Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test výměny žárovek: odřené ruce, špína. U tří aut jsme to vzdali

  10:58aktualizováno  10:58
Ruku mám zalomenou až po loket v podběhu, odřenou od ostré hrany. Snažím se o banální věc: vyměnit žárovku v levém světle.

Do testu jsme vybrali 14 zánovních modelů aut, běžně se vyskytujících na českých silnicích. Test probíhal v autocentru AAA Auto Praha. Automechanik Jaroslav Petr z malého servisu v Hostivaři reprezentuje zkušeného praktika. Redaktor je v roli běžného řidiče, který nestudoval manuál k autu, ale srdnatě se vrhá do „policistou nařízené výměny na silnici“. Technický poradce „Áček“ Jindřich Topol test sleduje a občas pomůže radou. Protože jsem u většiny z testovaných aut žárovky nikdy neměnil, musím vždy přijít na to, kudy se vůbec ke světlometům dostanu.

U každé výměny měříme čas, nejdřív laikovi, poté automechanikovi. Ten je vždy minimálně o polovinu rychlejší, a to i u aut, se kterými se setkal poprvé. Má však opravářskou zkušenost a šikovnost.

Na výměnu s heverem

Často si člověk říká, jestli je to poťouchlost konstruktéra, nebo to prostě jinak vymyslet nešlo. U Renaultu Clio mám prsty propasírované pod trubkou klimatizace a odřené klouby, u fordů mě čeká šroubování světlometu ven z auta kapesním nožem. Čiré zoufalství je Fiat Stilo, kde na jedné straně vyměníte žárovku skoro poslepu, ale na druhé musíte vyndat z auta akumulátor. Na internetových fórech se pak dočtete, jaké fígly „stilaři“ při výměně levé žárovky používají, někdo to zvládá zespoda pod nárazníkem, jiný sundavá kolo (na to potřebujete hever).

Často povolují nervy. Nakonec nejen mně, ale i profesionálovi: „Tady poteče krev, tohle je tak na ženskou ruku,“ ulevuje si Jarda u Renaultu Mégane.

Někdy pomůže jen servis

A jak to nakonec všechno dopadlo? Není to kdovíjak valné: u poloviny ze 14 aut jsem se trápil, u tří to vzdal úplně. Jako vcelku bezproblémovou hodnotíme výměnu jen u tří aut, nejlépe pak dopadl test u Citroënu C5.

Po poměrně tristním výsledku testu je na místě otázka, jestli většina lidí nevozí v kufru auta krabičku se žárovkami zbytečně. Automechanik Jaroslav Petr s tím souhlasí. „Časy, kdy řidiči opravovali auta svépomocí, jsou definitivně pryč. Co je pod kapotou, nikoho nezajímá. Moderní věci mají fungovat. A když ne, mají je opravit odborníci,“ míní a dokládá to zkušenostmi z praxe. „V našem servisu měníme žárovky jak na běžícím pásu. Když k nám někdo přijede a je to úplně banální výměna, účtujeme často jen cenu žárovky, když je to složitější, tak třeba stovku,“ přidává další důvod, proč se do výměny svépomocí raději nepouštět.

Potvrzuje to studie Texaské univerzity, v níž se píše, že 61 procent lidí nikdy neotevře manuál ke svému autu. Natož aby měnili žárovku.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz