Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vynález směrovky: Jan Hanuš, rok 1922

aktualizováno 
Patenty existují na různé vynálezy, Jan Hanuš z Olomouce si však v roce 1922 nechal patentovat něco zcela originálního. Totiž to, jak při jízdě na kole či motocyklu mechanicky naznačovat směr, kterým chcete odbočit. Stal se vynálezcem takzvaných směrovek.

Směrovky vynalezli v Olomouci před 85 lety - ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

"V Olomouci tenkrát projela za den pouze dvě auta, proto se Jan Hanuš zaměřil na dvoukolová vozidla – kola a motocykly, které mívaly při odbočení časté nehody. Dvůr hanáckého pivovaru v Olomouci-Holici číslo 158 byl nakonec prvním místem, kde nápad v podobě šipky na kole vyzkoušel,“ říká vynálezcův bratr, čtyřiadevadesátiletý Mojmír Hanuš.

Podle něj jeho sourozenec nejprve zkonstruoval šipku, která se koženými řemínky připevnila na pravou stranu kola a před odbočením ukazovala směr.

Hledal pro ni nejvhodnější tvary, měnil materiály i barvu, až nakonec směrovou šipku odlil z kovu a natřel ji bílou a červenou. Tento nápad si nakonec nechal 9. listopadu 1922 patentovat.

O pět let později, když už se po Olomouci pohybovalo více automobilů, přišel Jan Hanuš s dalším zlepšením a s novým patentem: lampou prosvětlenou elektricky nebo acetylénem, která byla umístěna na motocyklu či na autě, a to po pravé ruce řidiče.

Prototyp tohoto modelu vyrobil podle Hanušova návrhu olomoucký zámečník Antonín Joun, který sídlil v Přerovské ulici číslo 5. Na výrobu prvních světelných směrovek však mladý vynálezce Hanuš neměl peníze.

Zajímavý patent, jenž byl rovněž první svého druhu, proto vynálezce nabídl úspěšné automobilce v Kopřivnici.

"Tam jej bohužel odmítli s tím, že když bude řidič chtít ukázat směr, vystrčí z auta ruku. Protože doba si však řešení tohoto druhu žádala, vynalézali i jiní lidé, a tak se v českých zemích ujaly německé patenty,“ dodává Mojmír Hanuš s tím, že používání ukazatelů změny směru jízdy pak definitivně nařídil až silniční zákon z roku 1939.

Ten mimo jiné také zavedl, že se u nás začalo po silnicích jezdit vpravo.
Dnes je používání směrovek natolik samozřejmé, že si téměř nikdo neuvědomí, že k jejímu zavedení bylo třeba několik let pracné a mnohdy i průkopnické práce.

To však potomci vynálezce Jana Hanuše již neocení. "Patentová ochrana trvá maximálně dvacet let, a to se ještě musí platit udržovací poplatky. Takže je dnes jistě zaniklá. To není jako s autorskými právy,“ vysvětluje Michal Růžička z patentové, známkové a advokátní kanceláře.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.