Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výroba felicií v dubnu neskončí

  16:44aktualizováno  16:44
Původně plánovaný konec výroby vozů Škoda Felicia se z dubna odsouvá až na polovinu roku. Oznámil to jejich výrobce společnost Škoda Auto z Mladé Boleslavi. Nejstarší škodovácký model přitom sjíždí z výrobních linek v pobočném závodě ve Vrchlabí. Podle šéfa firmy Vratislava Kulhánka by konec výroby neměl ohrozit tamější zaměstatnost, protože zde zůstane výroba mladoboleslavských specialit jako například vozy octavia s pohonem všech čtyřkol nebo sportovní verze RS.

Felicia byla jedním z nejoblíbenějších aut
Podle údajů Svazu dovozců automobilů byla Škoda Felicia včetně provedení combi nejprodávanějším osobním automobilem v Česku ještě v loňském roce, kdy už jí konkurovala modernější Fabie.

Od 1. ledna se Felicie nemohou vyvážet do zemí Evropské unie, protože nesplňují požadované emisní limity. Automobilka je proto je vyváží na středoevropské a východoevropské trhy a do přidružených států EU včetně Turecka, Malty a Kanárských ostrovů.

Do konce minulého roku prodala Škoda Auto 1,39 milionů osobních Felicií, jejichž výroba začala v roce 1994. Výroba užitkových vozidel na bázi Felicie již skončila. Těchto vozů se prodalo přes 148 tisíc.

Škoda Auto chce denně vyrábět 2000 vozů

Ještě před dvěma lety společnost, jejímž stoprocentním vlastníkem je od loňského roku koncern Volkswagen, dokázala vyprodukovat každý den 1560 vozů. V roce 2000 to bylo už 1810 automobilů, přitom hranice dvou tisíc vozů firma v ojedinělých případech dosáhla. Podle člena představenstva Detlefa Schmidta i v roce 2001 poroste počet denně vyrobených vozidel, ale růst se bude pohybovat řádově kolem tří až pěti procent.

Z celkem 450 910 loni vyrobených škodovek se o 64 procent postaraly mladoboleslavské závody, pětinu zajistilo Vrchlabí a zbytek továrny ve Kvasinách na Rychnovsku a v polské Poznani. Pro srovnání - v roce 1991 Škoda Auto vyrobila 172 074 automobilů, což je třikrát méně než loni.

V souvislosti se zvyšováním výroby dochází také k postupnému nárůstu počtu zaměstnanců firmy. Ke konci roku 2000 zaměstnávala Škoda Auto podle Kulhánka 25.821 lidí, což představuje meziroční navýšení o 17,3 procenta.

Za škodovky utržili přes 136 miliard korun

Jen za loňský rok zvýšila Škoda Auto své tržby o téměř 25 procent. Výrobce tří modelů felicie, fabie a octavie tak ohlásil čistý zisk ve výši 3,3 miliard korun. Výrobce z Mladé Boleslavi vyexportoval automobily za 112 miliard korun a podílel se tak na celkovém vývozu české republiky deseti procenty.

Na investicích Škoda Auto utratila za rok 2000 přes 13 miliard korun, přitom nejvíc spolykala zatím posledno modelová řada Fabia a výstavba nové motorárny. Továrna prodala z celkového počtu 435 403 vozů nejvíce octavií - 36 procent, třetinu tvoří felicie a 30 procent fabie. Většinu své produkce, přes 80 procent Škoda Auto prodala v zahraničí.
    
Německo je pro Škodu nejvýznamnějším trhem

Nejvýznamnějším exportním teritoriem pro Škodu Auto zůstává Německo a trhy západní Evropy, kde loni vzrostl počet prodaných vozů proti roku 1999 o 13 procent na 229.109 aut. Prodej na západních trzích představoval z celkových tržeb 136,283 miliardy korun 59 procent.

Osmnáctiprocentní podíl představuje prodej v České republice, devatenáctiprocentní podíl prodej ve střední a východní Evropě, a čtyřprocentní v zámoří. Celosvětově zůstává pro Škodu Auto druhým nejvýznamnějším exportním trhem a současně největším odbytištěm ve střední Evropě Polsko. Jak zdůraznil šéf firmy Vratislav Kulhánek, zde firma i při poklesu absolutního počtu prodaných vozů zvýšila tržní podíl z 6,6 na 7,9 procenta.

Nejvyšší podíl na automobilovém trhu má Škoda Auto na Slovensku, kde představuje 57,2 procenta, zatímco v České republice to je 52,7 procenta. Nárůst na českém trhu představuje  v meziročním srovnání 6,5 procenta a podle Kulhánka tento trend trval také v prvních dvou měsících letošního roku.

Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.