Tři děti na sedadle jsou riziko. Školy vyžadují autobusy s pásy

V červnu jsou školní výlety v plném proudu. Žáci i předškoláci sedají do autobusů a vyráží poznávat památky. Starší stroje však často nejsou vybaveny bezpečnostními pásy. Nejlepší je proto volit novější autobusy. Rozhodně však nesmí sedět tři děti na dvou sedadlech. Zodpovědní za jejich bezpečí jsou učitelé.

Školy jsou na výletě za děti zodpovědné, vyžadují proto u dopravce autobusy s bezpečnostními pásy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přestože dálkové autobusy musí být ze zákona vybaveny bezpečnostními pásy a cestující se v nich musí poutat, pro ty meziměstské a linkové to neplatí. Červnové školní a školkovské výlety přitom často obsluhují nasmlouvané autobusy starší výroby, kde bezpečnostní pásy chybí. Jejich majitelé nejsou povinní do nich dodatečně pásy instalovat.

Zákon o silničním provozu uvádí, že v linkových autobusech nevybavených bezpečnostními pásy nesmí počet osob straších 12 let překročit povolený počet přepravovaných osob - u větších školáků je to tedy jasné: na jedno sedadlo jedno dítě. Menší děti ovšem počet sedadel nelimituje. Rozhodující je zde užitečná hmotnost vozidla, a tak si cestou na výlet v autobusech často sedají třeba po třech.

„V autobusech nevybavených bezpečnostními pásy se dítka nad dvanáct let počítají na kusy, mladší vlastně na kila,“ upozornil expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. „Sezení po třech na dvousedadlech však rozhodně nedoporučujeme ani malým dětem, i když zakázáno není. Nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost,“ dodal s tím, že maximálně pohodlné a v rámci možností nejbezpečnější pro děti je, pokud sedí každé na svém sedadle.

Za bezpečí zodpovídají pedagogové

Za své svěřence zodpovídají na výletech školy a školky. Odborníci na bezpečnost radí, aby si na zájezdy vyžádaly autobus s bezpečnostními pásy.

„Školy a školská zařízení nemají povinnost si objednat u dopravce autobus s bezpečnostními pásy. Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Dodala, že například Liberecký kraj má ve svém vozovém parku dva autobusy přizpůsobené školkovým dětem, které disponují autosedačkami. Autobusový dopravce Eurolines je zavedl před prázdninami v roce 2011.

Společnost Arriva, která zájezdy pro školy a školky také obsluhuje, se snaží školám vyjít vstříc. „Tlak škol na takto vybavené autobusy vnímáme a je enormní. Autobusy s bezpečnostními pásy žádají téměř ve sto procentech objednávek. Pokud již takový autobus nemáme k dispozici a můžeme z kapacitních důvodů nabídnout jen linkový bez pásů, raději jej neobjednají,“ uvedl pro iDNES.cz manažer společnosti Arriva Střední Čechy pro provozní oblast Praha Ladislav Matyáš. Dodal, že je to požadavek plynoucí jak od zřizovatelů škol a školek, tak od rodičů dětí.

V oblasti Prahy provozuje Arriva pět autobusů s bezpečnostními pásy. „Během měsíce května a června, kdy se školská zařízení vydávají na exkurze a výlety, jsme plně vytížení. Snažíme se poptávce vyhovět a autobusy v případě možnosti stáhnout nebo vyplnit mezeru v jejich jízdním řádu tak, abychom mohli autobus s pásy škole zajistit,“ doplnil Matyáš.

Ani dvoubodové pásy nejsou ideální

Povinnost instalovat bezpečnostní pásy do dálkových autobusů platí v České republice od roku 2004. Pásy v dálkových autobusech bývají jen dvoubodové - tedy bederní, protože jejich instalace je technicky jednodušší a levnější. Tříbodové pásy, podobné těm z aut, chrání cestující pouze na sedadlech v první řadě za řidičem, za zadními dveřmi a na prostřední sedačce v poslední řadě.

Jde sice o bezpečnostní poutání, ovšem podle expertů ne zrovna ideální, protože v případě nehody stále hrozí poranění hrudníku a hlavy o sedadlo před cestujícím.

„Síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se v případě bederního pásu koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. V každém případě však alespoň udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění,“ vysvětluje Roman Budský.

Pasažéři autobusů s bezpečnostními pásy mají povinnost se na cestu připoutat. Pokud vozidlo zastaví a kontroluje policie, hrozí pokuta přímo nepřipoutaným pasažérům, nikoli řidiči nebo posádce. „V případě, že autobus takto vybavený je, mají cestující povinnost pásy použít. Pokud cestující pás nepoužije, hrozí mu pokuta do dvou tisíc korun,“ uvedla mluvčí Policejního prezidia Ivana Nguyenová. Více o tématu poutání v autobusech čtěte zde.

Řidič autobusu neodpovídá za to, zda je cestující připoután, musí ho však informovat o jeho povinnosti pás použít: buď slovně nebo modrým piktogramem s připoutaným cestujícím a výzvou „Připoutejte se“, který se v autobuse vyskytuje na viditelném místě.

„Vyhláška ukládá dopravci, že musí mít v autobusu upozornění,“ uvádí tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. „Na povinnost se poutat upozorňuje palubní personál, stevard pak stejně jako v letadle kontroluje, zda je cestující připoutaný. Pokud se nepřipoutá, upozorní cestujícího, že je to na jeho vlastní riziko,“ popisuje. O crashtestech a nutnosti poutání v autobuse čtete i zde.

Budský upozornil, že dvoubodové pásy neumožňují uchycení bezpečnostní dětské autosedačky na sedadle. „Proto se obecně nedoporučuje cestovat v dálkových autobusech s dětmi ve věku do tří let,“ doplnil.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...