Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vylovení, odbahnění, vysušení. Co s autem po velké vodě

aktualizováno 
Pokud jste nestačili vůz zachránit před vodními přívaly, čekají vás bohužel další nepříjemné povinnosti navíc. Vytopené auto totiž nestačí jen vysušit a odbahnit.

Zaplavené auto v Troubkách na Přerovsku. (18. května 2010) | foto: Vladislav GalgonekČTK

Dnešní automobily sice odolávají přeháňkám a většinou jim neuškodí ani projetí hlubokou kaluží, avšak většinou odolávají jen vodě přicházející shora. Pokud jsou ponořeny do vodního přívalu, ten se zakrátko dostane prakticky do všech dutin a záhybů a při pokusech o jeho znovuzprovoznění je na to třeba myslet.

Hlavně nestartovat!

Voda se totiž snadno dostane nejen do kompletně celého interiéru, ale nateče všemi otvory i do motoru, elektroinstalace a tzv. dutin v karosérii. Proto je naivní si myslet, že stačí vyčistit interiér, nechat vytéct vodu a pak v klidu dál jezdit. Pouhý pokus o nastartování vytopeného vozu totiž velmi pravděpodobně povede k úplnému zničení motoru a/nebo vyhoření řídicí jednotky a dalších drahých součástek. Ještě rozsáhlejší škody hrozí při pokusech o roztažení – je-li to možné, vozu nejlépe vůbec nehýbejte koly, je-li nezbytný odtah, pak pouze s nejvyšší opatrností, protože vůz pravděpodobně nebrzdí a má nečistoty v ložiskách a olejových náplních rozvodovek.

Jak tedy začít záchranu auta, vyrvaného vodním živlům? V první řadě kvůli pojišťovně co nejpečlivější dokumentací, co se s vozem během vytopení dělo. Tedy fotit, fotit a fotit, nejlépe ještě auto ve vodě. Ideální je mít i protokol od policie. Pak by měla následovat důkladná prohlídka stavu a posouzení, zda má vůbec význam vůz zachraňovat – někdy jej kromě samotného vytopení mohl poškodit ještě další vliv, například náraz kmene stromu atp. V každém případě se vyplatí co nejdříve kontaktovat pojišťovnu a jen co bude možné se do vozu bezpečně dostat, odpojit mu okamžitě akumulátor a zajistit jej před případnými dalšími škodami.

Pokud nespadne pojistná událost do tzv. totální škody, nezbývá nic jiného, než začít urychleně se záchranou toho, co se dá. Po zdokumentování vzniklých škod pojišťovnou tedy vůz co nejdříve zvenčí umyjte od zbytků bahna a pusťte se do čištění interiéru. Vymontujte vše, co se dá, včetně koberců, čalounění, manžety řadicí páky a sedaček, pokud v nich nejsou namontovány boční airbagy. Máte-li starší vůz bez vzduchových vaků a složité elektroinstalace, vyjměte i palubní desku a stropní čalounění. Necítíte-li se na to, svěřte všechny práce autoservisu, neodbornými zásahy se dají vzniklé škody ještě zhoršit. I pokud se vám nepodaří interiérové díly demontovat, začněte ihned s jejich úplným vysušením, které musí předcházet chemickému čištění.

Bahno musí pryč

Pokud se vám podaří odhalit interiér až na plech, pokračujte s odstraňováním bahna a nečistot, pokud není v dosahu žádný kabel, můžete se pokusit bahno i vymýt. Rozpojte, vyčistěte a vysušte každý konektor, který objevíte. Vyberte maximum ze všech dutin a zkuste je vysušit. Můžete-li, mějte celý vůz na suchém zabezpečeném místě a nechte jej trvale provětrávat. Čalounění, izolační vložky a další materiály, které se nasákly tekutinou, šetrně properte a nechte důkladně vyschnout a až potom vyčistěte pěnou. Někteří odborníci doporučují vytopené savé díly vyměnit, protože se je málokdy podaří vyčistit tak, aby už nikdy aspoň trochu nezapáchaly. Nemluvě o tom, že ve vodě mohly být nejrůznější bakterie či chemické látky.

