Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku jezdí řidiči, kteří špatně vidí. Často o tom ani nevědí

  14:30aktualizováno  14:30
Sedm procent z 900 řidičů, kteří se nedávno nechali testovat na tuzemských čerpacích stanicích, mělo špatný zrak. Nikdo z nich přitom neměl brýle nebo jinou optickou pomůcku.

Poruchy zraku se týkají až jedné čtvrtiny českých řidičů, třetina motoristů pak trpí skrytým šilháním. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Podobný průzkum se v Česku při preventivní kampani Bezpečně za volantem uskutečnil podruhé. Při prvních testech v roce 2013 si nechalo zrak změřit 589 řidičů a zhoršenou ostrost vidění mělo šest procent. Výsledky poskytlo mezinárodní sdružení optiků.

„Je zajímavé, že z těchto osob nikdo neměl odpovídající optickou pomůcku. Někteří si svou vadu vůbec neuvědomovali a byli překvapeni výsledky screeningu. V každém případě tito řidiči by se v silničním provozu neměli vůbec vyskytovat,“ komentovala výsledky řidičů se zhoršeným zrakem prezidentka mezinárodního sdružení optiků Iva Urválková.

Za zhoršenou ostrost odborníci považují, pokud se dostane pod 70 procent. Pokud mají řidiči zrakovou ostrost od 50 do 70 procent, tak mohou řídit na základě odborného vyjádření. „Se zrakovou ostrostí pod 50 procent by za volant určitě usednout neměli,“ doplnila Urválková.

Zdravotní způsobilost posuzují lékaři, kteří při zjištění změny zdravotního stavu řidiče, povinně informují odbor dopravy. Pokud musejí řidiči nosit brýle, mají to zapsané v řidičském průkazu. 

Nejvíc řidičů si nechalo otestovat zrak na Vysočině, Královéhradeckém a Středočeském kraji. nejmenší zájem naopak byl v Libereckém, Zlínském a Karlovarském kraji. Policie nesleduje statistiky nehod, které by se týkaly například nehod způsobených řidičem, který má zhoršený zrak. 

„Obecně však lze říci, že řidiči, kteří nemají zrak v pořádku, nejsou často schopni včas a adekvátně reagovat na vzniklou situaci v silničním provozu a velmi snadno u nich může dojít k přehlédnutí některého účastníka silničního provozu, případně dopravního značení,“ řekl mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Autofotka týdne: Taxi dělá sexy těla

Sexy kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018

Kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018 je tu a zas je to pokoukání. Konkurence kalendáře Pirelli s umělohmotnými...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.