Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysoký výkon z nízkého objemu - Fiat Brava 1,2

  17:42aktualizováno  17:42
- Hodně slušných dvaaosmdesát koní dostali italští konstruktéři z nového motoru pro dva příbuzné modely Fiat Brava/Bravo. Jeho kladem je nevysoká spotřeba a vzhledem ke zdvihovému objemu i nižší sazba povinného ručení. Motor ale ve srovnání s konkurencí neoplývá velkým kroutícím momentem, a kdo chce využívat výkon naplno, musí hodně šlapat na plyn, aby se motor dostal do vyšších otáček.

Ostatní změny na italských dvojčatech jsou méně než kosmetické, týkají se jen zabarvení mřížky na přední masce. Brava, která díky výraznému designu i po několika letech nenechává nejednoho kolemjdoucího chladným, má na svou cenu i solidní standardní výbavu. Z toho těží hlavně řidič a jeho spolujezdec po pravici, protože dobrou výbavu doplňují i pohodlné a praktické sedačky s dobrým bočním vedením a hlavně výrazný vnitřní design. K Fiatům patří množství odkládacích prostorů, specialitou jsou hluboké vaničky před spolujezdcem (ty však mizí s druhým airbagem). Trochu silově náročnější je ale otevírání předních dveří zevnitř. Rušivým místem u testovací Bravy byl i volant, který na nerovnostech vydával klepavé zvuky. Pozitivní je, že nabídka mimořádné výbavy zahrnuje i boční airbagy.
Kdo usedne na zadní sedadlo, má sice k dispozici solidní prostor pro kolena, sklon opěradla a délka sedáku ale nepřispívají velkému komfortu. Sedadlo je dělitelné v obvyklém poměru 1:2, což hraje do karet praktickému zvětšení objemu kufru. Jeho základní objem neomráčí (380 litrů), v porovnání s tuzemskou Octavií (528 litrů) zaostává dokonce citelně. Přístup k zavazadlům je přitom díky vyklápěcí zadní stěně srovnatelný.
Jízdní vlastnosti Bravy jsou dobré. Ital z nižší střední třídy patří mezi podvozkově měkčí vozy a v zatáčkách se nechá trochu rozházet, na nerovnostech by mu vzhledem k měkkosti podvozku trochu překvapivě slušel trošku větší komfort. Motor 1,2 vystřídal v nabídce Fiatu čtrnáctistovku, výkon se dokonce o dva koně zvýšil. Vyniká tichostí a solidní spotřebou, postrádá však zátah od nižších otáček. Testovací jízdy ukázaly, že se na mimoměstských cestách spokojí s méně než šesti litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici bral motor z nádrže mezi šesti a sedmi litry, ve městě se spotřeba pohybovala okolo devíti litrů na sto kilometrů.
Za nejlepšími ve třídě zaostává Brava v řazení rychlostních stupňů, kterému schází hladkost.
Kromě nového benzinového motoru dostala i nový diesel s pokrokovým systémem Common Rail. Nese označení JTD, a kdo ho chce mít pod kapotou, musí zaplatit 479 900 korun. Pod předním víkem se mu pak usídlí 105 koní.

Prognóza odhadce
Auto roku 1996 se na českém trhu rozhodně neprosadilo tak, jak si to importéři představovali (10. místo ve své třídě). Kdo chce být v této třídě úspěšný, musí potenciálního kupce přesvědčit skutečně pádnými argumenty. Brava s novým zážehovým motorem 1,2 a výkonem 82 koní je ve srovnání s doposud nabízeným modelem 1,4 SX při srovnatelném stupni výbavy a výkonu motoru o 30 000 korun levnější. Tato skutečnost spolu s faktem, že majitel nového Fiatu zaplatí příští rok o 828 korun méně za zákonné pojištění, je dobrým předpokladem ke zvýšení prodejnosti tohoto modelu.
Cenový vývoj ojetého Fiatu Brava s motorem 1,2 bude pravděpodobně příznivější než u modelu 1,4 - ve své cenové kategorii bude mít mnohem méně konkurentů. Znamená to tedy, že za běžně opotřebovaný automobil zaplatí zájemce majiteli za dva roky staré auto asi 205 tisíc, v roce 2002 přibližně 155 tisíc korun.
PETR KOLNÍK

 

Očima designéra
První emocionální dojem - solidní, kultivovaná limuzínka, která kulatě, měkce pohlcuje všechnu hrbolatost městských vozovek. Celkově je tato "architettura de la carrozzeria" dynamicky vajíčkově oblá včetně všech detailů vnitřních i vnějších. Jemný, drobný "obličej" s efektem pubertálního hvízdnutí - pět šikmo svislých čárek loga Fiat v pootevřených "rtech" masky chladiče. Směrem dozadu pak Brava vejcovitě mohutní do výšky i do půdorysné šířky a končí objemným, kulatým zadkem. Je příjemné si uvědomit, že i člověk pochází z vajíčka, a ne z krabičky.
Brava je záměrně femininně tvarovaná, ale i každodenně účelná - oblé rohy karoserie ulehčují manévrovatelnost v těsných prostorách a zároveň dodávají vozu správnou dávku svéráznosti a činí ho "tím autem" pro člověka progresivního, pohyblivého.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 9

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 7
Využití zavazadlového prostoru 2) 7
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 7
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí přední český designér Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf tuzemské pobočky firmy Eurotax, která sleduje ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Fiat Brava 80 16V SX

Výkon motoru (kW/k)

60/82

Točivý moment (Nm)

113

Spotřeba (l/100 km) *

9,4,0/5,4/6,9

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,0

Max. rychlost (km/h)

173

Objem zavazadlového prostoru (l)

380/1165
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/12 500

ABS

34 000

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

40 300

Cena (Kč)

334 900

Fiat Brava 1.2

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.