Na repasi vytopeného motoru už si doma troufněte jen s perfektním vybavením a znalostmi. Voda je totiž nejen ve válcích, kde by při prvním pootočení motoru způsobila přinejmenším přetržení rozvodového řemene, ale i ve všech provozních náplních, včetně všech olejů, elektrolytu v akumulátoru, chlazení i v nádobce na ostřikovače.

Všechny hydraulické okruhy je doporučeno před nalitím nové náplně vymýt. Samozřejmostí je tedy výměna všech náplní včetně filtrů a vyčištění válců, sání, výfuku a samozřejmě i případného turbodmychadla. Voda bude určitě i v karburátoru, případně vstřikovacím čerpadle a všech přívodech. Opatrně rozebrat, vyčistit a vysušit je pochopitelně třeba i elektroniku a v první řadě všechny kabelové spoje a řídicí jednotku. Nezapomeňte na startér a alternátor.

Pak přijdou na řadu veškerá světla a také houkačka, v nichž se může stále držet vodní hladina. Nezapomeňte, že je třeba zkontrolovat a vyčistit opravdu celou elektroinstalaci, což samo o sobě může být piplavá a vysoce odborná práce na mnoho hodin. Naopak okruh klimatizace je hermeticky uzavřený a utrpět by neměl, zvláštní pozornost ovšem věnujte ventilátoru topení a všem vzduchovodům a výdechům. Také ovládací panel ventilace by se měl co nejpečlivěji vyčistit.

Dejte přednost profesionálům

V každém případě platí, že veškeré práce je vždy lepší svěřit odbornému servisu. Nemusí to být přímo značkový, avšak měl by být vybaven přinejmenším diagnostikou pro váš motor. Jen automechanik totiž pozná, co je třeba všechno udělat a provedené práce by měla bez větších problémů uhradit pojišťovna. Pojišťovací domy totiž bývají v době živelních katastrof pod pečlivým drobnohledem médií i veřejnosti a zpravidla se chovají velice rozumně. I tak ale počítejte s tím, že vaše auto už nikdy nebude jako dřív.

Málokdy se podaří odstranit páchnoucí bahno opravdu ze všech skulin a voda s bůhvíjakými příměsmi zcela jistě urychlila tendence k oranžovému moru. Dostala se totiž zřejmě i tam, kam nedosahuje protikorozní ochrana. Nejvíc ohrožena je ovšem elektronika, kterou se u moderních vozů se stovkami kabelů a konektorů a desítkami řídicích jednotek už nikdy nepovede zcela vyčistit a počítejte buď okamžitě, nebo v nedaleké budoucnosti s množícími se "nevysvětlitelnými" poruchami libovolného druhu.

Zbavte se ho

Proto se vozu v ideálním případě co nejdříve zbavte. Počítejte ale s tím, že po povodních je každý majitel bazaru daleko ostražitější, a buď od vás vůz vůbec nevezme, nebo počítejte s obrovským propadem proti běžným tržním cenám. Totéž platí samozřejmě při nákupu – napálených zákazníků, kteří koupili vytopené, špatně vyčištěné auto jsou tisíce.

Proto věnujte mimořádnou pozornost stopám po bahně, nerozpakujte se nahlédnout pod záhyby těsnění, koberce, čalounění, sedačky. Pokud prodávající při pečlivé prohlídce viditelně znervózní, budete mít aspoň jasno. Proto je zřejmě jedinou cestou individuální prodej s poznámkou, že jde o vytopené auto. Na případný pokus o zamaskování se většinou stejně přijde a vy si tím ušetříte do budoucna značné problémy.

Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ford C-MAX Titanium 1.6 TDCi...
Ford C-MAX Titanium 1.6 TDCi...

r.v. 2011, naj. 158 300 km, diesel
245 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.