Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři čtvrtiny auta nevyrábí automobilky, nakoupí je od dodavatelů

aktualizováno 
„Pětaosmdesát procent dílů na C3 je ze střední Evropy,“ říká pro iDNES.cz Josselin Menezo z vývojového týmu francouzské novinky. S Citroënem C3 strávil tři roky v Trnavě při přípravách jeho výroby. Je specialistou automobilky na komponenty, které nakupuje od dodavatelů.

Auto je vyrobeno z několika tisíc součástek, ale když jednu z nich nemáte, nevyrobíte ho. | foto: Alfa Romeo

Na C3 pracuje od začátku konstruktérské práce. „Máme dva druhy komponentářů, jeden zná do hloubky jednotlivé díly, třeba zpětné zrcátko, a je schopen navrhnout řešení pro jednotlivé modely, druhý zná komplexnost celého auta,“ popisuje.

„Kvalita výroby je stejná pro Citroën, Peugeot i DS. Rozdíly jsou v objemu a možnostech výbavy a různých pokročilých prvcích a technologiích,“ vysvětluje pro iDNES.cz Menezo a prozrazuje, ze PSA má jedno vývojové centrum, které dělá všechny modely všech tří značek. „Konstruktér dveří tak pracuje třeba na citroenu a pak přejde na druhou značku,“ popisuje.

„Zhruba 70 až 75 procent hodnoty auta je nakoupeno od dodavatelů,“ uvádí člen vývojového týmu Citroënu C3. Dalšími dodavateli automobilek jsou inženýrské kanceláře, které pomáhají s s vývojem.

Každá komponenta má většinou jednoho dodavatele. „Mít jich více je moc drahé,“ vysvětluje Menezo. V případě unikátních dílů, na které jsou třeba přípravky, formy a další specializované nástroje, by jich bylo potřeba vyrobit více sad nebo exemplářů, což je extrémně nákladné. Tyto přípravky, formy a podobně bývají majetkem automobilky, ale používá je dodavatel - výrobce komponent. Navíc je na to třeba nastavit výrobní procesy. Automobilky ovšem mají například nasmlouváno více dodavatelů obecných dílů, například pneumatik.

Rozmanitá síť dodavatelů znamená obrovsky náročnou logistiku, obzvlášť dnes, kdy automobilky fungují v systému just-in-time (dodávky od dodavatele přímo na linku), který minimalizuje skladové zásoby. Logistika ovšem musí uvažovat a řešit aktuální problémy s dopravou. Specifické jsou například stávky dopravců, omezení vjezdu pro nákladní vozy do určitých oblastí (továrnu Volkswagenu v Drážďanech obsluhovala zásobovací tramvaj), opravy, počasí, nehody, kapacita komunikací a podobně. Naštěstí už v Evropě odpadly kontroly celníků na hraničních přechodech. Kvůli tomu by bylo výhodnější mít nasmlouváno více zásobovacích kanálů a více dodavatelů.

V otázkách kompenzací a sankcí při zastavení výroby jsou nastaveny velmi tvrdé podmínky. V extrémních, ale nijak výjimečných případech raději výrobce (případně logistická firma) zvolí i velmi drahý způsob dopravy, aby nenastal výpadek ve výrobě. Součástky se pak vezou třeba letecky. Zastavit nebo upravit naplánované toky ve výrobě a u dodavatelů je většinou nemožné. Auto je vyrobeno z několika tisíc součástek, a když jednu z nich nemáte, nevyrobíte ho.

Redaktor iDNES.cz kdysi v továrně Saabu viděl, jak si poradili s výpadkem dodávek zadních světel na kabriolet 9-3. Jednotlivé varianty modelu se na výrobní lince střídaly, kabriolety dojely beze světel až na konec linky a následně je odstavovali do všech volných koutů továrny. V tomto případě šlo ovšem o díl, který lze s malými komplikacemi domontovat až následně. V případě klíčové komponenty se linka prostě zastaví.




Nejčtenější



Další z rubriky

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 75 877 km, diesel
640 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz