Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant, který nesmrdí, má průhledný kryt motoru. Chutná mu lepší benzin

  14:37aktualizováno  14:37
S jasně zeleným a dokonale "vytuněným" trabantem jsou nepřehlédnutelní. Když Jiří Patak se svou přítelkyní Monikou Reškovou vyrazí jen tak na projížďku, kdekdo na ně mává, fotí si je. Prostě atrakce.

Zářivě zelený trabant zvaný Drobek. Na snímku je zřetelná průhledná maska motorového prostoru. | foto: Martin Stolař, MAFRA

"To jste našli v kindervajíčku?" ptal se vtipně a trefně jeden z obdivovatelů na sobotním srazu upravených aut v Krajkové na Sokolovsku.

Ne náhodou si partnerská dvojice z podobných přehlídek vozí poháry a ceny poroty. "Původního na tom autě už ale nezbylo vůbec nic. Pryč jsou obvyklé trabanťácké lišty. Světla máme z golfa, nárazníky z jiných vozů, brzdy z felicie," líčí Jiří Patak, šikovný mechanik a řidič z povolání. Čas na vyprávění si našel, až když vyčistil a vyblýskal blatníky i zevnitř.

Zářivě zelený trabant zvaný Drobek byl hvězdou víkendového srazu tuningových...

Ke koníčku se dostal náhodou před čtyřmi lety. Opravil dědovi trabanta a chytilo ho to tak, že si koupil dvě rozebraná auta a složil z nich jedno úžasné. Už jen ten pohled zpředu: skrz prosklenou masku je vidět vypucovaný předělaný motor - stále originál dvouválec. To je jediná nostalgie, která zbyla v zeleném fešákovi z klasického trabanta ze Zwickau. Na motor je hezky vidět, na místě masky chladiče je průhledné okénko; mívají to tak třeba i supersportovní auta.

"Oproti běžným trabantům smrdí ten náš jen minimálně. Liju do něj drahý olej a chutná mu dražší benzin Carrera 95. Investovali jsme dost peněz do zapalování. Předstih je opravdu přesný a s minimálním množstvím zplodin, aby lidé nenadávali," popisuje Jiří Patak.

Na krajkovský sraz si oblékl stylově svítivě zelenou mikinu a stejnou barvu měly i šňůry, kterými ohraničil své parkovací stání. V otevřeném kufru vystavil poháry a obnažil obrovský zesilovač s reproduktory. Hlasitá hudba prostě k upraveným vozům patří.

Nahlédnete do kabiny vyvedené do oranžova a nestačíte žasnout nad detaily, s nimiž si zase vyhrála mechanikova přítelkyně Monika. Mimochodem - kdo si to hoví na zadní sedačce? Obrovské figuríny Pata a Mata.

"Přítel mě prosil, jestli bych mu s něčím nepomohla. A já v tom našla zalíbení. Baví mě malovat dekorace, jsem taková hračička, dělala jsem třeba čalounění," usmívá se a také kolem trabanta běhá s hadrem a leštěnkou.

Fotogalerie

Jezdí s Jiřím na každý sraz. Obdivovatelé nových aut by teď měli zbystřit. "Nová, která vyjedou z továrny, se mi nelíbí. Super je to naše. Nikdo jiný takové nemá. Hodiny práce jsou na něm vidět," má Monika jasno.

Policejní kontroly se nemusí dvojice bát. Trabant má za sebou technickou prohlídku, pojistku, naprosto všechno je v pořádku. "Naposledy jsme ladili muziku a palivový systém. Chtěl bych ještě trochu upravit interiér a přes zimu dát kotoučové brzdy i na zadní kola. Když člověk už něco dělá, tak pořádně. Chci mít všechno nej," plánuje Jiří Patak. Pečlivě si vybírá, na který tuning sraz pojede. Ročně tak na dva až tři.

Duroplastový zázrak v akci

Jak se řídí Trabant 601 ČTĚTE ZDE

"Nechci, aby auto bylo moc okoukané." Trabanta má na parádu a výlety za hezkého počasí. Na běžné ježdění používá svůj druhý vůz značky Citroen. "Je normální, nenápadný, stokoňový. Do něj nesahám," usmál se Patak.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.