Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhodit z kufru rezervu? Na to zapomeňte

aktualizováno 
Mnoho majitelů starších aut čeká po 15. září smutné překvapení. Budou muset i nadále vozit v kufru svého auta rezervní pneumatiku. A to i když budou mít k dispozici lepicí sadu nebo asistenční službu.

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Přestože ministerstvo dopravy ještě nedávno slibovalo řidičům, že jim nová vyhláška o povinné výbavě umožní jezdit bez rezervy, nakonec nechalo rozhodování na výrobcích automobilů. A ti jsou často rovnou proti nebo zatím nevědí, jak se zachovat. Šoféři i policisté tak budou mít za pár dní v hlavách pěkný guláš.

Spousta řidičů se přitom na změnu vyhlášky (začne platit 15. září) hodně těšila. Třeba proto, že mají velké starší auto, například limuzínu Hyundai Sonata s objemným benzinovým motorem 2,7 litru, a chtěli ho přestavět na plyn s tím, že nádrž na propan-butan umístí do prostoru obřího rezervního kola. Právě Hyundai je však jedním z výrobců, kteří vyndání rezervy neumožní.

Zmatek nad zmatek

Redakce MF DNES oslovila zástupce největších automobilových značek v Česku. Kromě Škodovky, Volkswagenu a Kie se většinou staví k nahrazení rezervy lepicí sadou rezervovaně. "U všech modelů počínaje favoritem nebude nutné rezervu vozit, i když to nedoporučujeme ani to nezakazujeme. U starších 120, které ji měly vpředu, však musí zůstat na svém místě," říká Vítězslav Pelc ze Škody. Automobilka tím sice vychází řidičům vstříc, ale trochu riskuje, protože, jak připouští, auto ve své době nebylo sériově schváleno pro provoz bez rezervy.

Další značky se právě na tento fakt odvolávají, když rovnou říkají, že to nepůjde. "Všechny dosud vyrobené vozy značky Hyundai byly homologovány s rezervou a nelze je provozovat bez ní," konstatuje mluvčí této automobilky Veronika Jakubcová.

Ani další výrobci nejsou ke zrušení rezervy příliš vstřícní, byť argumentují různými důvody. "Citroën prodával a i dnes prodává všechny své vozy až na naprosté výjimky s náhradním kolem. Máme za to, že otázka komfortního dojezdu v případě defektu je pro naše klienty důležitá, chceme nabízet bezpečné vozy s maximálně jednoduchým způsobem použití. Tedy i nadále máme v plánu naše vozy rezervou vybavovat. To se bude týkat i nově příchozího modelu, Citroënu C3," tvrdí mluvčí francouzské značky Martina Bedrnová s tím, že dosud neví, jak to bude u starších modelů.

A jasno nemají ani Ford či Renault. Situaci budou zkoumat. "Je třeba postupovat s nejvyšší opatrností, protože náhradní kolo může být nezanedbatelnou součástí deformační struktury vozu, a tedy důležitým prvkem pasivní bezpečnosti," říká například Martin Linhart z Fordu.

Peugeot: jak který model

Aby komplikací nebylo málo, u některých automobilek se "povolení rezervy" liší dokonce i model od modelu. "Podle naší homologace platí, že nahradit rezervu lepicí sadou bude možné u nových vozů 206+, 207, 308, 3008 a Nového Partnera, rezervní kolo naopak zůstane u celé ostatní řady, tedy 107, 407, 4007, 607, 807, Partner Origin, Boxer a Expert," bilancuje mluvčí Peugeotu Radka Matthey. U všech starších modelů – 206, 306, 307, 406, 806 a dalších, bude muset rezerva zůstat. "Pro vozy typu CC od 206 po 308 jsme získali výjimku již dříve, takže tyto vozy se nabízely a nabízejí rovnou s lepicí sadou," dodává Matthey.

Značka Kia povolí provoz bez rezervy u všech svých modelů s tím, že sadu pro nouzové dojetí si bude muset sehnat každý sám, tu tovární nabízí automobilka pouze pro modely Sorento I a II, Sportage II, Carens II a Picanto.

