Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři děti na sedadle jsou riziko. Školy vyžadují autobusy s pásy

aktualizováno 
V červnu jsou školní výlety v plném proudu. Žáci i předškoláci sedají do autobusů a vyráží poznávat památky. Starší stroje však často nejsou vybaveny bezpečnostními pásy. Nejlepší je proto volit novější autobusy. Rozhodně však nesmí sedět tři děti na dvou sedadlech. Zodpovědní za jejich bezpečí jsou učitelé.

Školy jsou na výletě za děti zodpovědné, vyžadují proto u dopravce autobusy s bezpečnostními pásy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přestože dálkové autobusy musí být ze zákona vybaveny bezpečnostními pásy a cestující se v nich musí poutat, pro ty meziměstské a linkové to neplatí. Červnové školní a školkovské výlety přitom často obsluhují nasmlouvané autobusy starší výroby, kde bezpečnostní pásy chybí. Jejich majitelé nejsou povinní do nich dodatečně pásy instalovat.

Zákon o silničním provozu uvádí, že v linkových autobusech nevybavených bezpečnostními pásy nesmí počet osob straších 12 let překročit povolený počet přepravovaných osob - u větších školáků je to tedy jasné: na jedno sedadlo jedno dítě. Menší děti ovšem počet sedadel nelimituje. Rozhodující je zde užitečná hmotnost vozidla, a tak si cestou na výlet v autobusech často sedají třeba po třech.

„V autobusech nevybavených bezpečnostními pásy se dítka nad dvanáct let počítají na kusy, mladší vlastně na kila,“ upozornil expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. „Sezení po třech na dvousedadlech však rozhodně nedoporučujeme ani malým dětem, i když zakázáno není. Nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost,“ dodal s tím, že maximálně pohodlné a v rámci možností nejbezpečnější pro děti je, pokud sedí každé na svém sedadle.

Za bezpečí zodpovídají pedagogové

Za své svěřence zodpovídají na výletech školy a školky. Odborníci na bezpečnost radí, aby si na zájezdy vyžádaly autobus s bezpečnostními pásy.

„Školy a školská zařízení nemají povinnost si objednat u dopravce autobus s bezpečnostními pásy. Ale jelikož jsou jako pedagogický dohled za děti nebo žáky zodpovědné, je v jejich vlastním zájmu dožadovat se novějšího autobusu s pásy. Za nás to rozhodně doporučujeme,“ vzkázala metodička dopravní výchovy z Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Dodala, že například Liberecký kraj má ve svém vozovém parku dva autobusy přizpůsobené školkovým dětem, které disponují autosedačkami. Autobusový dopravce Eurolines je zavedl před prázdninami v roce 2011.

Společnost Arriva, která zájezdy pro školy a školky také obsluhuje, se snaží školám vyjít vstříc. „Tlak škol na takto vybavené autobusy vnímáme a je enormní. Autobusy s bezpečnostními pásy žádají téměř ve sto procentech objednávek. Pokud již takový autobus nemáme k dispozici a můžeme z kapacitních důvodů nabídnout jen linkový bez pásů, raději jej neobjednají,“ uvedl pro iDNES.cz manažer společnosti Arriva Střední Čechy pro provozní oblast Praha Ladislav Matyáš. Dodal, že je to požadavek plynoucí jak od zřizovatelů škol a školek, tak od rodičů dětí.

V oblasti Prahy provozuje Arriva pět autobusů s bezpečnostními pásy. „Během měsíce května a června, kdy se školská zařízení vydávají na exkurze a výlety, jsme plně vytížení. Snažíme se poptávce vyhovět a autobusy v případě možnosti stáhnout nebo vyplnit mezeru v jejich jízdním řádu tak, abychom mohli autobus s pásy škole zajistit,“ doplnil Matyáš.

Ani dvoubodové pásy nejsou ideální

Povinnost instalovat bezpečnostní pásy do dálkových autobusů platí v České republice od roku 2004. Pásy v dálkových autobusech bývají jen dvoubodové - tedy bederní, protože jejich instalace je technicky jednodušší a levnější. Tříbodové pásy, podobné těm z aut, chrání cestující pouze na sedadlech v první řadě za řidičem, za zadními dveřmi a na prostřední sedačce v poslední řadě.

Jde sice o bezpečnostní poutání, ovšem podle expertů ne zrovna ideální, protože v případě nehody stále hrozí poranění hrudníku a hlavy o sedadlo před cestujícím.

„Síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se v případě bederního pásu koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. V každém případě však alespoň udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění,“ vysvětluje Roman Budský.

Pasažéři autobusů s bezpečnostními pásy mají povinnost se na cestu připoutat. Pokud vozidlo zastaví a kontroluje policie, hrozí pokuta přímo nepřipoutaným pasažérům, nikoli řidiči nebo posádce. „V případě, že autobus takto vybavený je, mají cestující povinnost pásy použít. Pokud cestující pás nepoužije, hrozí mu pokuta do dvou tisíc korun,“ uvedla mluvčí Policejního prezidia Ivana Nguyenová. Více o tématu poutání v autobusech čtěte zde.

Řidič autobusu neodpovídá za to, zda je cestující připoután, musí ho však informovat o jeho povinnosti pás použít: buď slovně nebo modrým piktogramem s připoutaným cestujícím a výzvou „Připoutejte se“, který se v autobuse vyskytuje na viditelném místě.

„Vyhláška ukládá dopravci, že musí mít v autobusu upozornění,“ uvádí tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. „Na povinnost se poutat upozorňuje palubní personál, stevard pak stejně jako v letadle kontroluje, zda je cestující připoutaný. Pokud se nepřipoutá, upozorní cestujícího, že je to na jeho vlastní riziko,“ popisuje. O crashtestech a nutnosti poutání v autobuse čtete i zde.

Budský upozornil, že dvoubodové pásy neumožňují uchycení bezpečnostní dětské autosedačky na sedadle. „Proto se obecně nedoporučuje cestovat v dálkových autobusech s dětmi ve věku do tří let,“ doplnil.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz