Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vývoj spalovacích motorů začal u plynu

  9:20aktualizováno  9:20
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj.
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj. Ale následující konstruktéři začali upřednostňovat benzin nebo jiné tekuté deriváty ropy, neboť v době, kdy technologie nebyla schopná stlačit plyn do kapalného stavu, byly benziny praktičtější. Vozy na nestlačený plyn přesto jezdily. Často to byl autobus ­ tzv. baloon car - tedy vozidlo s balonem, zásobníkem plynu. Ten byl uchycen nejčastěji na střeše, a když už plyn docházel, bylo zapotřebí jednoho člověka, který přidržoval plachtu balonu na střeše tak, aby nepadala na okno před řidiče. Takové autobusy byly ještě před dvaceti lety k vidění na silnicích v Číně. Z ekonomických důvodů začali načerno instalovat propanbutanové láhve do původně benzinových aut právě Češi. Ještě počátkem devadesátých let bylo tuzemsko v tomto směru na světové špičce. Zhruba před sedmi lety nás však západní Evropa hbitě dohnala a nyní patří vývojové i uživatelské prvenství jí. Budoucnost podle odborníků patří vodíku.

Počty vozů na plyn v evropských zemích

Holandsko 250
Itálie 350
Německo 1) 30
Polsko 480
Francie 150

Poznámka: údaje jsou odhadnuté a v tisíchch, 1) Německo začalo tolerovat instalace před dvěma roky
Pramen: LPG KLUB ČR

Ceny instalace propanbutanových systémů

Škoda 105, Favorit 12 000
Škoda Felicia od 18 000
Octavia do r. v. 2001 od 36 000
Octavia r. v. po 2001 od 40 000
Audi A6, Peugeot 607 50 000
Jeep Cherokee 60 000

Poznámka: ceny jsou orientační a v Kč
Pramen: LPG KLUB ČR

Moderní automobily na plyn si bez lahví se stlačeným palivem už nelze představit. Dosud nejrozšířejnější je umístění nádrží v zavazadlovém prostoru, ovšem na úkor místa. Často se v takových případech úpravy do vozu už nevejde rezervní kolo, což může odporovat předpisům té které země. Proto automobilky hledají jiná místa pro lahve s plynem, například pod podlahou vozu.






Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.