Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Diesel, který do auta nenarvete. Půjde do dolu

aktualizováno 
Říká se mu Ježek, velký je jako slon a má sílu jako pět formulí 1. Obrovský vznětový motor se poprvé představil na stařičkém kontinentě v Británii a svými parametry okouzlil známý festival rychlosti na zámku v Goodwodu.

Vznětový motor Cummins QSK95 má výkon 4 tisíce koňských sil. | foto: leftlanenews.com

Letošní devatenáctý ročník mítinku Festival of Speed opět patří k vrcholům britské motoristické sezóny. V sídle šlechtické rodiny Marchů se týden před Velkou cenou Velké Británie pravidelně potkává vybraná společnost z prostředí závodních a sportovních vozidel z minulosti i současné doby.

Součástí festivalu je závod na známé trati Goodwood Hill v okolí zámku, spousta prezentací automobilek i doprovodných akcí. Na jedné z nich se také objevil nový obrovský vznětový motor Cummins QSK95 o výkonu čtyři tisíce koňských sil, který má poněkud zvláštní přezdívku Ježek.

Šestnácti válcový motor o objemu 95 litrů má maximální výkon 2 985 kW při 1 200 otáčkách za minutu, což je v přepočtu na oblíbenou českou jednotku zhruba 24 násobek nejsilnějšího motoru dodávaného do vozu Škoda Octavia. Motor je rozdělen do čtyř podskupin o čtyřech válcích, každá z nich má vlastní turbodmychadlo a elektronickou řídící a kontrolní jednotku. Kroutící moment dosahuje hodnoty neuvěřitelných 16 000 Nm.

Obrovský diesel je vybavený systémem katalytické redukce, kdy se oxidy dusíku ve výfukových plynech díky speciálnímu aditivu na bázi močoviny známému jako AdBlue mění v neškodný dusík a vodní páru a výrobce tak zaručuje splnění emisních norem, které vstupí v platnost v roce 2015.

Cummins se ale nechce zastavit ani u těchto hodnot a oznámil vývoj dvacetiválce o objemu 120 litrů a síle pěti tisíc koní. U obou motorů přitom nejde o zbytečný vývoj, který má okouzlit návštěvníky festivalů. Právě tyto motory totiž zamíří do obrovských důlních vozidel, železničních lokomotiv a nákladních lodí. Pohánět budou také novou řadu firemních elektrogenerátorů, které se budou používat při těžbě ropy a zemního plynu.

Cummins Inc. je největším světovým výrobcem dieselových motorů v rozsahu 55 až 3 500 koňských sil, v roce 2011 jich vyrobil na 1,1 milionu kusů. Hojné využití mají také v českých a slovenských autobusech.

V současnosti jsou motory od této společnosti vybaveny hybridní autobusy SOR a Solaris, do téměř všech vozů je dodává také slovenský výrobce příměstských a městských autobusů Troliga. Motory této značky používá do svých vozů i tuzemská automobilka Avia.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.