Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výsledky crash testů podle Euro NCAP

  19:13
- Při srážce člověka s automobilem zbývá ničím nechráněnému chodci jen malá pravděpodobnost, že ze srážky vyvázne bez poranění. Na to, jak testované vozy zaručí, aby byla zranění co nejmenší, se zaměřila poslední část testu. Nejlépe z testu vyšel Nissan Micra (od té doby však prošla převážně kosmetickými změnami). Testování probíhalo tak, aby co nejvěrněji simulovalo různé srážky mezi chodcem a vozidlem. Figuríny narážely do rozjetých aut a elektronika zaznamenávala, jak prudký byl kontakt mezi různými místy nárazníků a holení, mezi stehnem a body přední hrany kapoty motoru a mezi hlavou a vybranými místy na kapotě. Poslední testovaná disciplína se zaměřila na dětskou postavu, pozorován byl kontakt mezi hlavičkou a kapotou vozu. A výsledek? Žádné z aut nemůže zaručit bezpečnost chodců, některé jejich tvary chodcům méně ublíží, jiné zase více. Jak tedy vypadají ta lepší? Nissan Micra vyhrál díky přednímu nárazníku, který holeň figuríny vystavil nejmenšímu nárazu. Testem však prošla ještě Micra před loňským omladěním, kdy se nárazník nepatrně změnil. Za Microu se umístil Fiat Punto. Hladká a strmá přední kapota neporanila tolik hlavu menšího dítěte, i přední nárazník ztropil oproti konkurenci méně potíží holeni figuríny. Mnohem hůře si však vyšší hrana kapoty poradila se stehny testovacícho "dummy". Ford Fiesta, Opel Corsa a Volkswagen Polo zůstaly o něco pozadu. Slabinou Fiesty byla hrana kapoty motoru, která při nárazu hodně ohrozila stehna chodce. Opel Corsa vyvázl z porovnání vůbec nejhůře. Kormě hlavy dospělého dopadly ostatní partie figurín v porovnání s konkurencí špatně. O něco lépe skončil Volkswagen Polo, který dopřál o trochu více bezpečnosti hlavám figurín, jejich nohy však vystavil stejně jako Corsa většímu nárazu než u ostatních.

Fiat Punto **
Na první pohled je Fiat Punto po nárazu zničen nejvíc. Testovací figurína na místě řidiče vykazovala největší poškození v oblasti dolní části nohou - na vině byly hlavně pedály posunuté do interiéru. V porovnání s ostatními auty se však zdá závažnější riziko poranění řidičovy hlavy. V závislosti na výšce člověka totiž airbag hlava zasáhne nerovnoměrně, hrozí sklouznutí do strany. Krční páteř je však chráněna velmi dobře. Špatně na tom je i řidičův hrudník, figurína byla zraněna volantem a palubní deskou, která se posunula dovnitř vozu. Stejné je to i s pravým kolenem, které bylo zlomeno o volant.
Nižšímu ohodnocení italského vozu zabránilo nízké riziko poranění spolujezdce. Toho může zranit jen palubní deska v oblasti hrudníku, ohrožena je i jeho levá holeň.
Značné riziko poranění řidiče hrozí ve Fiatu Punto i při bočním nárazu. Utrpí zejména jeho žebra, ale i pánev, obojí má na svědomí přílišná deformace dveří a jen minimum prostoru.

Opel Corsa **
Přestože kabiny Opelu Corsa nebyla nárazem příliš zdemolovaná, víc než dvě hvězdičky si auto nezaslouží. Při nárazu totiž hlava figuríny na místě spolujezdce narazila do palubní desky, přičemž byly podle hodnocení překročeny kritické hodnoty. Jako jediná Corsa vážně ohrozila hlavy posádky. Špatné je to i s řidičovou levou nohou - střetla se s pojistkovou skříňkou a došlo k zlomení kolena. Dovnitř posunutý volant a palubní deska poraní řidičův hrudník, riziko zranění je středně velké. Podobně jsou na tom i řidičovy kotníky a dolní část nohou - ohrožují je dovnitř posunuté pedály.
Kromě vysokého rizika poranění hlavy neměla figurína na místě spolujezdce místo pro svou levou nohu, palubní deska se až příliš posunula dovnitř. Palubka má na svědomí i středně vysoké riziko zranění holení.
Boční náraz přežil v Corse testovací panák vcelku dobře. Přesto řidič musí počítat s vyšším rizikem zranění pánve, dveře pronikly až přespříliš do kabiny. Riziko zranění hrudníku je jen mírné.


