Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci: Emisní limity zdraží auta až o sto tísíc

aktualizováno 
Evropští výrobci automobilů odmítají návrh Evropské komise na snižování emisí CO2 jako "nevyvážený a škodlivý" evropskému hospodářství. Emisní limity by mimo jiné citelně zdražily auta.

Majitelé trabantů si s emisemi - narozdíl od úředníků v Bruselu - hlavu nelámou | foto: Dan Přibáň

Generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač řekl, že návrhy v nynější podobě mohly vést k odlivu výroby aut z Evropy do Ruska či asijských zemí.

Podle Hodače budou mít návrhy negativní dopad i pro Škodu Auto, která bude muset stejně jako jiné automobilky hodně investovat. "Splnění požadavků komise zvýší cenu auta o 3000 až 4000 eur, (85 - 115  tisíc korun, pozn. red.)" řekl Hodač českým novinářům.

"Bude to mít dopad na zisky a na celou operaci škodovky, i když neříkám, že se odstěhuje jinam," prohlásil. V obecné rovině ale zdůraznil, že zvýšené náklady mohou vést k tomu, že se některá evropská auta budou vyrábět jinde. Konkrétně jde o Rusko, Indii a Čínu, kde dávají automobilovému průmyslu dobré podmínky, řekl.

Sdružení výrobců: Chybí komplexní řešení
Podle ACEA je dnešní návrh nevyvážený a nevychází z hodnocení dopadu. Asociaci sdružující 13 velkých evropských výrobců vadí, že se nesnaží řešit problém komplexně, ale jen zaměřením na technologie.

Podle asociace by se komise měla zaměřit na harmonizovanou daň, která by zvýšila poptávku po úsporných vozech. Hodač také zdůraznil, že jde o problém, který by se měl řešit na světové a ne jen evropské úrovni.

"Nejvíc by byly zasaženy octavie a superby, malé fabie s malými dieselovými motory by asi neměly takový problém," řekl Hodač. Důležité pro škodovku i další auta bude klíčové, jaký bude konečný legislativní návrh EK, prohlásil.

"Pokud bude požadavek 130 gramů platit podle výrobců, je to pro škodovku problém, ale ne takový, protože je mu blíž než řada dalších výrobců. Takové uspořádání by ale bylo nevýhodné pro producenty velkých aut. Dnes je to vylo učené třeba u BMW nebo Mercedesu, vůbec nemluvím o Porsche," řekl Hodač

Porscche: Výrobci budou muset myslet
Porsche se navrhovaným opatřením zatím výrazněji nebrání. "Komentář Evropské komise naznačuje, že se snaží o konkurenčně neutrální řešení, které umožní pečlivě zvážit, jaké bude složení flotily automobilů u jednotlivých výrobců. My to považujeme za jednoznačně příznivé," píše se ve sdělení automobilky Porsche.

Změny do roku 2012

Kdyby se zavedly limity pro emise podle hmotnosti auta nebo obsahu jeho motoru, bylo by to pro škodovku nevýhodné, řekl Hodač.  Zatím ale nevíme, co EK chce udělat, protože hovoří o 130 gramech jako o průměru pro celou Evropu.

Komise chce změny zavést do roku 2012. Podle Bruselu je snížení emisí nezbytné, pokud má být boj s globálním oteplováním účinný. Teď auta vypouštějí do ovzduší v průměru 161 gramů CO2 na kilometr.

Paradoxně ale může omezování emisí CO2 více postihnout malá auta, u nichž zvýšení ceny o 3000 až 4000 eur bude citelnější než u velkých, dodal Hodač z ACEA.

Automobilky zjistily, že sliby nedodrží
Evropští automobiloví výrobci se v roce 1998 dobrovolně zavázali, že se do roku 2008 dostanou na úroveň 140 gramů CO2 na kilometr. Loni se však ukázalo, že většina automobilek za tímto slibem zaostává.

Podle Hodače je to tím, že auta jsou čím dál těžší - kvůli nárokům na bezpečnost a komfort, který vyplývají z požadavků zákazníků i z nových regulí.

