Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyndejte rezervu, dostanete kus kufru navíc

aktualizováno 
Od června si za rezervu při koupi nové škodovky musíte tisícovku připlatit. Když se ale spokojíte s lepidlem a malým kompresorem pro dofouknutí gumy, které jsou v základní výbavě, ušetříte navíc v malé fabii spoustu místa. Jezdit bez rezervy bude možné od půlky září.

To všechno se vejde do místa pro rezervu ve Škodě Fabii | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Nejmenší škodovka sice patří mezi malá auta, v Česku ovšem mnohdy dostává rodinné úkoly určené větším vozům. A to se pak každý decimetr krychlový místa hodí. Když máte pod podlahou rezervu, je tam kromě toho ještě hever a klíč na kola.

Souprava na lepeníKlasická plnohodnotná rezerva

Anebo je tam jen jedna malá modrá krabička s kompresorem, lahvička s lepidlem a náhradní ventilky. To vše uchycené v polystyrenovém "organizéru". Kromě toho vám pod podlahou zbude velmi hrubým odhadem 60 litrů místa. To už je ve fabii hatchback, která má základní objem kufru 315 litrů, slušná porce.

Nejdřív jsme zkusili naskládat věci do organizéru, který je v dutině po kole. Vešla se tam mimo jiné litrovka oleje, dvoulitrová lahev s kapalinou do ostřikovačů, pláštěnka, polštářek na krk, hasicí přístroj a další drobné i větší věci.

test lepicích sad

Neumíte vyměnit kolo? Zalepte ho - více ZDE

Pak jsme simulovali situaci řidiče, který se vydává na dlouhou cestu a kufr krátké fabie je mu opravdu malý. Polystyren šel ven a prostor jsme vystlali dekou, která se řidiči hodí tak jako tak. Aby se místo zaplnilo, nashromáždili jsme všechno, co jsme našli. Kromě toho co předtím, ještě třeba čtyři lékárničky, další hasicí sprej, různé prázdné tašky a batůžky. Když jsme to pak naskládali do fabie s rezervou, zabralo to tak na pětinu kufru.

Bez rezervy už se jezdí

Jízda bez náhradního kola není v Evropě ničím neobvyklým. Podle ministerstva dopravy například v Německu vyjíždí z autosalonů bez pátého kola až polovina aut. Autoklub ADAC vypočítal, že německý šofér píchne v průměru jednou za 150 tisíc kilometrů.

Bez rezervy

Z jakých autech lze nahradit rezervu lepicí sadou čtěte ZDE


Navíc, plnohodnotnou rezervu vám dnes dá do auta málokdo a na dojezdové "gramofonové desce", se kterou můžete jet komfortně a bezpečně maximálně osmdesátkou, dojedete stejně tak nejvýš do nejbližšího pneuservisu, stejně jako s gumou zalepenou lepicí sadou. Experti horující pro rezervu v kufru ale mají ještě jeden zásadní argument: bezpečnost. "U malých aut může být rezerva součástí deformační zóny, takže ztlumí náraz zezadu," říká Petr Říha, vedoucí technické zkušebny společnosti Dekra automobil provozující stanice technické kontroly.

S roztrhanou gumou si lepidlo neporadí

Jsou ale situace, kdy vám je lepicí souprava nanic. Třeba když se podaří gumu roztrhat. Řidiči pak nezbude, než si zavolat asistenční službu. Mnohdy ji ale volají i v případech, že rezervu v autě mají, jen se jim nechce do výměny, nebo se bojí, že ji nezvládnou. Když máte dražší auto, je i takový úkon u některých značek zadarmo. A třeba u Lexusu vám v případě komplikací nabídnou náhradní vůz. Když se vám něco takového stane na zahraniční dovolené, je shánění a domluva s cizojazyčnou asistenční službou samozřejmě komplikovanější. Namísto jednoduché dvacetiminutové výměny pak opravu řešíte půl dne.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz