícího vozidla vidět už na vzdálenost 92 centimetrů, při parkování SUV Peugeot 3008 zůstane řidiči skryt prostor o velikosti 2,7 metru.

Aby výrobci vozidel usnadnili řidičům manévrování při parkování, montují do vozů sériově parkovací systémy. Ty sice pomohou při parkování a dalším manévrování s vozem, nemohou ale plně nahradit dobrý výhled. Hojně rozšířené jsou parkovací senzory, které informují o vzdálenosti k překážce akustickými signály. Méně časté jsou parkovací kamery, které na obrazovce zobrazují bezprostřední situaci za vozem.

Novinkou jsou systémy, které na obrazovce zachycují vozidlo z ptačí perspektivy. Parkovací systémy byly hodnoceny známkou 20 % (žádný sériově namontovaný parkovací asistent) až 100 % (sériově montované optické a akustické parkovací systémy). Tato výbava ovšem často závisí na zvoleném stupni výbavy testovaného vozu, a neplatí tudíž obecně pro testované modely. Ačkoli nejsou parkovací systémy náhražkou dobrého výhledu z vozu, mohou zabránit škodám vzniklým při parkování a dokonce i nehodám.

Velký vliv na výhled odzadu má délka vozidla. Čím větší je vzdálenost mezi řidičem a zadním sklem, tím tupější je úhel výhledu. Z toho jasně vyplývá, že dlouhé auto skýtá horší výhled dozadu.

Výsledky testování TCS nicméně dokazují, že se to netýká obecně všech velkých vozů. Například Opel Insignia nabízí navzdory délce 4,9 metru a modernímu designu dobrý výhled i dozadu. Už při pohledu na extravagantní design Lexusu NX lze tušit, že pro něj tento test nedopadne dobře. Prudce zkosená linie skel a s tím související úzké zadní sklo silně omezují výhled odzadu, což je patrné i z naměřených hodnot. Navzdory nejlepší známce (100 %) za sériově montované parkovací asistenty (parkovací senzory a parkovací kamera) se v celkovém hodnocení nedostal výš než na známku „špatné“.

Tabulku vede Smart fortwo. I bez parkovacích asistentů získal známku „velmi dobré“. Díky výhledu, který vůz umožňuje, člověk jakékoli parkovací asistenty ani nepostrádá. Díky kompaktním rozměrům a adekvátní velikosti skel nabízí auto dobrý výhled a je velmi lehce manévrovatelné.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...