Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměna pneumatiky: Češi na silnici pomáhají

aktualizováno 
Výsledky zajímavého průzkumu mezi motoristy ukazují, že čeští šoféři docela ochotně pomohou řidiči v nouzi.

Pomůže někdo? Figurantka čeká, jestli jí některý z řidičů nabídne pomoc při výměně pneumatiky | foto: GoodYear

Pomůžete při defektu?
Čeští řidiči jsou solidárnější než jejich maďarští a slovenští kolegové, vyplývá to z průzkumu, který nechal provést výrobce pneumatik Goodyear.

Testovalo se, zda jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou poškozené pneumatiky. Celou hodinu figurantka bezradně postávala u auta s heverem v ruce, druhou hodinu aktivně zastavovala projíždějící řidiče.

"Do testu byly vybrány figurantky ve středním věku, aby výsledky nebyly zkresleny atraktivností mladých řidiček,“ vysvětluje manažer Goodyearu Richard Srbecký.

V Česku probíhal průzkum na dvou místech – v Praze na Jeremiášově ulici a ve Zbuzanech na okraji hlavního města; na Slovensku v Bratislavě a ve vesnici Rovinka; v Maďarsku dokonce v pěti městech (Budapešť, Debrecín, Györ, Pécs a Szeged).

"Překvapilo nás, jak moc řidičů zastavilo. Ve výsledcích se Češi ukázali jako daleko solidárnější než Slováci a Maďaři. Potvrdilo se také – což jsme čekali – že víc lidí zastaví na venkově než ve městě,“ říká Srbecký.

V Praze během první hodiny zastavili čtyři řidiči ze 450 aut, jež projela. První zastavil velmi rychle, během 30 sekund.

Ve druhé části, kdy se figurantka snažila stopovat, zastavilo 15 řidičů (3,1% z celkových 490 projíždějících) – první z nich po třech minutách. Ve Zbuzanech zastavilo osm ze 127, respektive při stopování 15 řidičů ze 111.

"Byla jsem mile překvapená. Zastavovaly i ženy – ty nabízely alespoň telefon k zavolání pomoci. Dokonce jedna řidička zajela pro manžela a vrátila se spolu s ním, aby mi pomohl. Mnoho z těch, kteří nezastavili, navíc omluvně gestikulovalo, že spěchají,“ říká česká figurantka Iveta Mrnková.

U sousedů je to horší
Výsledky z Maďarska a Slovenska nejsou tak povzbuzující. V Bratislavě v první fázi bez stopování zastavilo jedno procento řidičů (první až po 13 minutách), ve druhé dvě procenta (první po devíti minutách).

V obci Rovinka nabídlo pomoc během první hodiny 0,7 procenta řidičů (první po osmi minutách) a během druhé hodiny jen osm ze 683 projíždějících (první po sedmi minutách). Všude zastavili jen muži.

V Maďarsku byli nejochotnější řidiči v Györu – v první fázi zastavili čtyři ze 150 řidičů (první po devíti minutách), ve druhé fázi 7,5 procenta řidičů. Nejhorší celkové výsledky byly z města Pécs, kde během první hodiny zastavilo jen půl procenta šoférů, první až po 15 minutách.

V Szegedu dokonce v první testovací hodině zastavil pouze jediný řidič, a to až po nekonečných 54 minutách. Provoz byl přitom zhruba stejný jako v Praze: kolem projelo za hodinu asi 460 aut.

popisek VIDEOKURZ
JAK VYMĚNIT KOLO  

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.