Vyplatí se ojeté pneumatiky nebo protektory?

  9:50aktualizováno  9:50
Současná nabídka na našem domácím trhu je i v oblasti letních pneumatik velmi pestrá. Motorista tak může narazit nejen na nové pláště známých značek a výrobců, ale i na nejrůznější pneumatiky použité či protektorované. Je riskantní koupě protektorů?

Proti...Použité pneumatiky nemají zaručený původ. V žádném případě nelze použité pneumatiky srovnávat s u nás tak oblíbeným prodejem oblečení v second handu. Každá použitá pneumatika toho má za sebou daleko víc než párkrát dobře vypraná halenka. Podobně je tomu u protektorů, kde je většinou dost problematické zjistit stav a stáří původního pláště, který byl protektorován. Oba druhy pneumatik - použité nebo protektorované - se možná vyplatí pouze těm, kteří jen velmi málo jezdí a navíc jezdí jen pomalu. Pro dražší auta jezdící často vyššími rychlostmi jsou použité pneumatiky a protektory velmi riskantní záležitostí, kterou nelze doporučit.

Pro...Kvalitní protektor lze poznat podle hvězdiček. Na všech protektorech původem z tuzemska jsou hvězdičky, které motoristovi napoví, co lze od konkrétního kusu očekávat. Tři hvězdičky symbolizují první klasifikační skupinu, do které může být zařazen jen poprvé protektorovaný a vskutku kvalitní plášť. Tento protektor lze použít jako novou pneumatiku stejného provedení na přední i zadní nápravě podle rychlostní kategorie, která je na něm ve formě velkého písmene vyznačena.

Dvě hvězdičky označují druhou klasifikační skupinu a plášť, který je buď podruhé protektorovaný, nebo na kostře, která byla před protektorováním opravovaná. Tento výrobek lze montovat jen na zadní nápravu. A jedna hvězdička? Takové protektory se v tuzemsku nevyrábějí, třetí klasifikační skupina neexistuje. 
Pokud na protektoru pocházejícím z Česka hvězdičky nejsou, motorista by měl zpozornět.  

V nabídce supermarketů se ve značné míře objevily pneumatiky protektorované moderním způsobem od patky k patce, které obyčejný motorista prakticky nerozezná od pneumatik nových. Jak lze identifikovat protektor? Prodavači by měli zcela jednoznačně informovat o tom, co z nabízeného zboží je nová pneumatika, a co protektor. Nicméně motorista sám odhalí protektor podle toho, že je označen slůvkem Remould.

Pro i proti...Do náhodně koupeného protektoru nikdo nevidí. A nikdo nemůže garantovat stav a kvalitu kostry, která může mít zředěný, prorezavělý či jinak poškozený kord. Od takových závad je jen kousek k defektu. Doporučení odborníků zní: protektor jen na zadní kola. Byť by došlo k defektu, tak se z devětadevadesáti procent podaří zastavit bez větších problémů. Docela jiná situace je ovšem při defektu pneumatiky na přední nápravě. To řídí vůz jen jedno kolo.

Existuje samozřejmě rozdíl v důvěryhodnosti protektorů na pneumatikách, které řidič původně koupil jako nové, sám je ojel a dal protektorovat v osvědčené firmě, a výrobků koupených už jako hotové třeba zrovna v supermarketu. Zatímco v prvním případě motorista ví, zda pneumatiku opravoval po defektu či s ní třeba narazil do chodníku nebo vjel do velké díry a zasloužil se tím o narušení kostry, v druhém případě minulost nezná a při moderních způsobech protektorování dokonce neidentifikuje ani značku kostry, na které je protektor udělán. Může tak koupit hotový protektor na vynikající kostře ze světové firmy, stejně jako pochybný kus. Mezi těmito protipóly je samozřejmě rozdíl.

Při koupi hotového protektoru se řidič musí zaměřit na rozměr pláště, aby koupil jen takový, který je pro vůz schválen. Údaj o tom lze vyčíst z technického průkazu a například u některých modernějších aut z dovozu existují až tři možnosti. Důležitá je i rychlostní kategorie protektoru. Údaj o ní se skrývá za symbolem - velkým písmenem, které je na boku pneumatiky. Protektor nesmí mít povolenou maximální rychlost pod hodnotou pro konkrétní automobil, lepší je rezerva minimálně o jeden stupeň nahoru. Za příklad lze uvést Škodu Felicia, pro kterou výrobce dodává pneumatiky kategorie T s maximální rychlostí 190 kilometrů v hodině, byť škodovka tak rychle nikdy nepojede.

Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Najdete na iDNES.cz