Výkon se nejsnáz zvedne u turbodieselů

Řidiči, kterým nestačí síla motoru dodaná ze sériové výroby, někdy nechávají doladit pohonnou jednotku svého auta u specializované firmy. Nejsnazší jsou úpravy přeplňovaných dieselů, u nichž stačí přeprogramovat řídicí jednotku. Každá úprava motoru však zkrátí jeho životnost a nelze počítat s tím, že servis vůz opraví zdarma v rámci záruky nebo po garanci se slevou jakožto kulanci. Výrobci aut pak dávají od podobných zásahů ruce pryč. "Mám Audi A6 s turbodieselovým motorem a dlouho jsem koketoval s možností zvýšit výkon úpravou řídicí jednotky. Dnes jsem ale rád, že jsem si to nakonec rozmyslel. Motor mého vozu trpěl opakovanými poruchami, které nakonec servis řešil výměnou celého motoru," říká pražský obchodník Michal Kolář, jehož audi už překročilo práh záruční doby. Kdyby totiž Michal Kolář nechal motor svého audi upravit, v servisech by se stěží dočkal vstřícného gesta v podobě výměny motoru zdarma po záruční době. "Pokud přijede auto se závadou, kterou mohlo způsobit přeprogramování motoru, záruku ani kulanci neuplatníme," potvrzuje Pavel Hejda, šéf pražského servisu na Jarově. Kdo se přesto pro úpravy motoru známé jako čip tuning rozhodne, ten by měl počítat i s tím, že omezí životnost upraveného motoru. Podle názoru Petra Svobody, šéfa plzeňského Diesel servisu, netrpí jen motor, ale i další součástky. "Zvýšený výkon a zejména podstatně větší točivý moment se projeví i na opotřebení spojky, poloos a převodovky. Ovšem nejvíc dostane zabrat turbokompresor. Rozhodně nelze doporučit jízdu s upraveným agregátem po dálnici neustále na plný plyn. To může snížit životnost dieselu až o polovinu," varuje Petr Svoboda. Nejčastější cestu vedoucí k úpravě naftových motorů popisuje automobilový závodník Otakar Krámský: "V řídicím programu se pozmění způsob vstřikování paliva, ale hlavně se zvedne plnicí tlak a někdy se ještě zvýší maximální otáčky motoru," popisuje Otakar Krámský. Podle jeho názoru je nejefektivnější snaha o zvýšení výkonu u přeplňovaných turbodieselů, zatímco u benzinových turboagregátů roste výkon méně. U Octavia TDI mechanici nejčastěji zvyšují výkon z 81 na 97 kilowattů, přičemž točivý moment vzroste z 235 na 307 Newtonmetrů. Úprava motoru TDI přijde na 13 tisíc až 21 tisíc korun. Zmíněný nárůst točivého momentu může některému řidiči jízdu nečekaně znepříjemnit. Platí to zejména na zasněžené silnice, na kterých má auto se silným točivým momentem bez protiprokluzového systému problémy. U rozšířenějších benzinových motorů nepřináší počítačový zásah podobně významný růst výkonu jako u turbodieselů. Například u motoru Škody Felicia 1.3 s jednobodovým vstřikováním se výkon zvýší asi o půldruhého kilowattu a točivý moment vzroste o sedm Newtonmetrů. I tento motor je po úpravě pružnější, protože výkon je k dispozici v nižších otáčkách, a řidič tak může méně přeřazovat. Ale nejen přes řídicí jednotku vede podle názoru některých prodejců autodoplňků cesta ke zvýšení výkonu. Katalogy obchodů s autopříslušenstvím lákají motoristy i na speciální výfuky, zapalovací svíčky či vzduchové filtry. Jejich přínos je však podle zkušeností motoristických odborníků mizivý, či dokonce žádný. "Vzduchový filtr má podle slibů prodejců těchto doplňků zvýšit výkon o dva až čtyři koně, stejně účinné mají být svíčky, výfuk prý přidá až osm koní. Já tomu ale nevěřím," prohlašuje Krámský. Sportovní vyladění může kromě motoru dostat i podvozek automobilu, jeho majitel si však lepší svezení díky sportovním tlumičům a pérům často nevychutná. "Nízké vozy jsou v Česku téměř nepoužitelné. Takto upravené auto totiž nutí řidiče intenzivně brzdit před každou dírou v silnici," varuje Otakar Krámský.