Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Rady pro přezutí na zimu na poslední chvíli

  17:50aktualizováno  17:50
Na led a sníh už mohou řidiči vyjet pouze na zimních pneumatikách od začátku listopadu. Počasí je ale zatím milosrdné, takže ještě policie neměla důvod vyrazit na lov. "Jako indiánští stopaři četli ve stopách, tak my dovedeme číst v pneumatikách, co autu schází," doporučuje návštěvu pneuservisu odborník na pneumatiky Jindřich Šafránek. Taková návštěva může odhalit závadu na podvozku.

Leoš Tržil, šéf dopravní policie připouští, že se "aktivita policie zvyšuje s klesajícími teplotami", na druhou stranu se ale ohrazuje proti tomu, že by to byl jen lov nešťastníků, kteří nestihli přezout nebo na nové zimní pláště nemají. "Je třeba si uvědomit, že na promrzlé silnici, i když je suchá, zimní pneumatika funguje jinak, než letní," zdůrazňuje.

"Při nízkých teplotách se na letních pneumatikách výrazně prodlužuje brzdná dráha vozidla, a to v řádu až několika desítek metrů," vysvětluje Vojtěch Schwangmaier z internetového obchodu Pneumatiky.cz.

"Směs zimních pneumatik je speciálně vyvinuta pro zimní období tak, aby si zachovala mnohem lepší přilnavost k vozovce při teplotách pod 7 °C, což je dále podpořeno množstvím lamel v dezénu zimní pneumatiky," uvádí  Škoda Auto.

Jakou pneumatiku vybrat?

Kdo nechce zdlouhavě shánět a poptávat se po servisech a známých, najde si na internetu uznávané testy pneumatik. Spoléhat se lze třeba na ty, které provádí každý rok německý autoklub ADAC. Aktuální test zimních pneumatik najdete ZDE.

Na nezávislé testy se obrací i odborníci, kteří spravují velké firemní flotily aut. "Především používáme externí zdroje testů, ale porovnáváme spolehlivost jednotlivých značek, které používáme z naší historie," prozrazuje Lenka Vlčková, mluvčí českého zastoupení leasingové společnosti Arval. "Používáme hlavní značky renomovaných výrobců - Continental, Goodyear, Dunlop, Michelin..." upřesňuje.

Jindřich Šafránek, majitel sítě pneuservisů doporučuje spolehnout se na  ověřeného dobrého servismana, který doporučí pneumatiku přesně podle potřeb motoristy. "Jinou pneumatiku potřebujete, když jezdíte v horách a jinou pro pojíždění ve městě."

"Odborník na pneumatiky se vás bude ptát, jaké máte auto, kolik toho najedete, kde jezdíte, jaký jste řidič a podle toho doporučí pneumatiku," vysvětluje Šafránek.

S letošní zimní sezonou dostávají pneumatiky také speciální štítky, které popisují jejích vlastnosti. Podobné známe třeba z ledniček a praček. Odborníci se k nim ale staví zdrženlivě. Zvlášť u zimních pneumatik doporučují spolehnout se na vlastní rozum a rady odborníka a štítek prát jen v prvotní fázi rozhodování jako zjednodušující vodítko. Více o nových ekoštítkách na pneumatiky čtěte ZDE.

Jako indiánský stopař

Jednou za čas se vyplatí do pneuservisu zavítat. Zkušené oko odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky.

"Sledujeme stav podvozku. Pokud zjistíme, že se pneumatika atypicky opotřebovává nebo se rychle sjíždí, znamená to závadu na podvozku. Vůle v zavěšení kol, v řízení, ložiskách a to se pak projeví na pneumatice," popisuje odborník.

Opotřebené tlumiče například vytvoří na pneumatice nepravidelné plošky. "Jak kolo, které má špatný tlumič, odskakuje, tak se ošoupává v ploškách plynule po celém obvodu," popisuje Šafránek.

"Když najedete ročně pět tisíc kilometrů a přehazujete si kola doma před garáž,. dejte si pozor, zda necítíte chvění ve volantu. Pak je třeba kolo převážit. Jinak to zatěžuje nápravy," uzavírá odborník.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.