Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výroba harleyů se asi přesune. Rodiště legendy Milwaukee je moc drahé

  17:13aktualizováno  17:13
Dunivý hřmot motorů, který proslavil značku Harley-Davidson a na který jsou lidé v americkém Milwaukee a širokém okolí zvyklí jako na běžnou součást života, bude možná už brzy minulostí. Firma, podobně jako řada dalších, musí šetřit a pokud se jí nepodaří snížit mzdové náklady, výrobu přesune jinam. Lidé ve městě si ale odchod americké ikony vůbec nedokážou představit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Management už v dubnu zaměstnance upozornil, že náklady musí dolů o miliony dolarů ročně. Pokud to nepůjde, zůstane v Milwaukee jen centrála, což je pro fanoušky a lidi z okolí jen malá útěcha. Výroba by se pak přestěhovala na jiné místo v Americe. "Když se řekne Milwaukee, vybaví se vám pivo, chuligáni a Harley-Davidson," poznamenal Steve Daily z historického ústavu v Milwaukee. "Ať je to správné, nebo ne, tak to prostě je," dodal.

To se ale mění. Například když pivovar Miller Brewing převzal svého rivala Molson Coors Brewing, přestěhoval v roce 2008 centrálu z Milwaukee do Chicaga. Stejné rozhodnutí učinila společnost Schlitz, která se dokonce prezentovala jako výrobce piva, které město Milwaukee proslavilo. Když na firmu v 80. letech minulého století dolehly finanční problémy, převzala ji konkurence z Detroitu.

Harley-Davidson tak zůstal prakticky jediným věhlasným podnikem, který v Milwaukee ještě setrvává. Silný magnet je to hlavně pro turisty a další návštěvníky města, kteří se často ptají, zda by se mohli přijít podívat do továrny, kde se ty hřmotné motory do harleyů vyrábějí. "Často se nás tady na jejich továrny ptají," řekl agentuře šéf turistické centrály VISIT Milwaukee Paul Upchurch. "Řada lidí ve světě si Milwaukee spojuje právě s domovem harleyů," řekl.

Společnost Harley-Davidson v roce 1903 založili dva kluci z Milwaukee. Tehdy třiadvacetiletý William Harley a jeho o rok mladší kamarád Arthur Davidson. Motorky začali prodávat z nacpané dřevěné boudy, kde je stavěli a kde se začala psát historie této značky. Později, až se vypracovali, od nich nakupovala i americká armáda, která potřebovala motocykly pro vojáky ve válce.

Ředitel společnosti Harley-Davidson Keith Wandell řekl, že konečné rozhodnutí o osudu výrobních závodů padne do dvou měsíců. Zástupci podniku už se poohlížejí po alternativních lokalitách v USA, podrobnosti ale nikdo z firmy nechce rozebírat. Ať už Harley-Davidson v Milwaukee zůstane, anebo ne, Milwaukee Iron, jak se jeho motorkám někdy přezdívá, symbolem Ameriky zůstanou.

"Oni symbolizují tradiční americké hodnoty, nezávislost, tvrdou práci a svobodu, to všechno," řekl profesor marketingu na univerzitě ve Wisconsinu Kanti Prasad. "Harley-Davidson je unikátní americký fenomén," dodal.

Autoři: ,






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

CAN-AM Outlander XMR
CAN-AM Outlander XMR

r.v. 2015, naj. 0 km
599 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.