Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

aktualizováno 
Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Co se může stát, když jezdím dlouho s nevyměněným olejem?
Výrazně to zkrátí životnost¨motoru. Motor se rychleji zanáší a ztrácí těsnost, otěrové částice a saze způsobují opotřebení. Olej je zatížen degradačními produkty a nespáleným palivem. To vše zhoršuje mazací schopnosti, olejový filtr a mazací kanálky se rychleji zanášejí a může to skončit i zadřením. Nejdříve jsou ohroženy citlivé díly motoru, například turbodmychadla. Olej ohrožují i poruchy, od závady vstřikování paliva až po ztrátu těsnosti chladicího systému a průnik chladicí kapaliny do oleje. To bývá zpravidla pro motor smrtelné.

Proč v některých servisech dávají olej na jeden, jinde na dva roky?
Zdůrazňuji, že doporučený druh oleje a interval výměny stanovuje výrobce vozidla. Často se stává, že existuje hned několik systémů údržby. Můžeme se tak u jednoho vozu setkat s fixním intervalem výměny oleje jeden rok, nebo 15 tisíc kilometrů, ale také při splnění určitých podmínek s prodlouženými intervaly na dva roky, nebo 30 tisíc kilometrů. Prodloužené výměny samozřejmě vyžadují kvalitnější olej, pro krátké fixní intervaly lze použít cenově příznivější alternativu.

Když je auto nové a jezdí hlavně dlouhé trasy, zvládne olej skutečně i 30 tisíc kilometrů?
Při kvalitním servisu a doplňování čerstvého oleje během dlouhého intervalu jistě ano. Existuje ale mnoho důvodů, aby olej tento interval nevydržel. Hlavně časté přetěžování a závady na motoru (třeba vstřikování). Nebo nekvalitní palivo, stačí i jedno takové natankování. Zásadní roli ale hraje nekvalitně provedená výměna oleje, to olej může mít i polovinu životnosti už za sebou, aniž by se na něm ujel jediný kilometr.

Může vás zajímat

Opel Astra

Opel Astra

Cena 399.900,-Kč včetně DPH

Více značek a modelů na Automodul.cz.

Vyplatí se tedy u staršího auta, které má více najeto, zkrátit výměnný interval na běžných 15 tisíc kilometrů a jezdit do servisu každý rok?
Určitě ano. Mnohdy sice nezaplatím za olej a servisní úkon méně, ale pokud chci, aby mi auto sloužilo delší dobu, předejdu tím nejen mnohem vyšším nákladům za budoucí opravy motoru. Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva.

A co aditiva? Má je smysl přidávat do olejů, nebo to je jenom marketing výrobců? Nejsou oleje samy o sobě dost kvalitní?
Každý schválený motorový olej už z výroby obsahuje potřebnou aditivaci pro splnění výkonnostních specifikací. Dodatečná aditiva mohou velmi snadno narušit vyváženost vlastností olejů. Nemusí se s olejem dostatečně smísit, mohou vytvářet abrazivní (obrušující) prostředí hlavně v případě, kdy obsahují kovy. Nebo se naopak mohou s olejem smísit dobře, ale zapříčiní odloučení složek původní aditivace, a tak zničí jinou ochrannou vlastnost oleje. Určitě pohorším některé spokojené uživatele dodatečné aditivace například na bázi halogenovaných uhlovodíků. Věřím, že jejich auto má znatelně tišší motor, případně nižší spotřebu paliva, možná i vyšší výkon, protože tyto látky jsou vynikajícími mazivy. Problém ale nastává, když se v motoru vysráží vlhkost, která společně s degradačními produkty této dodatečné aditivace vytvoří vysoce agresivní kyselinu. A ta je pro většinu kovových částí devastující. Po některých negativních zkušenostech zakazují dodatečná aditiva do motorového oleje i někteří výrobci vozidel. Je tedy lepší se produktům „kosmického výzkumu“ nebo „nanotechnologiím“ vyhýbat.



Témata: reklama, Éčka, Opel


Nejčtenější

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.