Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Letní gumy si přehoďte sami a ušetříte čas i peníze

  12:13
Výrazné oteplení v tomto týdnu zahltilo jako každé jaro pneuservisy. Pokud si nechcete ničit zimní pneumatiky a v servisu mají plno, nezbude než obléci montérky a prohodit kola svépomocí. Na převážení pneumatik a kontrolu můžete do servisu až opadne nápor.

Návštěvnost pneuservisů vzrostla v tomto týdnu řádově o desítky procent. Podle Martina Sedláka z pražského Pneuservisu Procházka se bude zájem v příštích dnech dále zvyšovat a lidé by se měli dopředu objednávat. Pneuservis Ato Jenda v Radlicích měl například většinu termínů na pátek a na sobotu plných.

Povinnost mít na voze zimní gumy skončila na konci března, přesto motoristé kvůli přetrvávajícímu chladnému počasí a sněžení přezouvání na letní v minulých týdnech odkládali.

Tento týden však už do Česka jaro opravdu přinesl. Motoristé tedy začínají přezouvat. Neplatí to ovšem všeobecně. Do některých krajů zatím jaro s plnou vervou nedorazilo, takže odborníci vzkazují: počkejte, až se víc oteplí.

"Lidi už sice začínají tenhle týden jezdit, ale zatím jich moc není. Vždyť se podívejte na počasí," varuje před unáhlenou výměnou technik z pneuservisu u pardubického Globusu a dodává, že řidičům většinou přezutí rozmlouvá.

Při nízkých teplotách totiž letní pneumatiky tuhnou a jejich tvrdý povrch hůř přilne k silnici. Jízda na nich je výrazně nebezpečnější i v případech, kdy na silnicích neleží sníh.

Vyhláška sice povoluje namontovat letní gumy už od začátku dubna, ale pokud průměrná denní teplota nestoupne nad sedm stupňů, je na výměnu brzo. Zvláště ve vyšších nadmořských výškách by řidiči ještě nějaký den měli počkat.

"Určitě je lepší nechat je na kolech o nějaký ten den déle než přezouvat hned při prvním oteplení," upozorňuje Igor Sirota, mluvčí ÚAMK. Zimní gumy jsou podle něj při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní v zimních měsících.

"Pár lidí tu už bylo, ale letos se to rozjíždí pomaleji. Přece jenom jsme tady dost vysoko a nevíme, co všechno nám počasí ještě natropí," říká Josef Kubíček, majitel pneuservisu v Červené Vodě na Orlickoústecku.

Ušetříte čas i peníze

Pokud máte letní sadu uskladněnou doma, dokážete to i svépomocí, ušetříte tak i pětistovku, kterou byste nechali v servisu. Když si práci zjednodušíte nářadím, které má doma snad každý, zvládnete to za pár minut.

Hever máte v autě, klíč na kola také. Doma vyhrabte vrtačku a sežeňte si nástavec pasující na šrouby (nebo matice) na kola, který potřebujete. Šikovnější mohou zkusit zaimprovizovat nebo si příslušný nástavec (17, 19, 21 nebo 23) kupte, pořídíte ho do nějakých sedmdesáti korun.

Šrouby povolíte klasickým klíčem, pak už nastupuje moderní technika, povolit a sundat kolo je otázka půlminuty.

Jednou za čas se pneuservisu nevyhýbejte

I tak se vyplatí jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Zkušené oko servismana odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky. 

"Sledujeme stav podvozku. Pokud zjistíme, že se pneumatika atypicky opotřebovává nebo se rychle sjíždí, znamená to závadu na podvozku. Vůle v zavěšení kol, v řízení, ložiskách, a to se pak projeví na pneumatice," popisuje Jindřich Šafránek, majitel sítě pneuservisů. 

Opotřebené tlumiče například vytvoří na pneumatice nepravidelné plošky. "Jak kolo, které má špatný tlumič, odskakuje, ošoupává se v ploškách plynule po celém obvodu," popisuje Šafránek.

Když přehazujete kola doma před garáží, dejte si pozor, zda necítíte chvění ve volantu. Pak je třeba kolo převážit. Jinak zatěžuje nápravy.

Nejbanálnější "závadou" jsou nedohuštěná kola. Auto pak "plave" po silnici. Pokud jste dali auto do servisu s dobře seřízenou geometrií a po přezutí táhne na stranu (typicky při brzdění), může být problém právě v tlaku. 

Poznat nedotažené kolo je složité a hlavně nebezpečné. Když za kolo vezmete, nehnete s ním, protože je zatížené půltunou auta, které nese. Můžete zkusit matky, jestli nejsou volné. Největší šanci poznat to máte při zatáčení, hlavně při prudší změně směru o sobě dává povolené kolo vědět hlukem. Pokud je problém na přední nápravě, ucítíte šmajdavé kolo v řízení. Při rychlé jízdě může i malá vůle v dotažení rozvibrovat celé auto.

Popisujte, prohazujte

Kdo si kola přehazuje sám, nesmí zapomenout si popsat, na které místo které kolo na autě patří. Pneumatiky je navíc třeba na autě pravidelně vzájemně prohazovat pro dosažení rovnoměrného opotřebení a prodloužení jejich životnosti.

Když to není přesně stanoveno, doporučuje se vzájemná záměna po ujetí 10 až 12 tisíc kilometrů nebo častěji, když je od pohledu patrné, že se vzorek sjíždí. Nejpozději je vyměňte, když rozdíl v hloubce dezénu mezi přední a zadní nápravou dosáhne zhruba dvou milimetrů. Z toho vyplývá také nejklasičtější způsob přehazování: přední gumy za zadní.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...