Škoda vydělá na jednom autě přes 40 tisíc, Ferrari milion a půl

aktualizováno 
Automobilka Škoda patří k nejziskovějším, na jednom autě vydělá průměrně 43 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořilo Centrum pro automobilový výzkum Univerzity Duisburg-Essen. Česká značka tak vydělává na svých vozech lépe než třeba BMW s Mercedesem.

Na jednom autě vydělá Škoda Auto průměrně 43 tisíc korun | foto: Škoda Auto

Analýza za první pololetí letošního roku nepracuje s absolutními čísly, ale porovnává zisk k tržbám z jednoho vozu. Škoda je z patnácti automobilek, u nichž jsou údaje dostupné, třetí nejziskovější.

Při srovnávání efektivity automobilových značek autoři analýzy pracují s takzvanou EBIT marží ukazující provozní efektivitu firem. „EBIT označuje zisk před úroky a zdaněním, tedy částku, kterou firma vydělala, ale ještě z ní nezaplatila daň z příjmu a nezapočetla náklady z úroků svých úvěrů,“ vysvětlují Lidové noviny.

„EBIT marže pak ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede daná společnost přetavit v zisky.“ Čím vyšší je hodnota EBIT, tím méně se do výsledků hospodaření promítají provozní náklady a tím je vyšší zisk. Podle německého Handelsblattu EBIT u úspěšných automobilek přesahuje šest procent.

„Za tímto úspěchem není jen samotná poptávka po vozech Škoda, která roste a v letošním prvním pololetí opět dosáhla rekordních hodnot. Roli hrají i nižší mzdy zaměstnanců v závodech v Česku oproti těm německým, zásadní rozdíl pak představuje fakt, že továrny Škody patří v celém koncernu VW k těm nejmodernějším a nejvytíženějším. Efektivní výroba totiž snižuje náklady na jeden vůz,“ komentují Lidové noviny.

Aktuální situaci v autoprůmyslu také silně ovlivňuje aféra dieselgate. Náklady na nápravu škod po skandálu s manipulacemi s emisními testy zcela jistě ovlivňují především výsledky koncernu Volkswagen. Celý koncern VW má průměrnou EBIT marži 4,5 procenta a na jednom voze vydělá průměrně 22 tisíc korun. Je třeba ovšem dodat, že právě druhé Porsche a třetí Škoda také patří pod křídla německého koncernu.

Nejlepší je v celém žebříčku s přehledem Ferrari. Italská značka je ovšem ve velmi výjimečné pozici, dokonce si vybírá, komu auto prodá. Tomu odpovídají také ceny. Na jednom prodaném autě tak Ferrari vydělá jeden a půl milionu.

Prohlédněte si nejdražší ferrari. Stojí 35 milionů, jmenuje se LaFerrari a první kousek se v Česku objevil v červenci 2014:

Jak vydělávají automobilky

1. Ferrari: EBIT marže 18 %, zisk na vůz 1 518 000 korun (56 000 eur)

2. Porsche: EBIT marže 16,7 %, zisk na vůz 424 000 korun (15 641 eur)

3. Škoda Auto: EBIT marže 9,6 %, zisk na vůz 43 000 korun (1 589 eur)

4. BMW: EBIT marže 9,5 %, zisk na vůz 91 000 korun (3 389 eur)

5. Audi: EBIT marže 8,8%, zisk na vůz 90 000 korun (3 337 eur)

Další čísla:

  • Ford Motor Company: EBIT marže 8,7 %, zisk na vůz 45 000 korun (1 652 eur)
    Ford Europa: zisk na vůz 26 000 korun (973 eur)
  • General Motors: EBIT marže 8,6 %, zisk na vůz 51 662 korun (1 912 eur)
    Opel (značka patří koncernu GM): zisk na vůz 5 000 korun (190 eur)
  • Mercedes-Benz: EBIT marže 7,9 %, zisk na vůz 86 000 korun (3 192 eur)
  • Jaguar-Land Rover: zisk na vůz 110 000 korun (4 068 eur)
  • Fiat Chrysler (FCA): EBIT marže 5,9 %, zisk na vůz 36 000 (1 330 eur)
    z toho:
    Fiat: zisk na vůz 9 600 korun (356 eur)
    Maserati: zisk na vůz 108 000 korun (4 000 eur)
  • Volvo: zisk na vůz 63 500 korun (2 340 eur)
  • Toyota: EBIT marže 8,0 %
  • Peugeot-Citroën: EBIT marže 6,8 %, zisk na vůz 23 000 korun (844 eur)
  • Hyundai-Kia: EBIT marže 6,0 %
    z toho
    Hyundai: zisk na vůz 21 000 korun (773 eur)
    Kia: zisk na vůz 20 000 korun (725 eur)
  • Renault-Nissan: EBIT marže 4,7 %
    z toho:
    Nissan: zisk na vůz 57 000 korun (2 088 eur)
    Renault: zisk na vůz 19 000 korun (715 eur)
  • Koncern VW: EBIT marže 4,5 %, zisk na vůz 22 000 korun (801 eur)
    z toho:
    značka Volkswagen: EBIT marže 1,7 %, zisk na vůz 11 000 korun (395 eur)
    Seat: EBIT marže 2,1 %, zisk na vůz 9 000 korun (337 eur)

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Najdete na iDNES.cz