Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výhody pojištění zůstávají utajeny

aktualizováno 
- Dlouhá desetiletí monopolu v motoristickém pojištění vychovala zdejší řidiče k vděčnosti za každou bezproblémovou opravu pochroumaného vozu a opatrnost v nárocích na pojišťovny trvá dodnes, byť už není na místě. Jistou dávku sebevědomí snad ještě dodává havarijní pojištění, ovšem velkorysejší v odškodnění se mnohdy může ukázat povinné ručení. Zatímco první negarantuje nic víc a nic méně než to, co si každý pojištěný může doma přečíst v uzavřené smlouvě, je povinné ručení vymezeno občanským zákoníkem a zákonem o odpovědnosti z provozu vozidla
a zdaleka ne každý motorista ví, že m u zaručuje mnoho dobrého kromě jiného třeba nárok na zisk ušlý kvůli nehodě či na náhradní vozidlo pro čas opravy jeho nezaviněně poškozeného auta.
Praxe potvrzuje, že pojišťovny o svých povinnostech vůči motoristům dobře vědí, ovšem leccos ze služeb neposkytují automaticky, nýbrž jen řidičům, kteří své nároky znají a uplatňují. Vysvětlují to tím, že v nových podmínkách teprve začínají... A zahraniční ústavy se západoevropskými zkušenostmi si v odškodňování klientů v Česku dovolují zdrženlivost, s níž by doma neobstály.

Zákon lidi nerozlišuje

Například proplacení nájemného za náhradní vůz pro dny opravy či pro čas potřebný k pořízení stejného nebo podobného vozidla pojišťovny většinou uplatňují hlavně u podnikatelů. "Občanský zákoník a zákon o odpovědnosti z provozu vozidla však lidi nerozlišují. Stejně hledí na podnikatele jako na člověka zaměstnaného, studenta či důchodce," upozorňuje Milan Hosák, vedoucí znalecké a expertizní skupiny DEKRA Ústavu silniční a městské dopravy v Praze. Prokurista pojišťovny Allianz Milan Maxima potvrzuje, že firma hradí zapůjčení náhradního vozidla stejné kategorie na dobu nezbytně nutnou, ale ne kdekomu. "Je to asi do dvaceti procent případů," upřesňuje Milan Maxima. Mluvčí České pojišťovny Michal Urban tvrdí, že proplacení náhradního vozidla po dobu opravy je standardní u nových aut. Zákony však opět nerozlišují, zda pomoci majiteli auta nového, či staršího. Oba přece platí stejné zákonné pojištění. "Možnost úhrady nájemného za náhradní vůz existuje, ale motorista se o ni musí sám zajímat," konstatuje Martin Urban.

Tratit může podnikatel i důchodce

Majitel nezaviněně poškozeného vozidla má rovněž nárok na to, aby mu ušlý zisk nahradila pojišťovna viníka nehody. Pojišťovny tuto povinnost opět mnohdy zužují jen na podnikatele, a to někdy ještě na podnikatele v zisku, byť nelze pochybovat o tom, že o leccos mohl kvůli nezaviněné dopravní nehodě přijít i člověk pracující za mzdu. "Většinou jde o ztrátu zisku soukromého podnikatele, který utrpěl zranění při dopravní nehodě nebo má poškozené speciální vozidlo, které nelze nahradit jiným srovnatelným," sděluje Michal Urban praxi z České pojišťovny. Zákon je však širší. Nejenže se neomezuje na podnikatele, ale také garantuje náhradu za vše, "co poškozenému ušlo". Motorista to musí prokázat. A bude-li mít v pojišťovně problémy, měl by se obrátit na nezávislého experta - znalce v oboru.

Na nehodě každý prodělá

Zatímco částku za amortizaci při náhradě škody u starších vozidel s technickou hodnotou maximálně 50 procent pojišťovna odečíst nezapomíná, ne vždy platí za znehodnocení vozidla opravou. Na to je nárok u mladších vozidel s technickou hodnotou alespoň 70 procent, a to nikoliv náhodou. Vždyť sebelépe opravený automobil už nikdy nebude tak kvalitní jako zánovní vůz nehavarovaný a neopravovaný. A na trhu ojetin určitě utrží méně motorista, který přizná, že jím nabízené auto je opravené po těžké havárii, než jeho kolega, který prodává srovnatelné vozidlo bez zásahu opravářů. Člověk, který se dobře neorientuje v právech majitele nezaviněně poškozeného motorového vozidla, může rovněž prodělat v případech, kdy není zcela jednoznačné, zda ještě je oprava jeho majetku ekonomická, nebo už nikoliv. Prostě kdy jeho havarované auto ještě patří do rukou opravářů, nebo už do šrotu, což likvidátor pojišťovny ne vždy správně odhadne. "Při nejasnostech je opět dobré trvat na precizním posouzení poškozeného vozidla expertem-znalcem, který je nezávislý na pojišťovně," radí Milan Hosák. Rovněž upozorňuje, že v případě jednoznačně totálního zničení vozidla má jeho majitel nárok na vyplacení tržní hodnoty vozidla v den nehody po odpočtení ceny vraku. "Přitom pojišťovna nemůže majitele zmíněného vraku nutit k tomu, aby rozprodával použitelné díly," upozorňuje Milan Hosák.

Peníze bez průtahů

Majitel nezaviněně poškozeného motorového vozidla má rovněž nárok na to, aby vyšetřování nehody bylo nejpozději do měsíce skončeno a poté aby byl do 15 dnů odškodněn. "Když se šetření protahuje, má poškozený nárok alespoň na finanční zálohu," sděluje Milan Hosák. Další ztráty může motorista mít v případě, že své starší poškozené auto dá k opravě do drahého značkového servisu, což pojišťovny často doporučují. "Motorista nemusí s opravou ve značkovém servisu souhlasit, může žádat finanční odškodnění podle nezávislé expertizy. Za inkasované peníze pak vůz opraví buďto svépomocí, nebo v levnějším servisu," soudí Milan Hosák. Pokud pojišťovna splnila všechny své závazky, které jí ukládají zákony, a majitel nezaviněně poničeného motorového vozidla přesto má nevyrovnané škody, může se svého domáhat na viníkovi nehody u soudu, v občanskoprávním sporu.



Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.