Vyřazená auta budou od 2007 v Německu šrotována bezplatně

Sešrotování aut vyřazených z provozu má být od roku 2007 v Německu pro jejich dosavadní majitele bezplatné, náklady na ekologické odstranění vyřazených vozů by převzali od tohoto data plně výrobci, u dovážených aut importéři. Vyplývá to z návrhu zákona, který schválila německá vláda.

Osobní auta a malé dodávky zakoupené po 1. červenci 2002, pokud budou vyřazeny do šrotu kvůli havárii, budou podle návrhu muset výrobci či importéři převzít k bezplatné likvidaci ihned. Ostatní auta až od zmíněného roku 2007.
Zákon, který ještě musí schválit obě komory parlamentu, vychází z příslušné směrnice Evropské unie přijaté v září 2000. Podobný zákon budou postupně muset mít všechny členské země EU. 

"Prosadili jsme se proti odpůrcům na plné čáře," komentoval usnesení kabinetu ministr životního prostředí Jürgen Trittin. Výrobci údajně proti zákonu zpočátku brojili stejně ostře jako proti zákazu používat neekologické a hořlavé materiály ve své produkci či proti povinnosti určité množství materiálu recyklovat.

Odpor automobilek proti povinnosti likvidovat po opotřebení své výrobky byl otupen možností odepisovat si z daní již nyní část investic v rámci příprav na recyklaci. Podle Trittina by tak výrobci mohli na odvodech státu ušetřit 500 miliónů marek ročně. 

Zákon postupně zvyšuje podíl materiálu, který musí automobilky ze svých výrobků zpracoval či recyklovat. Od roku 2006 to bude 85 procent váhy automobilu, z toho 80 procent recyklace, a od roku 2015 už to bude 95 procent s recyklací 85
procent.