Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměna řidičáků neskončila. I průkaz z roku 2000 je starý

  13:55aktualizováno  13:55
Sotva si jedni řidiči vyměnili staré průkazy za nové, na řadě už jsou další. Všichni, kteří mají oprávnění vydané v letech 1994 až 2000, musejí dorazit s žádostí na svůj úřad do konce roku 2010. Přijít ale mohou už i nyní.

Tento řidičský průkaz si vyměňte do konce roku 2010 | foto: MDCR

Výměna řidičáků: další kolo
Řidičské průkazy vydané od 1. ledna 1994 do 31. prosince 2000 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2010.

Řidičské průkazy vydané od 1. ledna 2001 do 30. dubna 2004 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2013.

Pro někoho to je příliš brzy, pro jiné právě včas. Další kolo povinných výměn řidičských průkazů sice potrvá až do konce roku 2010, úředníci ale nechtějí ponechat nic náhodě.

Raději o nutnosti výměny informují už teď, než aby museli opozdilce shánět po vesnicích či kvůli nim otevírat své kanceláře i v sobotu jako loni.

Nová výměna řidičských průkazů se týká těch, kterým bylo osvědčení vydáno v letech 1994 až 2000.

"Naléhavě se obracíme na všechny držitele starých řidičských průkazů, aby požádali o výměnu včas, a ušetřili si tak zbytečné potíže a průtahy ve frontách na konci termínovaného období," píše se na stránkách ministerstva dopravy.

Zatím zadarmo
Kdo si stihne vyměnit průkaz ve stanoveném termínu, nezaplatí žádný poplatek. "Sotva jsme se oklepali z kola prvního. Chceme ale osvětu zahájit hned v únoru. Čas utíká příliš rychle a ve finále se zase ukáže, že spousta lidí si průkazy opět nestihne vyměnit," uvedl tajemník břeclavské radnice Dalibor Neděla. Do roku 2010 si má v Břeclavi vyměnit průkaz přes osm tisíc řidičů.

Držitelům řidičáků, kterým skončila platnost s posledním dnem loňského roku, hrozí za jízdu s neplatným průkazem pokuta.

"A za jeho výměnu už teď zaplatí správní poplatek padesát korun," upozornila mluvčí znojemské radnice Denisa Šipošová.

V České republice se musí odevzdat ještě více než dva miliony starých řidičských průkazů, aby se doklady sladily s normami Evropské unie. Protože to je velký objem, rozhodlo ministerstvo dopravy, že řidiči si je nebudou měnit naráz, ale postupně v delším časovém úseku.

Chce tím zamezit stresujícím situacím vyvolaným obrovským náporem zájemců před koncem stanoveného termínu.

"Tohoto stavu ale není možné dosáhnout bez spolupráce držitelů řidičských průkazů," upozorňují stránky ministerstva dopravy.

Řidičák se vrátit nebo vyměnit musí. I ti, kteří nepočítají s tím, že by ještě za volant někdy usedli, by na úřad měli zavítat.

"Je to ze zákona povinnost. Průkaz není jejich majetkem, patří státu. Ale když se na silnici nedostanou, ničeho nezákonného se nedopouští," říká vedoucí znojemského odboru dopravy Pavel Liška.

Ani po roce 2010 výměny řidičských oprávnění neskončí. Na řadu přijdou průkazy vydané od roku 2001 do dubna 2004. Jejich držitelé si je budou muset vyměnit do konce roku 2013.I oni však mohou přijít již nyní.

"Ale pak budeme měnit zase všichni, protože občanský průkaz, pas a řidičák budou v jednom. To je nekonečný příběh," uzavírá Pavel Liška.

VÝMĚNA ŘIDIČSKÉHO PRŮKAZU

- je osvobozena od správního poplatku

- provádí se na příslušném pracovišti obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo magistrátu města na území ČR (podle místa trvalého pobytu držitele řidičského průkazu)

Potřebné doklady:
- platný doklad totožnosti (občanský průkaz, pas)
- jednu fotografii o rozměrech 3,5 x 4,5 cm
- řidičský průkaz, kterému končí platnost

- do 20 dnů ode dne podání žádosti by měl být průkaz hotový (popř. do 5 pracovních dnů po úhradě správního poplatku 500 Kč)

- více informací ZDE, zákon zákon č. 361/2000 Sb.

Autoři: ,




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.