Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výkon se nejsnáz zvedne u turbodieselů

aktualizováno 
Řidiči, kterým nestačí síla motoru dodaná ze sériové výroby, někdy nechávají doladit pohonnou jednotku svého auta u specializované firmy. Nejsnazší jsou úpravy přeplňovaných dieselů, u nichž stačí přeprogramovat řídicí jednotku. Každá úprava motoru však zkrátí jeho životnost a nelze počítat s tím, že servis vůz opraví zdarma v rámci záruky nebo po garanci se slevou jakožto kulanci. Výrobci aut pak dávají od podobných zásahů ruce pryč. "Mám Audi A6 s turbodieselovým motorem a dlouho jsem koketoval s možností zvýšit výkon úpravou řídicí jednotky. Dnes jsem ale rád, že jsem si to nakonec rozmyslel. Motor mého vozu trpěl opakovanými poruchami, které nakonec servis řešil výměnou celého motoru," říká pražský obchodník Michal Kolář, jehož audi už překročilo práh záruční doby. Kdyby totiž Michal Kolář nechal motor svého audi upravit, v servisech by se stěží dočkal vstřícného gesta v podobě výměny motoru zdarma po záruční době. "Pokud přijede auto se závadou, kterou mohlo způsobit přeprogramování motoru, záruku ani kulanci neuplatníme," potvrzuje Pavel Hejda, šéf pražského servisu na Jarově. Kdo se přesto pro úpravy motoru známé jako čip tuning rozhodne, ten by měl počítat i s tím, že omezí životnost upraveného motoru. Podle názoru Petra Svobody, šéfa plzeňského Diesel servisu, netrpí jen motor, ale i další součástky. "Zvýšený výkon a zejména podstatně větší točivý moment se projeví i na opotřebení spojky, poloos a převodovky. Ovšem nejvíc dostane zabrat turbokompresor. Rozhodně nelze doporučit jízdu s upraveným agregátem po dálnici neustále na plný plyn. To může snížit životnost dieselu až o polovinu," varuje Petr Svoboda. Nejčastější cestu vedoucí k úpravě naftových motorů popisuje automobilový závodník Otakar Krámský: "V řídicím programu se pozmění způsob vstřikování paliva, ale hlavně se zvedne plnicí tlak a někdy se ještě zvýší maximální otáčky motoru," popisuje Otakar Krámský. Podle jeho názoru je nejefektivnější snaha o zvýšení výkonu u přeplňovaných turbodieselů, zatímco u benzinových turboagregátů roste výkon méně. U Octavia TDI mechanici nejčastěji zvyšují výkon z 81 na 97 kilowattů, přičemž točivý moment vzroste z 235 na 307 Newtonmetrů. Úprava motoru TDI přijde na 13 tisíc až 21 tisíc korun. Zmíněný nárůst točivého momentu může některému řidiči jízdu nečekaně znepříjemnit. Platí to zejména na zasněžené silnice, na kterých má auto se silným točivým momentem bez protiprokluzového systému problémy. U rozšířenějších benzinových motorů nepřináší počítačový zásah podobně významný růst výkonu jako u turbodieselů. Například u motoru Škody Felicia 1.3 s jednobodovým vstřikováním se výkon zvýší asi o půldruhého kilowattu a točivý moment vzroste o sedm Newtonmetrů. I tento motor je po úpravě pružnější, protože výkon je k dispozici v nižších otáčkách, a řidič tak může méně přeřazovat. Ale nejen přes řídicí jednotku vede podle názoru některých prodejců autodoplňků cesta ke zvýšení výkonu. Katalogy obchodů s autopříslušenstvím lákají motoristy i na speciální výfuky, zapalovací svíčky či vzduchové filtry. Jejich přínos je však podle zkušeností motoristických odborníků mizivý, či dokonce žádný. "Vzduchový filtr má podle slibů prodejců těchto doplňků zvýšit výkon o dva až čtyři koně, stejně účinné mají být svíčky, výfuk prý přidá až osm koní. Já tomu ale nevěřím," prohlašuje Krámský. Sportovní vyladění může kromě motoru dostat i podvozek automobilu, jeho majitel si však lepší svezení díky sportovním tlumičům a pérům často nevychutná. "Nízké vozy jsou v Česku téměř nepoužitelné. Takto upravené auto totiž nutí řidiče intenzivně brzdit před každou dírou v silnici," varuje Otakar Krámský.
Autor:


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Jízda v Indii: kráva má přednost, v busu je bezpečnější sedět na střeše

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Na světě je spousta míst, kde je doprava zcela chaotická, jízdní pruhy neznamenají vůbec nic a červené si nikdo...

V Indii zase prší a tamní řidiči se bojí, že jim nateče voda do výfuku

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Bombaji už třetí den prší a má pršet ještě další čtyři. Vláda v některých zaplavených oblastech vyhlásila dětem...

Prodej elektroaut v Česku je 0,19 %, nejdůležitější jsou Čína a Norsko

Elektromobil BYD e6

Čína a Norsko zůstaly v prvním pololetí nejdůležitějšími trhy pro elektrické automobily. V Číně zůstala tato auta...

Najdete na iDNES.cz