Nissan Micra **
Od tří hvězdiček dělí Nissana Micru jen několik vylepšení. Přestože kabina vozu zůstala vcelku stabilní, pedály a palubní deska pronikly při nárazu hluboko dovnitř. Naměřené hodnoty vykazují na figuríně od pasu dolů střední až kritické hodnoty rizika zranění. Naopak dobré jsou výsledky dosažené při sledování horní poloviny řidičova těla. Vychýlení volantu zůstalo daleko za limitem, pásy a airbag fungovaly bez větších problémů.
Potěšitelné je nízké riziko zranění spolujezdce. Ten by mohl mít jen lehké problémy s hrudníkem, jinak umělý spolujezdec vykázal stejné hodnoty jako jeho kolega ve Volkswagenu Polo.
Při bočním nárazu je v Nissanu Micra vysoké riziko zranění břicha a dolní části žeber. Dveře s břichem se dostaly do kontaktu, deformace byla příliš velká. Kupodivu by podle výsledků testu mělo dojít jen k mírnému zranění pánve a hrudníku.

Volkswagen Polo ***
Jeden z vítězů crash testu zaostal jen ve dvou ohledech. Volant se dostal po nárazu až příliš k hrudi řidiče, stejnou partii zatížil i boční náraz.
Testovací figurína označovaná jako "dummy" si naopak nemohla stěžovat na airbag, který dobře zachytil hlavu, ani krk se nemusel vyrovnávat s prudkým pohybem. Mezi břichem a koleny byly dokonce výsledky nárazu vůbec nejlepší. Jen řidičovo lýtko narazilo do odkládacího prostoru pod volantem, což působí zranění. Pouze malá část deformací se přenesla za přední sloupek karoserie, střecha, dveře i práhy tak byly poškozeny málo.
Špatné hodnocení dostalo Polo za posun pedálů směrem do kabiny, kde hrozí zranění nohou od kotníků dolů. Figurína na místě spolujezdce vyvázla z nárazu výborně, pouze hrudník byl trochu ohrožen, ale stejného hodnocení dosáhly i všechny ostatní vozy. Boční náraz zaútočil na spodní žebra a poranění hrudníku proto hodnotila komise jako velké.
Při čelním nárazu se poškodil přívod paliva, což by při opravdové nehodě mohlo vést ke vznícení vozu.

Ford Fiesta/Mazda 121 ***
Do testu byl nasazen Ford Fiesta, který se však od Mazdy 121 odlišuje hlavně jiným logem. Jako jediný vůz v testu nebyla žádná partie testovacích figurín zatížena tak, aby musela být označena červenou barvou, která signalizuje největší zatížení a největší pravděpodobnost vážného úrazu.
Dvěma místy, kde byla zaznamenána slabší ochrana proti úrazu, byla spodní část nohou při čelním nárazu (vinou brzdového pedálu, který vjel do interiéru) a hrudník řidiče při nárazu ze strany. Šoférova hruď dostala vinou vysunutého sloupku řízení při čelním nárazu střední hodnocení s poznámkou, že zvláště u vyšších osob mohou tvrdé materiály použité na palubní desce způsobit i vážnější poranění. Krk i hlava řidiče a spolujezdce vyvázly z nárazu dobře, nejlépe ze všech testovaných byla ohodnocena i bezpečnost řidičových holení, jen levá noha narazila do krytu sloupku řízení.
Při bočním nárazu dosáhla Fiesta nejlepšího hodnocení za bezpečnost v oblasti řidičových spodních partií.

Fiat Punto

Nisan Micra

Opel Corsa

Volkswagen Polo

Ford Fiesta a Mazda 121

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...