Brazilská továrna Fiatu

Brazilská továrna Fiatu | foto: Fiat

Výrobci vydělají na jednom autě až tisíc eur, spočítali v Německu

  • 101
Kolik stojí výroba jednoho auta a kolik je výdělek automobilky, je střežené tajemství. V Německu se to pokusili spočítat z běžně dostupných údajů o prodaných autech, počtu zaměstnanců a hospodaření firem.

Ford dosahuje podle studie Výzkumného střediska automobilového průmyslu vyššího zisku na jedno vyrobené auto než konkurenční Volkswagen i GM. Zatímco u Fordu se provozní zisk na vůz pohybuje kolem 1 165 eur (přes 28 000 korun), u VW je to 991 eur a u GM jen 470 eur.

Přitom Volkswagen má ve své nabídce i značky Audi, Bentley, Lamborghini a Bugatti, které dosahují mnohonásobně vyššího zisku na každé auto. Do skupiny VW patří i česká Škoda Auto. Výsledky studie uveřejnil server Autoweek.cz.

Ford podle studie za rok vyprodukuje 34 vozů na zaměstnance, zatímco Volkswagen jen 18. GM vykazuje 42 aut roční produkce na zaměstnance. V přepočtu na zaměstnance má Ford provozní zisk 39 232 eur proti 17 880 eurům u VW. Německou jedničku překonává v tomto ohledu i GM s 19 510 eury na pracovníka.

Výhodu má Ford, který již před krizí prošel restrukturalizací. Ochránila ho před ještě většími dopady krize a nyní již může z přijatých opatření plně těžit.

"Pokud by Volkswagen dosahoval stejné produktivity jako Ford, pak by se svými 450 000 zaměstnanci musel prodávat ne 8,1 milionu aut ročně jako loni, ale 15,1 milionu vozů. Volkswagen tak nese obrovské riziko pro případ, že by nastal větší ekonomický útlum," cituje Autoweek šéfa institutu Ferdinanda Dudenhöffera, profesora na univerzitě v Duisburgu, který má za sebou kariéru u Opelu a Porsche.

Volkswagen v roce 2010 obsadil třetí místo v počtu prodaných aut se 7,1 milionu dodaných vozidel za Toyotou s 8,4 milionu a GM se 7,6 milionu vozů. Společnost Ford Motor prodala 5,5 milionu vozidel.

,