Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test výměny žárovek: odřené ruce, špína. U tří aut jsme to vzdali

  10:58aktualizováno  10:58
Ruku mám zalomenou až po loket v podběhu, odřenou od ostré hrany. Snažím se o banální věc: vyměnit žárovku v levém světle.

Do testu jsme vybrali 14 zánovních modelů aut, běžně se vyskytujících na českých silnicích. Test probíhal v autocentru AAA Auto Praha. Automechanik Jaroslav Petr z malého servisu v Hostivaři reprezentuje zkušeného praktika. Redaktor je v roli běžného řidiče, který nestudoval manuál k autu, ale srdnatě se vrhá do „policistou nařízené výměny na silnici“. Technický poradce „Áček“ Jindřich Topol test sleduje a občas pomůže radou. Protože jsem u většiny z testovaných aut žárovky nikdy neměnil, musím vždy přijít na to, kudy se vůbec ke světlometům dostanu.

U každé výměny měříme čas, nejdřív laikovi, poté automechanikovi. Ten je vždy minimálně o polovinu rychlejší, a to i u aut, se kterými se setkal poprvé. Má však opravářskou zkušenost a šikovnost.

Na výměnu s heverem

Často si člověk říká, jestli je to poťouchlost konstruktéra, nebo to prostě jinak vymyslet nešlo. U Renaultu Clio mám prsty propasírované pod trubkou klimatizace a odřené klouby, u fordů mě čeká šroubování světlometu ven z auta kapesním nožem. Čiré zoufalství je Fiat Stilo, kde na jedné straně vyměníte žárovku skoro poslepu, ale na druhé musíte vyndat z auta akumulátor. Na internetových fórech se pak dočtete, jaké fígly „stilaři“ při výměně levé žárovky používají, někdo to zvládá zespoda pod nárazníkem, jiný sundavá kolo (na to potřebujete hever).

Často povolují nervy. Nakonec nejen mně, ale i profesionálovi: „Tady poteče krev, tohle je tak na ženskou ruku,“ ulevuje si Jarda u Renaultu Mégane.

Někdy pomůže jen servis

A jak to nakonec všechno dopadlo? Není to kdovíjak valné: u poloviny ze 14 aut jsem se trápil, u tří to vzdal úplně. Jako vcelku bezproblémovou hodnotíme výměnu jen u tří aut, nejlépe pak dopadl test u Citroënu C5.

Po poměrně tristním výsledku testu je na místě otázka, jestli většina lidí nevozí v kufru auta krabičku se žárovkami zbytečně. Automechanik Jaroslav Petr s tím souhlasí. „Časy, kdy řidiči opravovali auta svépomocí, jsou definitivně pryč. Co je pod kapotou, nikoho nezajímá. Moderní věci mají fungovat. A když ne, mají je opravit odborníci,“ míní a dokládá to zkušenostmi z praxe. „V našem servisu měníme žárovky jak na běžícím pásu. Když k nám někdo přijede a je to úplně banální výměna, účtujeme často jen cenu žárovky, když je to složitější, tak třeba stovku,“ přidává další důvod, proč se do výměny svépomocí raději nepouštět.

Potvrzuje to studie Texaské univerzity, v níž se píše, že 61 procent lidí nikdy neotevře manuál ke svému autu. Natož aby měnili žárovku.

Autoři: ,



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz