VIDEO: Řidiči špatně vidí. Jednou ročně by měli na vyšetření s očima

aktualizováno 
Desítky procent řidičů by měly mít předepsané brýle a nevědí o tom. Na pražské Pankráci, kde v rámci týdne bezpečnosti na silnicích prověřovali zrak, byl o vyšetření očí takový zájem, že doslova zavařili měřicí přístroj.

Globální týden bezpečnosti silničního provozu je tentokrát věnován bezpečnosti chodců. BESIP jako jeden z organizátorů vymyslel ještě speciální kampaň na prověřování kvality zraku řidičů. "Řada lidí si udělá řidičský průkaz v osmnácti, dvaceti letech a pak jezdí desítky let bez toho, aby se starali o svůj zrak," varuje vedoucí BESIP Roman Budský. Teoreticky se tak může stát, že se na horší zrak řidiče přijde až na povinně předepsané lékařské kontrole v 65 letech.

Otestujte se

"Zdravotní způsobilost je uznána, pokud lze rozlišit písmeno o velikosti 11 milimetrů na vzdálenost 5 metrů," uvádí specializovaný server optikarium.cz

Takový test si můžete provést i sami. "Pozorujete jej samozřejmě oběma očima a s nasazenou korekcí, což jsou buď brýle, nebo kontaktní čočky," připomíná.

"Situace se zlepšuje, ale pořád jsou desítky procent lidí, kteří řídí s nezkorigovaným zrakem," upřesňuje Jiří Žaloudek, manažer oční kliniky Duovize, která  na pražském Dni bezpečnosti vyšetřovala zrak. Podle prezidentky Mezinárodního sdružení optiků a optometristů Ivany Urválkové by až čtyři z pěti řidičů mohli některou z vad trpět a přitom o tom ani nemusí vědět.

"Málokdo ovšem přizná, že špatně vidí a kvůli tomu došlo k nehodě," přemítá Budský. Špatný zrak tak může být příčinou mnoha nehod, ale žádná přesná statistika neexistuje. Už dnes platí, že pokud lékař zjistí jakékoliv zdravotní problémy, které by měly vliv na řízení, musí to ohlásit úřadům.

"Zdravý člověk by si měl nechat vyšetřit zrak aspoň jednou ročně. Starší lidé nebo ti, kdo mají onemocnění, které se může na očích projevit, by měli zajít na vyšetření dvakrát do roka," radí Jiří Žaloudek. Vyšetření na korekci refrakční vady podle něj trvá deset až dvacet minut. Důkladnější vyšetření je asi na dvě hodiny.

Až do konce roku probíhá kampaň, při které optometristé společně s dopravními policisty nabízejí vyšetření zraku postupně na osmnácti místech po celé republice.

Speciální přístroj pro měření vad oka stojí čtvrt milionu korun. Měří objektivní část vady (refrakci). "Důležitý je také subjektivní vjem. Tedy to, jak si se zachyceným obrazem poradí mozek. Kromě měření přístrojem je tedy důležité i hodnocení, jak reálně vidíme," popisuje Žaloudek. Taková kontrola se dělá třeba známými tabulemi s písmeny různé velikosti.

Ke specialistům dovede člověka hlavně srovnání s někým, kdo vidí opravdu dobře. Varováním může být třeba velký rozdíl mezi kvalitou vidění za šera a za dne. "Řízení za šera je výrazně náročnější pro oko. Zornička se zvětší a každá vada se mnohem výrazněji projeví. Třeba čtvrt dioptrie se za dne může jevit jako malá vada. Ale v noci je ten rozdíl mnohem výraznější," uzavírá Žaloudek.

Brýle v řidičáku

V nyní platných eurořidičácích formátu kreditní karty se povinnost nosit brýle, nebo kontaktní čočky skrývá pod takzvanými harmonizačními kódy na zadní straně v nejspodnějším políčku. Tam už nenajdeme text "brýle nutné", protože by mu cizí policista nerozuměl.

Místo toho tam jsou číselné kódy: 01.01 značí povinnost nosit brýle, 01.02 kontaktní čočky, 01.06 brýle, nebo kontaktní čočky a třeba 01.04 sluneční brýle.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz