Na jednom autě vydělá Škoda Auto průměrně 43 tisíc korun | foto: Škoda Auto

Škoda vydělá na jednom autě přes 40 tisíc, Ferrari milion a půl

  • 100
Automobilka Škoda patří k nejziskovějším, na jednom autě vydělá průměrně 43 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořilo Centrum pro automobilový výzkum Univerzity Duisburg-Essen. Česká značka tak vydělává na svých vozech lépe než třeba BMW s Mercedesem.

Analýza za první pololetí letošního roku nepracuje s absolutními čísly, ale porovnává zisk k tržbám z jednoho vozu. Škoda je z patnácti automobilek, u nichž jsou údaje dostupné, třetí nejziskovější.

Při srovnávání efektivity automobilových značek autoři analýzy pracují s takzvanou EBIT marží ukazující provozní efektivitu firem. „EBIT označuje zisk před úroky a zdaněním, tedy částku, kterou firma vydělala, ale ještě z ní nezaplatila daň z příjmu a nezapočetla náklady z úroků svých úvěrů,“ vysvětlují Lidové noviny.

„EBIT marže pak ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede daná společnost přetavit v zisky.“ Čím vyšší je hodnota EBIT, tím méně se do výsledků hospodaření promítají provozní náklady a tím je vyšší zisk. Podle německého Handelsblattu EBIT u úspěšných automobilek přesahuje šest procent.

„Za tímto úspěchem není jen samotná poptávka po vozech Škoda, která roste a v letošním prvním pololetí opět dosáhla rekordních hodnot. Roli hrají i nižší mzdy zaměstnanců v závodech v Česku oproti těm německým, zásadní rozdíl pak představuje fakt, že továrny Škody patří v celém koncernu VW k těm nejmodernějším a nejvytíženějším. Efektivní výroba totiž snižuje náklady na jeden vůz,“ komentují Lidové noviny.

Aktuální situaci v autoprůmyslu také silně ovlivňuje aféra dieselgate. Náklady na nápravu škod po skandálu s manipulacemi s emisními testy zcela jistě ovlivňují především výsledky koncernu Volkswagen. Celý koncern VW má průměrnou EBIT marži 4,5 procenta a na jednom voze vydělá průměrně 22 tisíc korun. Je třeba ovšem dodat, že právě druhé Porsche a třetí Škoda také patří pod křídla německého koncernu.

Nejlepší je v celém žebříčku s přehledem Ferrari. Italská značka je ovšem ve velmi výjimečné pozici, dokonce si vybírá, komu auto prodá. Tomu odpovídají také ceny. Na jednom prodaném autě tak Ferrari vydělá jeden a půl milionu.

Prohlédněte si nejdražší ferrari. Stojí 35 milionů, jmenuje se LaFerrari a první kousek se v Česku objevil v červenci 2014:

Jak vydělávají automobilky

1. Ferrari: EBIT marže 18 %, zisk na vůz 1 518 000 korun (56 000 eur)

2. Porsche: EBIT marže 16,7 %, zisk na vůz 424 000 korun (15 641 eur)

3. Škoda Auto: EBIT marže 9,6 %, zisk na vůz 43 000 korun (1 589 eur)

4. BMW: EBIT marže 9,5 %, zisk na vůz 91 000 korun (3 389 eur)

5. Audi: EBIT marže 8,8%, zisk na vůz 90 000 korun (3 337 eur)

Další čísla:

  • Ford Motor Company: EBIT marže 8,7 %, zisk na vůz 45 000 korun (1 652 eur)
    Ford Europa: zisk na vůz 26 000 korun (973 eur)
  • General Motors: EBIT marže 8,6 %, zisk na vůz 51 662 korun (1 912 eur)
    Opel (značka patří koncernu GM): zisk na vůz 5 000 korun (190 eur)
  • Mercedes-Benz: EBIT marže 7,9 %, zisk na vůz 86 000 korun (3 192 eur)
  • Jaguar-Land Rover: zisk na vůz 110 000 korun (4 068 eur)
  • Fiat Chrysler (FCA): EBIT marže 5,9 %, zisk na vůz 36 000 (1 330 eur)
    z toho:
    Fiat: zisk na vůz 9 600 korun (356 eur)
    Maserati: zisk na vůz 108 000 korun (4 000 eur)
  • Volvo: zisk na vůz 63 500 korun (2 340 eur)
  • Toyota: EBIT marže 8,0 %
  • Peugeot-Citroën: EBIT marže 6,8 %, zisk na vůz 23 000 korun (844 eur)
  • Hyundai-Kia: EBIT marže 6,0 %
    z toho
    Hyundai: zisk na vůz 21 000 korun (773 eur)
    Kia: zisk na vůz 20 000 korun (725 eur)
  • Renault-Nissan: EBIT marže 4,7 %
    z toho:
    Nissan: zisk na vůz 57 000 korun (2 088 eur)
    Renault: zisk na vůz 19 000 korun (715 eur)
  • Koncern VW: EBIT marže 4,5 %, zisk na vůz 22 000 korun (801 eur)
    z toho:
    značka Volkswagen: EBIT marže 1,7 %, zisk na vůz 11 000 korun (395 eur)
    Seat: EBIT marže 2,1 %, zisk na vůz 9 000 korun (337 eur)