Tři čtvrtiny auta nevyrábí automobilky, nakoupí je od dodavatelů

„Pětaosmdesát procent dílů na C3 je ze střední Evropy,“ říká pro iDNES.cz Josselin Menezo z vývojového týmu francouzské novinky. S Citroënem C3 strávil tři roky v Trnavě při přípravách jeho výroby. Je specialistou automobilky na komponenty, které nakupuje od dodavatelů.

Auto je vyrobeno z několika tisíc součástek, ale když jednu z nich nemáte, nevyrobíte ho. | foto: Alfa Romeo

Na C3 pracuje od začátku konstruktérské práce. „Máme dva druhy komponentářů, jeden zná do hloubky jednotlivé díly, třeba zpětné zrcátko, a je schopen navrhnout řešení pro jednotlivé modely, druhý zná komplexnost celého auta,“ popisuje.

„Kvalita výroby je stejná pro Citroën, Peugeot i DS. Rozdíly jsou v objemu a možnostech výbavy a různých pokročilých prvcích a technologiích,“ vysvětluje pro iDNES.cz Menezo a prozrazuje, ze PSA má jedno vývojové centrum, které dělá všechny modely všech tří značek. „Konstruktér dveří tak pracuje třeba na citroenu a pak přejde na druhou značku,“ popisuje.

„Zhruba 70 až 75 procent hodnoty auta je nakoupeno od dodavatelů,“ uvádí člen vývojového týmu Citroënu C3. Dalšími dodavateli automobilek jsou inženýrské kanceláře, které pomáhají s s vývojem.

Každá komponenta má většinou jednoho dodavatele. „Mít jich více je moc drahé,“ vysvětluje Menezo. V případě unikátních dílů, na které jsou třeba přípravky, formy a další specializované nástroje, by jich bylo potřeba vyrobit více sad nebo exemplářů, což je extrémně nákladné. Tyto přípravky, formy a podobně bývají majetkem automobilky, ale používá je dodavatel - výrobce komponent. Navíc je na to třeba nastavit výrobní procesy. Automobilky ovšem mají například nasmlouváno více dodavatelů obecných dílů, například pneumatik.

Rozmanitá síť dodavatelů znamená obrovsky náročnou logistiku, obzvlášť dnes, kdy automobilky fungují v systému just-in-time (dodávky od dodavatele přímo na linku), který minimalizuje skladové zásoby. Logistika ovšem musí uvažovat a řešit aktuální problémy s dopravou. Specifické jsou například stávky dopravců, omezení vjezdu pro nákladní vozy do určitých oblastí (továrnu Volkswagenu v Drážďanech obsluhovala zásobovací tramvaj), opravy, počasí, nehody, kapacita komunikací a podobně. Naštěstí už v Evropě odpadly kontroly celníků na hraničních přechodech. Kvůli tomu by bylo výhodnější mít nasmlouváno více zásobovacích kanálů a více dodavatelů.

V otázkách kompenzací a sankcí při zastavení výroby jsou nastaveny velmi tvrdé podmínky. V extrémních, ale nijak výjimečných případech raději výrobce (případně logistická firma) zvolí i velmi drahý způsob dopravy, aby nenastal výpadek ve výrobě. Součástky se pak vezou třeba letecky. Zastavit nebo upravit naplánované toky ve výrobě a u dodavatelů je většinou nemožné. Auto je vyrobeno z několika tisíc součástek, a když jednu z nich nemáte, nevyrobíte ho.

Redaktor iDNES.cz kdysi v továrně Saabu viděl, jak si poradili s výpadkem dodávek zadních světel na kabriolet 9-3. Jednotlivé varianty modelu se na výrobní lince střídaly, kabriolety dojely beze světel až na konec linky a následně je odstavovali do všech volných koutů továrny. V tomto případě šlo ovšem o díl, který lze s malými komplikacemi domontovat až následně. V případě klíčové komponenty se linka prostě zastaví.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...