Ani ze všech nových aut rezervy nezmizí

U mnohých automobilek také zůstane vše při starém u nových automobilů. "Ford specifikace vozů prodávaných v Česku nebude nijak měnit. To znamená, že modely Ka, Fusion, Focus (kromě verze Econetic), Focus Coupé Cabrio a Mondeo budeme vybavovat takzvanou minirezervou, neboli ocelovým náhradním kolem pro nouzové dojetí. Fiesta se bude i nadále dodávat s plnohodnotoným ocelových náhradním kolem – a všechny další modely osobních vozů, tedy Focus Econetic, ST a RS, Kuga, S-Max a Galaxy, budou jako základní výbavu dostávat sadu pro opravu pneumatik," vypočítává Martin Linhart z Fordu. Plnohodnotná rezervní kola pak zůstávají ve výbavě u značek Renault a Dacia.

Naopak tuzemská jednička Škoda rezervu "vyhazuje" ze všech modelů. "Všechna auta modelového roku 2010, tedy ta, co jsou na trhu už od června, jsou ve standardní výbavě bez rezervy, zvedáku a klíče na kola, říká Radek Donner, vedoucí prodeje největšího pražského dealera škodovek NH Car. "Místo toho je v autě sada na opravu pneumatik obsahující lepicí pěnu a kompresor. Za plnohodnotnou rezervu je však možné si připlatit. Pro fabii a roomster tisíc korun, pro octavii a Octavii Tour 1 200 a u superbu a yetiho se připlácí 1 400 korun. Je to v podstatě podle velikosti kol," vysvětluje Radek Donner.

Podle mluvčího automobilky Evžena Krauskopfa k tomu Škoda přistoupila proto, že auto bez rezervního kola má o něco nižší hmotnost, takže se zároveň trochu sníží spotřeba paliva a emise.

Kam pro informace

Každá automobilka tedy přistupuje k problému jízdy s lepicí sadou jinak. Kde tedy řidič zjistí, jestli jeho typ vozu může legálně na silnici bez pátého kola? A co když vás na silnici zastaví policista? "O těchto problémech jsme zatím nemluvili. Předpokládám, že policisté budou mít nějakou tabulku, které vozy můžou jezdit bez rezervy a které ne," míní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Databáze aut by měla výhledově být na internetu. "Pro řidiče vytváříme spolu se Svazem dovozců automobilů jednotný informační systém. Na stránkách ministerstva dopravy v sekci sdělení výrobců i na stránkách www.sda-cia.cz si pak bude každý občan moci zjistit, jak je to s jeho typem vozu," říká vedoucí oddělení schvalování vozidel Ministerstva dopravy Jiří Počta.

Problém je v homologacích

Proč vlastně některá auta se mohou bez rezervy obejít a jiná ne? Záleží na tom, jak byla homologována, tedy schválena pro provoz na pozemních komunikacích, a to v době, kdy byla uváděna na trh. "Nějaká zpětná homologace už není možná, pokud se auto přestalo vyrábět. Jeho konstrukci už totiž nikdo zpětně nezmění. Jestliže výrobci u starších aut povolí provoz bez rezervy, je to v podstatě na jejich vlastní riziko, aby vyšli vstříc řidičům, riskují, že se někdy může stát nehoda a oběť třeba bude poukazovat na to, že viník vlastně neměl homologované auto. Bylo by zajímavé vidět, jak by se soud k takové při postavil," míní expert na schvalování vozidel, který nechtěl být v této souvislosti jmenován. "Považuji to za alibismus předkladatelů vyhlášky, že nestanovili pevná kritéria a přehodili odpovědnost na výrobce. Takhle zůstal původně vstřícný nápad na půli cesty," míní odborník.

Se kterými staršími auty

– bude možné jezdit bez rezervy

Škoda Favorit, Felicia, Fabia I, Superb I
Kia – celá modelová řada

– bez rezervy to nepůjde

Škoda – 105, 120 a starší
Hyundai – celá modelová řada
Peugeot 206, 306, 307, 406, 806

– výrobci, kteří zatím nemají jasno

Renault, Citroën, Ford







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.