Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výši povinného ručení může ovlivnit i místo bydliště

  15:24aktualizováno  15:24
Už dávno pro povinné ručení neplatí jedna univerzální sazba, kterou ovlivňoval jen typ a objem motoru vozidla. Pojišťovny hledají způsob, jak si udržet zákazníky a přitom nemuset zdražovat. Proto své klienty začínají třídit.

Motoristé mají ještě do poloviny listopadu možnost zvolit ústav, u něhož si pro příští rok zaplatí povinné ručení.

V tuto dobu boj pojišťoven o klienty vrcholí.

Zajímavé téma nese název segmentace.

Některé ústavy totiž sazby povinného ručení určují nejen podle předchozího průběhu pojištění, tedy zda jde o klienta, který platí a nebourá, ale i podle bydliště či stáří vozidla.

Podle statistik je totiž v různých lokalitách riziko dopravní nehody různé, na venkově v porovnání s velkými městy podstatně nižší.

Vše o povinném ručení

Speciální příloha. Čtěte ZDE

Ceny základního povinného ručení pro příští rok u některých pojišťoven zůstanou prakticky na stejné výši jako letos. A to přesto, že vinou změn sazeb DPH se zvýšily ceny prací v autoservisech a nově bylo v povinném ručení zavedeno i jednorázové odškodnění pozůstalých.

Naopak nárůstem bonusu za jízdu bez nehod a rozšířením segmentace mohou mít někteří motoristé povinné ručení dokonce levnější než letos. To se bude týkat zejména klientů pojišťoven Allianz, České podnikatelské, Generali a ČSOB Pojišťovny. Roční pojištění felicie například právě u pojišťovny ČSOB přijde v roce 2005 při maximálním zvýhodnění a nejvyšším bonusu na 2153 korun, zatímco letos to bylo 2328 korun.

Česká pojišťovna však při stanovení výše povinného ručení k podrobnému rozlišování zatím sáhnout nehodlá. „Analyzujeme různé varianty. Prozatím však za nejspravedlivější považujeme rozlišení řidičů zejména podle jejich řidičského umění. Kdo jezdí slušně, získá bonus, kdo často způsobuje nehody, připlatí si,“ vysvětluje mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Za neuzavření povinného ručení hrozí pokuta až dvacet tisíc korun

Poplatku za povinné ručení se nevyhne žádný majitel motorového vozidla. Na nejčastější otázky, které se objevují kolem tohoto druhu pojištění, odpovídá Jiří Jirsa, ředitel odboru povinného ručení České pojišťovny. 

Dokdy si musím sjednat povinné ručení?

Povinné ručení se musí sjednat nejpozději do chvíle, kdy poprvé vyjedete na silnici. Zákon totiž říká, že na dálnici, silnici, místní komunikaci a účelové komunikaci můžete provozovat pouze vozidlo, jehož odpovědnost za škodu, kterou jím způsobíte, je pojištěna.

K čemu povinné ručení vlastně slouží?

Povinným ručením motoristé chrání prakticky vše kolem sebe. Způsobí-li autem komukoliv škodu, zaplatí ji pojišťovna, se kterou má viník sjednané povinné ručení. Týká se to jak škody na majetku, tak i na zdraví. Povinné ručení je ve všech civilizovaných zemích standardní součástí motoristického života.

Co když povinné ručení neuzavřu? Jaké jsou postihy?

Porušíte tím zákon a z toho pak vyplynou příslušné sankce. V této souvislosti je nutné upozornit, že stále dochází k jejich zpřísňování. Může vám být uložena pokuta až 20 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na dobu jednoho roku. Další sankce přicházejí v okamžiku, kdy se něco stane. Pak je totiž náhrada vymáhána po viníkovi nehody a škody se zpravidla pochybují v desítkách nebo stovkách tisíc korun. V horším případě mohou však být i vyšší. 

Kdy mohu změnit pojišťovací ústav?

Možnost změny pojišťovny není nikterak omezována. Přechodem od jedné pojišťovny k jiné však původní pojištění automaticky nezaniká. Původní smlouvu je totiž nutné vypovědět (pokud není uzavřena na dobu určitou). Obvykle bývá výpovědní lhůta šest týdnů. Podrobnosti najdete ve své pojistné smlouvě.

Mohu si povinné ručení sjednat jen na několik měsíců?

I to je možné. Na ukončení povinného ručení (například před zimní sezonou) se váže povinnost majitele vozidla zajistit takzvané dočasné vyřazení z registru vozidel, které se provádí na pověřených obecních úřadech. Řidič musí odevzdat tabulku s přidělenou registrační značkou, osvědčení o registraci vozidla a zároveň předložit technický průkaz vozidla k vyznačení záznamu o jeho dočasném vyřazení z registru silničních vozidel. Za vyřízení žádosti vyžaduje příslušný úřad poplatek ve formě desetikorunové kolkové známky. Poplatek je nutno uhradit rovněž při ukončení režimu dočasného vyřazení vozidla z registru silničních vozidel. Pokud tak neučiníte, hrozí pokuta až 10 000 korun.

Co když si povinné ručení rozložím například na dvě půlroční splátky a zaplatím pouze za první půlrok? Končí mi povinné ručení automaticky po šesti měsících, nebo mi pojištění ještě po nějakou dobu platí a následně bude pojišťovna dlužnou částku vymáhat?

Pojišťovna vám po splatnosti zašle upomínku se stanovenou lhůtou k zaplacení pojistného, a pokud ho v této lhůtě nezaplatíte, pojištění zanikne. Dlužná částka po vás však vymáhána pochopitelně bude.

Jakým způsobem lze dosáhnout nejnižší ceny povinného ručení?

Pojistné lze snížit mnoha způsoby. Základem je pochopitelně nebourat - pak časem dosáhnete na pojistném slevy až 50 procent. Další slevy lze získat díky takzvané propojištěnosti. Například při souběžném havarijním pojištění a povinném ručení u jedné pojišťovny může být sleva na havarijním pojištění až pět procent.

Čtěte také: Bude povinné ručení dražší, či levnější?

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.