Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplatí se ojeté pneumatiky nebo protektory?

  9:50aktualizováno  9:50
Současná nabídka na našem domácím trhu je i v oblasti letních pneumatik velmi pestrá. Motorista tak může narazit nejen na nové pláště známých značek a výrobců, ale i na nejrůznější pneumatiky použité či protektorované. Je riskantní koupě protektorů?

Proti...Použité pneumatiky nemají zaručený původ. V žádném případě nelze použité pneumatiky srovnávat s u nás tak oblíbeným prodejem oblečení v second handu. Každá použitá pneumatika toho má za sebou daleko víc než párkrát dobře vypraná halenka. Podobně je tomu u protektorů, kde je většinou dost problematické zjistit stav a stáří původního pláště, který byl protektorován. Oba druhy pneumatik - použité nebo protektorované - se možná vyplatí pouze těm, kteří jen velmi málo jezdí a navíc jezdí jen pomalu. Pro dražší auta jezdící často vyššími rychlostmi jsou použité pneumatiky a protektory velmi riskantní záležitostí, kterou nelze doporučit.

Pro...Kvalitní protektor lze poznat podle hvězdiček. Na všech protektorech původem z tuzemska jsou hvězdičky, které motoristovi napoví, co lze od konkrétního kusu očekávat. Tři hvězdičky symbolizují první klasifikační skupinu, do které může být zařazen jen poprvé protektorovaný a vskutku kvalitní plášť. Tento protektor lze použít jako novou pneumatiku stejného provedení na přední i zadní nápravě podle rychlostní kategorie, která je na něm ve formě velkého písmene vyznačena.

Dvě hvězdičky označují druhou klasifikační skupinu a plášť, který je buď podruhé protektorovaný, nebo na kostře, která byla před protektorováním opravovaná. Tento výrobek lze montovat jen na zadní nápravu. A jedna hvězdička? Takové protektory se v tuzemsku nevyrábějí, třetí klasifikační skupina neexistuje. 
Pokud na protektoru pocházejícím z Česka hvězdičky nejsou, motorista by měl zpozornět.  

V nabídce supermarketů se ve značné míře objevily pneumatiky protektorované moderním způsobem od patky k patce, které obyčejný motorista prakticky nerozezná od pneumatik nových. Jak lze identifikovat protektor? Prodavači by měli zcela jednoznačně informovat o tom, co z nabízeného zboží je nová pneumatika, a co protektor. Nicméně motorista sám odhalí protektor podle toho, že je označen slůvkem Remould.

Pro i proti...Do náhodně koupeného protektoru nikdo nevidí. A nikdo nemůže garantovat stav a kvalitu kostry, která může mít zředěný, prorezavělý či jinak poškozený kord. Od takových závad je jen kousek k defektu. Doporučení odborníků zní: protektor jen na zadní kola. Byť by došlo k defektu, tak se z devětadevadesáti procent podaří zastavit bez větších problémů. Docela jiná situace je ovšem při defektu pneumatiky na přední nápravě. To řídí vůz jen jedno kolo.

Existuje samozřejmě rozdíl v důvěryhodnosti protektorů na pneumatikách, které řidič původně koupil jako nové, sám je ojel a dal protektorovat v osvědčené firmě, a výrobků koupených už jako hotové třeba zrovna v supermarketu. Zatímco v prvním případě motorista ví, zda pneumatiku opravoval po defektu či s ní třeba narazil do chodníku nebo vjel do velké díry a zasloužil se tím o narušení kostry, v druhém případě minulost nezná a při moderních způsobech protektorování dokonce neidentifikuje ani značku kostry, na které je protektor udělán. Může tak koupit hotový protektor na vynikající kostře ze světové firmy, stejně jako pochybný kus. Mezi těmito protipóly je samozřejmě rozdíl.

Při koupi hotového protektoru se řidič musí zaměřit na rozměr pláště, aby koupil jen takový, který je pro vůz schválen. Údaj o tom lze vyčíst z technického průkazu a například u některých modernějších aut z dovozu existují až tři možnosti. Důležitá je i rychlostní kategorie protektoru. Údaj o ní se skrývá za symbolem - velkým písmenem, které je na boku pneumatiky. Protektor nesmí mít povolenou maximální rychlost pod hodnotou pro konkrétní automobil, lepší je rezerva minimálně o jeden stupeň nahoru. Za příklad lze uvést Škodu Felicia, pro kterou výrobce dodává pneumatiky kategorie T s maximální rychlostí 190 kilometrů v hodině, byť škodovka tak rychle nikdy nepojede.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se mění od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz