Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vývoj pneumatik je v režii počítačů

  9:49aktualizováno  9:49
V dobách automobilového pravěku vydržely pneumatiky stěží sto nebo dvě stě kilometrů, zatímco nejmodernější pláště vykazují zhruba tisíckrát vyšší životnost. Stejně propastný je i rozdíl mezi vývojem nové pneumatiky před sto lety a dnes.

Prakticky po celé dvacáté století byli inženýři odkázáni na metodu "pokus-omyl". Navrhnutý prototyp byl vyroben ve velkém množství kusů, které byly podrobeny zatěžkávacím testům, poté prozkoumány, upraveny a celý kolotoč začal znova s novou sadou prototypů.

Výkonné procesory a CAD programy umožňují v současné době navrhnout novou pneumatiku takřka na první pokus. Vývoj a konstrukce probíhá přímo v počítači a testovací část, která je nejnákladnější a časově nejdelší, je zkrácena jen na nezbytné minimum.

V první fázi konstruktér navrhne základní model nového pláště a jeho vývoj se poté rozbíhá na třech frontách: design běhounu, stavba pneumatiky a výběr materiálů. Vše se řídí požadovanými vlastnostmi nové pneumatiky mezi které patří zejména jízdní vlastnosti, životnost, hospodárnost a komfort.

Moderní výpočetní technika umožňuje sestavit virtuální model pláště a podrobit ho detailnímu zkoumání. Vývojáři dostávají z počítače přesná data o chování pneumatiky v různých podmínkách, v extrémních rychlostech nebo při přetížení. Program vypočítá valivý odpor, odolnost proti aquaplaningu nebo třeba hluk navrhnutého pláště a inženýři mají možnost okamžitě sledovat vliv i sebemenší konstrukční změny na chování pneumatiky. 

Počítačová simulace sice dovede věrně napodobit reálné podmínky, ale skutečné testy mají stále své pevné místo. Když je počítačové modelování u konce, přijde na řadu výroba prototypů nového pláště a ty putují do laboratoří na testy, či spíše na mučení. Pneumatiky jsou přehřívány, přetěžovány, obrušovány a nejrůznějšími způsoby poškozovány.

Ve zvukotěsné laboratoři se zkoumá hlučnost pneumatik a speciální přístroje simulují vibrace a zkoumají schopnost pneumatik tyto vibrace pohltit. Po každé fázi testů následuje mimořádně přesná kontrola mimo jiné i pomocí ultrazvuku a laserových  paprsků, které umožňují prozkoumat vnitřní strukturu pneumatiky.

Pokud pneumatika uspěje, postoupí do jízdních testů. Testování přímo na voze je důležitým doplňkem vývoje, protože žádný stroj neumí napodobit lidský faktor a skutečné podmínky provozu. Teprve kombinace "pneumatika - auto - člověk" odhalí subjektivní pocity řidiče a jeho vnímání jízdního komfortu nebo chování vozu.

Každý velký výrobce má k dispozici vlastní testovacích středisko kde je možné odzkoušet různé druhy povrchů a reakci pneumatik ve všech možných situacích. Mezi největší patří testovací a vývojové centrum značky Michelin nedaleko Clermont-Ferrand. Není výjimkou, že testovací jezdci zkouší nové prototypy na Sahaře nebo za polárním kruhem.

Po úspěšném završení testů může jít pneumatika na trh, ale tím práce nekončí. Po celý svůj život je nová pneumatika pečlivě sledována na vybraném vzorku vozidel a například značka Michelin takto pravidelně monitoruje 80.000 vozů na všech kontinentech. Shromážděná data pak slouží jako odrazový můstek pro vývoj budoucích plášťů.

Počítačová konstrukce dezénu pneumatiky.

Virtuální model umožňuje přesně zobrazit síly, které působí na pneumatiku při kontaktu s pomyslnou vozovkou.

Ještě v 80. letech probíhal vývoj pneumatik výhradně experimentální cestou. Obrázek pořízený pod průhlednou deskou zachycuje pneumatiku rotující rychlostí 80 km/h ve fosforeskující vodě. Tímto způsobem se zkoumala odolnost pneumatiky proti aquaplaningu.

Testovací centrum značky Michelin v Ladoux u Clermont-Ferrand se rozkládá na ploše 500 hektarů a každý den zde testuje nové pneumatiky na 600 vozů.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mercedes Sprinter 516cdi...
Mercedes Sprinter 516cdi...

r.v. 2011, naj. 130 000 km, diesel
494 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.