Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výsledky crash testů podle Euro NCAP

  19:13aktualizováno  19:13
- Při srážce člověka s automobilem zbývá ničím nechráněnému chodci jen malá pravděpodobnost, že ze srážky vyvázne bez poranění. Na to, jak testované vozy zaručí, aby byla zranění co nejmenší, se zaměřila poslední část testu. Nejlépe z testu vyšel Nissan Micra (od té doby však prošla převážně kosmetickými změnami). Testování probíhalo tak, aby co nejvěrněji simulovalo různé srážky mezi chodcem a vozidlem. Figuríny narážely do rozjetých aut a elektronika zaznamenávala, jak prudký byl kontakt mezi různými místy nárazníků a holení, mezi stehnem a body přední hrany kapoty motoru a mezi hlavou a vybranými místy na kapotě. Poslední testovaná disciplína se zaměřila na dětskou postavu, pozorován byl kontakt mezi hlavičkou a kapotou vozu. A výsledek? Žádné z aut nemůže zaručit bezpečnost chodců, některé jejich tvary chodcům méně ublíží, jiné zase více. Jak tedy vypadají ta lepší? Nissan Micra vyhrál díky přednímu nárazníku, který holeň figuríny vystavil nejmenšímu nárazu. Testem však prošla ještě Micra před loňským omladěním, kdy se nárazník nepatrně změnil. Za Microu se umístil Fiat Punto. Hladká a strmá přední kapota neporanila tolik hlavu menšího dítěte, i přední nárazník ztropil oproti konkurenci méně potíží holeni figuríny. Mnohem hůře si však vyšší hrana kapoty poradila se stehny testovacícho "dummy". Ford Fiesta, Opel Corsa a Volkswagen Polo zůstaly o něco pozadu. Slabinou Fiesty byla hrana kapoty motoru, která při nárazu hodně ohrozila stehna chodce. Opel Corsa vyvázl z porovnání vůbec nejhůře. Kormě hlavy dospělého dopadly ostatní partie figurín v porovnání s konkurencí špatně. O něco lépe skončil Volkswagen Polo, který dopřál o trochu více bezpečnosti hlavám figurín, jejich nohy však vystavil stejně jako Corsa většímu nárazu než u ostatních.

Fiat Punto **
Na první pohled je Fiat Punto po nárazu zničen nejvíc. Testovací figurína na místě řidiče vykazovala největší poškození v oblasti dolní části nohou - na vině byly hlavně pedály posunuté do interiéru. V porovnání s ostatními auty se však zdá závažnější riziko poranění řidičovy hlavy. V závislosti na výšce člověka totiž airbag hlava zasáhne nerovnoměrně, hrozí sklouznutí do strany. Krční páteř je však chráněna velmi dobře. Špatně na tom je i řidičův hrudník, figurína byla zraněna volantem a palubní deskou, která se posunula dovnitř vozu. Stejné je to i s pravým kolenem, které bylo zlomeno o volant.
Nižšímu ohodnocení italského vozu zabránilo nízké riziko poranění spolujezdce. Toho může zranit jen palubní deska v oblasti hrudníku, ohrožena je i jeho levá holeň.
Značné riziko poranění řidiče hrozí ve Fiatu Punto i při bočním nárazu. Utrpí zejména jeho žebra, ale i pánev, obojí má na svědomí přílišná deformace dveří a jen minimum prostoru.

Opel Corsa **
Přestože kabiny Opelu Corsa nebyla nárazem příliš zdemolovaná, víc než dvě hvězdičky si auto nezaslouží. Při nárazu totiž hlava figuríny na místě spolujezdce narazila do palubní desky, přičemž byly podle hodnocení překročeny kritické hodnoty. Jako jediná Corsa vážně ohrozila hlavy posádky. Špatné je to i s řidičovou levou nohou - střetla se s pojistkovou skříňkou a došlo k zlomení kolena. Dovnitř posunutý volant a palubní deska poraní řidičův hrudník, riziko zranění je středně velké. Podobně jsou na tom i řidičovy kotníky a dolní část nohou - ohrožují je dovnitř posunuté pedály.
Kromě vysokého rizika poranění hlavy neměla figurína na místě spolujezdce místo pro svou levou nohu, palubní deska se až příliš posunula dovnitř. Palubka má na svědomí i středně vysoké riziko zranění holení.
Boční náraz přežil v Corse testovací panák vcelku dobře. Přesto řidič musí počítat s vyšším rizikem zranění pánve, dveře pronikly až přespříliš do kabiny. Riziko zranění hrudníku je jen mírné.


