Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda vydělá na jednom autě přes 40 tisíc, Ferrari milion a půl

aktualizováno 
Automobilka Škoda patří k nejziskovějším, na jednom autě vydělá průměrně 43 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořilo Centrum pro automobilový výzkum Univerzity Duisburg-Essen. Česká značka tak vydělává na svých vozech lépe než třeba BMW s Mercedesem.

Na jednom autě vydělá Škoda Auto průměrně 43 tisíc korun | foto: Škoda Auto

Analýza za první pololetí letošního roku nepracuje s absolutními čísly, ale porovnává zisk k tržbám z jednoho vozu. Škoda je z patnácti automobilek, u nichž jsou údaje dostupné, třetí nejziskovější.

Při srovnávání efektivity automobilových značek autoři analýzy pracují s takzvanou EBIT marží ukazující provozní efektivitu firem. „EBIT označuje zisk před úroky a zdaněním, tedy částku, kterou firma vydělala, ale ještě z ní nezaplatila daň z příjmu a nezapočetla náklady z úroků svých úvěrů,“ vysvětlují Lidové noviny.

„EBIT marže pak ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede daná společnost přetavit v zisky.“ Čím vyšší je hodnota EBIT, tím méně se do výsledků hospodaření promítají provozní náklady a tím je vyšší zisk. Podle německého Handelsblattu EBIT u úspěšných automobilek přesahuje šest procent.

„Za tímto úspěchem není jen samotná poptávka po vozech Škoda, která roste a v letošním prvním pololetí opět dosáhla rekordních hodnot. Roli hrají i nižší mzdy zaměstnanců v závodech v Česku oproti těm německým, zásadní rozdíl pak představuje fakt, že továrny Škody patří v celém koncernu VW k těm nejmodernějším a nejvytíženějším. Efektivní výroba totiž snižuje náklady na jeden vůz,“ komentují Lidové noviny.

Aktuální situaci v autoprůmyslu také silně ovlivňuje aféra dieselgate. Náklady na nápravu škod po skandálu s manipulacemi s emisními testy zcela jistě ovlivňují především výsledky koncernu Volkswagen. Celý koncern VW má průměrnou EBIT marži 4,5 procenta a na jednom voze vydělá průměrně 22 tisíc korun. Je třeba ovšem dodat, že právě druhé Porsche a třetí Škoda také patří pod křídla německého koncernu.

Nejlepší je v celém žebříčku s přehledem Ferrari. Italská značka je ovšem ve velmi výjimečné pozici, dokonce si vybírá, komu auto prodá. Tomu odpovídají také ceny. Na jednom prodaném autě tak Ferrari vydělá jeden a půl milionu.

Prohlédněte si nejdražší ferrari. Stojí 35 milionů, jmenuje se LaFerrari a první kousek se v Česku objevil v červenci 2014:

Jak vydělávají automobilky

1. Ferrari: EBIT marže 18 %, zisk na vůz 1 518 000 korun (56 000 eur)

2. Porsche: EBIT marže 16,7 %, zisk na vůz 424 000 korun (15 641 eur)

3. Škoda Auto: EBIT marže 9,6 %, zisk na vůz 43 000 korun (1 589 eur)

4. BMW: EBIT marže 9,5 %, zisk na vůz 91 000 korun (3 389 eur)

5. Audi: EBIT marže 8,8%, zisk na vůz 90 000 korun (3 337 eur)

Další čísla:

  • Ford Motor Company: EBIT marže 8,7 %, zisk na vůz 45 000 korun (1 652 eur)
    Ford Europa: zisk na vůz 26 000 korun (973 eur)
  • General Motors: EBIT marže 8,6 %, zisk na vůz 51 662 korun (1 912 eur)
    Opel (značka patří koncernu GM): zisk na vůz 5 000 korun (190 eur)
  • Mercedes-Benz: EBIT marže 7,9 %, zisk na vůz 86 000 korun (3 192 eur)
  • Jaguar-Land Rover: zisk na vůz 110 000 korun (4 068 eur)
  • Fiat Chrysler (FCA): EBIT marže 5,9 %, zisk na vůz 36 000 (1 330 eur)
    z toho:
    Fiat: zisk na vůz 9 600 korun (356 eur)
    Maserati: zisk na vůz 108 000 korun (4 000 eur)
  • Volvo: zisk na vůz 63 500 korun (2 340 eur)
  • Toyota: EBIT marže 8,0 %
  • Peugeot-Citroën: EBIT marže 6,8 %, zisk na vůz 23 000 korun (844 eur)
  • Hyundai-Kia: EBIT marže 6,0 %
    z toho
    Hyundai: zisk na vůz 21 000 korun (773 eur)
    Kia: zisk na vůz 20 000 korun (725 eur)
  • Renault-Nissan: EBIT marže 4,7 %
    z toho:
    Nissan: zisk na vůz 57 000 korun (2 088 eur)
    Renault: zisk na vůz 19 000 korun (715 eur)
  • Koncern VW: EBIT marže 4,5 %, zisk na vůz 22 000 korun (801 eur)
    z toho:
    značka Volkswagen: EBIT marže 1,7 %, zisk na vůz 11 000 korun (395 eur)
    Seat: EBIT marže 2,1 %, zisk na vůz 9 000 korun (337 eur)




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.