Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

aktualizováno 
Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Co se může stát, když jezdím dlouho s nevyměněným olejem?
Výrazně to zkrátí životnost¨motoru. Motor se rychleji zanáší a ztrácí těsnost, otěrové částice a saze způsobují opotřebení. Olej je zatížen degradačními produkty a nespáleným palivem. To vše zhoršuje mazací schopnosti, olejový filtr a mazací kanálky se rychleji zanášejí a může to skončit i zadřením. Nejdříve jsou ohroženy citlivé díly motoru, například turbodmychadla. Olej ohrožují i poruchy, od závady vstřikování paliva až po ztrátu těsnosti chladicího systému a průnik chladicí kapaliny do oleje. To bývá zpravidla pro motor smrtelné.

Proč v některých servisech dávají olej na jeden, jinde na dva roky?
Zdůrazňuji, že doporučený druh oleje a interval výměny stanovuje výrobce vozidla. Často se stává, že existuje hned několik systémů údržby. Můžeme se tak u jednoho vozu setkat s fixním intervalem výměny oleje jeden rok, nebo 15 tisíc kilometrů, ale také při splnění určitých podmínek s prodlouženými intervaly na dva roky, nebo 30 tisíc kilometrů. Prodloužené výměny samozřejmě vyžadují kvalitnější olej, pro krátké fixní intervaly lze použít cenově příznivější alternativu.

Když je auto nové a jezdí hlavně dlouhé trasy, zvládne olej skutečně i 30 tisíc kilometrů?
Při kvalitním servisu a doplňování čerstvého oleje během dlouhého intervalu jistě ano. Existuje ale mnoho důvodů, aby olej tento interval nevydržel. Hlavně časté přetěžování a závady na motoru (třeba vstřikování). Nebo nekvalitní palivo, stačí i jedno takové natankování. Zásadní roli ale hraje nekvalitně provedená výměna oleje, to olej může mít i polovinu životnosti už za sebou, aniž by se na něm ujel jediný kilometr.

Může vás zajímat

Opel Astra

Opel Astra

Cena 399.900,-Kč včetně DPH

Více značek a modelů na Automodul.cz.

Vyplatí se tedy u staršího auta, které má více najeto, zkrátit výměnný interval na běžných 15 tisíc kilometrů a jezdit do servisu každý rok?
Určitě ano. Mnohdy sice nezaplatím za olej a servisní úkon méně, ale pokud chci, aby mi auto sloužilo delší dobu, předejdu tím nejen mnohem vyšším nákladům za budoucí opravy motoru. Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva.

A co aditiva? Má je smysl přidávat do olejů, nebo to je jenom marketing výrobců? Nejsou oleje samy o sobě dost kvalitní?
Každý schválený motorový olej už z výroby obsahuje potřebnou aditivaci pro splnění výkonnostních specifikací. Dodatečná aditiva mohou velmi snadno narušit vyváženost vlastností olejů. Nemusí se s olejem dostatečně smísit, mohou vytvářet abrazivní (obrušující) prostředí hlavně v případě, kdy obsahují kovy. Nebo se naopak mohou s olejem smísit dobře, ale zapříčiní odloučení složek původní aditivace, a tak zničí jinou ochrannou vlastnost oleje. Určitě pohorším některé spokojené uživatele dodatečné aditivace například na bázi halogenovaných uhlovodíků. Věřím, že jejich auto má znatelně tišší motor, případně nižší spotřebu paliva, možná i vyšší výkon, protože tyto látky jsou vynikajícími mazivy. Problém ale nastává, když se v motoru vysráží vlhkost, která společně s degradačními produkty této dodatečné aditivace vytvoří vysoce agresivní kyselinu. A ta je pro většinu kovových částí devastující. Po některých negativních zkušenostech zakazují dodatečná aditiva do motorového oleje i někteří výrobci vozidel. Je tedy lepší se produktům „kosmického výzkumu“ nebo „nanotechnologiím“ vyhýbat.



Témata: reklama, Éčka, Opel

Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Čeští řidiči přezouvají svá auta na zimní pneumatiky velmi odpovědně. Podle výzkumu agentury IPSOS pro leasingovou...

Škody do opravdového terénu mívaly smůlu, dnes jsou oporou značky SUV

Škoda 903. Přestavěný hasičský vůz ze Střílek na Kroměřížsku

Dnes je módní pořídit si SUV s pohonem 4x4 a pak s ním jezdit hlavně po silnici. Před pár desítkami let ale v českých...



Najdete na iDNES.cz