Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidský faktor může za 99 procent nehod, potvrzují čeští experti

aktualizováno 
Již deset let působí v České republice výzkum dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Za celou dobu prozkoumal 1048 dopravních nehod vozidel značky Škoda, 99 procent z nich zavinil lidský faktor.

Tým vůztkumu dopravní bezpečnosti Škody vyjíždí k nehodám vozů Škoda do tří let stáří. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Škoda si vede o zkoumaných nehodách podrobnou statistiku. Vyplývá z ní například, že nejvíce se vozidla sráží s jinými auty. Z 1048 nehod se tak stalo v 390 případech. Na druhém místě jsou srážky s chodci, kterých Škoda eviduje 278. Třetí nejčastější příčinou dopravní nehody je náraz do pevné překážky. Naopak nejméně kolizí vozů zaznamenali výzkumníci mladoboleslavské automobilky s cyklisty, z více než 1048 nehod se vůz s cyklistou srazil v devíti případech.

V rámci výzkumu dopravní bezpečnosti zkoumá firma také způsob nárazu, zde převládá čelní náraz, který nastal v 747 případech z 1048. Následuje boční a takzvaná multikolize, kdy se vůz srazí s jiným vozem nebo překážkou více stranami.

Jeden z expertů zkoumajících nehody ve speciálním týmu mladoboleslavské automobilky pro iDNES.cz potvrdil, že sledují stoupající počet nehod, které jednoznačně pramení z nepozornosti řidiče. Především jde o nárazy do pevné překážky mimo vozovku a střety s vozidly jedoucími v protisměru. Velmi pravděpodobným viníkem jsou v těchto případech mobilní telefony, které odvádějí pozornost šoférů.

Na základě zkoumaných nehod Škoda Auto upravuje vývoj vozidel.  Díky výsledkům zkoumání nehod vozů se firma snaží zvyšovat zejména bezpečnost posádky. Upravuje se například struktura karoserie a skladba materiálu. Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, mezi inovacemi vzpomněl umístění ventilu bočního airbagu, ze kterého po nárazu uniká plyn, aby airbag mohl pohlcovat náraz člověka a zabránil závažným zraněním, nebo senzoriku bočního nárazu.

Rozložení pravděpodobnosti dopravní nehody

V roce 2017 se v České republice stalo 103 821 nehod, 65 procent z nich způsobil nesprávný způsob jízdy, 17 procent nedání přednosti v jízdě. Nepřiměřená rychlost měla vliv na 16 procent nehod a nesprávně předjíždění na dvě procenta srážek.

Ze statistik vyplývá, že nejnebezpečnějším dnem v týdnu je pátek, kdy se loni stalo 17 453 ze všech nehod. Řidiči se v pátek často přesouvají z měst za rodinami nebo na chaty, zároveň řada z nich trpí takzvaným syndromem víkendové hlavy, kdy se již plně nevěnují řízení, ale přemýšlí například nad víkendovými činnostmi.

Škoda Auto proto ve spolupráci s dalšími organizacemi spustila nový osvětový projekt Bezpečný pátek, který je cílený především na rodiny s dětmi, starší lidi, řidičky a mladé lidi do 30 let. Cílem projektu je upozornit na rizika pátečního provozu. A jeho součástí mají být naučně-vzdělávací akce, semináře, workshopy a soutěže. 

Autoři: ,


Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Další z rubriky

Autovideo týdne: Škoda Kodiaq RS si díky ženě veze rekord z Nürburgringu

Škoda Kodiaq RS je nejrychlejší SUV na okruhu Nürburgring.

Pravda, ten rekord je trochu specifický, ale rekord to je. A to se počítá. Škoda se může chlubit, že má nejrychlejší...

Škoda nestíhá vyrábět, hledat volné kapacity by mohla i mimo koncern VW

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Škoda by mohla outsourcovat výrobu, aby uspokojila poptávku. Renomovaný zpravodaj z autoprůmyslu Automotive News Europe...

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Ilustrační snímek

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají,...

Najdete na iDNES.cz