Nissan Micra **
Od tří hvězdiček dělí Nissana Micru jen několik vylepšení. Přestože kabina vozu zůstala vcelku stabilní, pedály a palubní deska pronikly při nárazu hluboko dovnitř. Naměřené hodnoty vykazují na figuríně od pasu dolů střední až kritické hodnoty rizika zranění. Naopak dobré jsou výsledky dosažené při sledování horní poloviny řidičova těla. Vychýlení volantu zůstalo daleko za limitem, pásy a airbag fungovaly bez větších problémů.
Potěšitelné je nízké riziko zranění spolujezdce. Ten by mohl mít jen lehké problémy s hrudníkem, jinak umělý spolujezdec vykázal stejné hodnoty jako jeho kolega ve Volkswagenu Polo.
Při bočním nárazu je v Nissanu Micra vysoké riziko zranění břicha a dolní části žeber. Dveře s břichem se dostaly do kontaktu, deformace byla příliš velká. Kupodivu by podle výsledků testu mělo dojít jen k mírnému zranění pánve a hrudníku.

Volkswagen Polo ***
Jeden z vítězů crash testu zaostal jen ve dvou ohledech. Volant se dostal po nárazu až příliš k hrudi řidiče, stejnou partii zatížil i boční náraz.
Testovací figurína označovaná jako "dummy" si naopak nemohla stěžovat na airbag, který dobře zachytil hlavu, ani krk se nemusel vyrovnávat s prudkým pohybem. Mezi břichem a koleny byly dokonce výsledky nárazu vůbec nejlepší. Jen řidičovo lýtko narazilo do odkládacího prostoru pod volantem, což působí zranění. Pouze malá část deformací se přenesla za přední sloupek karoserie, střecha, dveře i práhy tak byly poškozeny málo.
Špatné hodnocení dostalo Polo za posun pedálů směrem do kabiny, kde hrozí zranění nohou od kotníků dolů. Figurína na místě spolujezdce vyvázla z nárazu výborně, pouze hrudník byl trochu ohrožen, ale stejného hodnocení dosáhly i všechny ostatní vozy. Boční náraz zaútočil na spodní žebra a poranění hrudníku proto hodnotila komise jako velké.
Při čelním nárazu se poškodil přívod paliva, což by při opravdové nehodě mohlo vést ke vznícení vozu.

Ford Fiesta/Mazda 121 ***
Do testu byl nasazen Ford Fiesta, který se však od Mazdy 121 odlišuje hlavně jiným logem. Jako jediný vůz v testu nebyla žádná partie testovacích figurín zatížena tak, aby musela být označena červenou barvou, která signalizuje největší zatížení a největší pravděpodobnost vážného úrazu.
Dvěma místy, kde byla zaznamenána slabší ochrana proti úrazu, byla spodní část nohou při čelním nárazu (vinou brzdového pedálu, který vjel do interiéru) a hrudník řidiče při nárazu ze strany. Šoférova hruď dostala vinou vysunutého sloupku řízení při čelním nárazu střední hodnocení s poznámkou, že zvláště u vyšších osob mohou tvrdé materiály použité na palubní desce způsobit i vážnější poranění. Krk i hlava řidiče a spolujezdce vyvázly z nárazu dobře, nejlépe ze všech testovaných byla ohodnocena i bezpečnost řidičových holení, jen levá noha narazila do krytu sloupku řízení.
Při bočním nárazu dosáhla Fiesta nejlepšího hodnocení za bezpečnost v oblasti řidičových spodních partií.

Fiat Punto

Nisan Micra

Opel Corsa

Volkswagen Polo

Ford Fiesta a Mazda 121

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.