Toyota sází na pokrok
Proti záměrům komise nic nenamítá japonská automobilka Toyota Motor. Ta se výrobě šetrnějších automobilů věnuje už delší dobu a své úsilí vkládá do vývoje modelu Prius. Evropská součást Toyoty nicméně uvedla, že rok 2012 a další stanovené termíny představují poněkud náročný úkol.

"Rádi vidíme, že si je komise vědoma toho, že zodpovědnost za snížení emisí CO2 musí sdílet více stran," uvedla ve sdělení Toyota. Komise kromě nutnosti snížit emise CO2 také navrhla, že podpoří větší využití biopaliv a technologický pokrok, což by mělo automobilkám pomoci lépe se s navrhovaným opatřením vyrovnat

Kolínská auta projdou
Emisní limit již nyní na trhu plní některé menší vozy s nízkou spotřebou. Například automobily z kolínské automobilky TPCA udávají emise CO2 kolem 109 g/km. Do limitu se například vejde i Škoda Fabia s dieselovým motorem 1,4 TDI/PD.

Vliv opatření na stav životního prostředí v Česku přitom podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka nebude oproti například zemím západní Evropy nijak výrazný. "Protože v současnosti tvoří kolem 55 procent nově přihlašovaných vozů ojetiny z dovozu s průměrným stářím kolem sedmi až osmi let, které neplní ani současné limity platné pro nové vozy," řekl Šípek.

Ministr pro životní prostředí Martin Bursík řekl, že návrh Evropské komise jeho ministerstvo i Strana zelených podporují. "Ukazuje se, že jsou pouze tři automobilky, a to Fiat, Citroën a Renault, které pohodlně plní tento cíl a v roce 2009 se jim to podaří snížit," řekl Bursík. Automobilka Škoda je podle něj na devátém místě. "Její emise v roce 2005 byly 152 gramů, to nemá šanci to splnit," podotkl.

Analytik: Stěhování fabrik nehrozí
"Tuzemský trh bude podle mého názoru zasažen jen omezeně, přece jen nejsme typickou výrobnou velkých a silných aut, ale souhlasím, že mladoboleslavskou Škodu by toto plánované nařízení mohlo poškodit," řekl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Stěhování celé výroby na východ je však podle něj nereálné. "Je to spíše taková ukázka protestu, protože zaměstnanecká politika v ČR je stejně jako v jakékoliv jiné zemi silné politické téma," dodal.

Automobilky v dohledné době čeká další zásah do nákladů v podobě chystaného opatření na ochranu chodců. To si vyžádá nutnost vybavovat vozy novými prvky aktivní bezpečnosti a úpravou deformačních zón automobilů.

Podle tuzemských odborníků by mohlo opatření nahrávat i většímu rozšíření vozů na alternativní pohon motory na elektřinu či vodík, které jsou zatím dražší než vozy na benzin či naftu.

Hybridní elektrický pohon využívá například i v tuzemsku prodávaná Toyota Prius. Kombinovanému pohonu se věnují i další automobilky, například Honda, Nissan, Mazda, Ford, Volkswagen či General Motors. Většina z nich se ale orientuje na vodíkový pohon.

Zlepšení klimatu nejdříve za 10 let
Snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů se projeví nejdříve za 10 let. řekl klimatolog Jiří Svoboda.

Upozorňuje na to, že setrvačnost škodlivých plynů v atmosféře je obrovská. "Účinnost se projeví nejdříve v horizontu deseti let," doplnil.

Průměrné emise CO2 u vozů vybraných automobilek

značka

emise CO2 (g/km) v roce 1997 emise CO2 (g/km) v roce 2005
Fiat 169 139

Citroen

172 144

Renault

173 149

Ford

180 151

Peugeot

177 151

Opel

180 156

Toyota

189 163

Kia

202 170

Škoda

165 152

Seat

158 150

Honda

184 166

Mercedes

223 185

Hyundai

189 170

Volkswagen

170 159

BMW

216 192

Volvo

219 195

Audi

190 177

Mazda

186 177

Suzuki

169 165

Nissan

177 172


Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.