Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vývoj spalovacích motorů začal u plynu

  9:20aktualizováno  9:20
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj.
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj. Ale následující konstruktéři začali upřednostňovat benzin nebo jiné tekuté deriváty ropy, neboť v době, kdy technologie nebyla schopná stlačit plyn do kapalného stavu, byly benziny praktičtější. Vozy na nestlačený plyn přesto jezdily. Často to byl autobus ­ tzv. baloon car - tedy vozidlo s balonem, zásobníkem plynu. Ten byl uchycen nejčastěji na střeše, a když už plyn docházel, bylo zapotřebí jednoho člověka, který přidržoval plachtu balonu na střeše tak, aby nepadala na okno před řidiče. Takové autobusy byly ještě před dvaceti lety k vidění na silnicích v Číně. Z ekonomických důvodů začali načerno instalovat propanbutanové láhve do původně benzinových aut právě Češi. Ještě počátkem devadesátých let bylo tuzemsko v tomto směru na světové špičce. Zhruba před sedmi lety nás však západní Evropa hbitě dohnala a nyní patří vývojové i uživatelské prvenství jí. Budoucnost podle odborníků patří vodíku.

Počty vozů na plyn v evropských zemích

Holandsko 250
Itálie 350
Německo 1) 30
Polsko 480
Francie 150

Poznámka: údaje jsou odhadnuté a v tisíchch, 1) Německo začalo tolerovat instalace před dvěma roky
Pramen: LPG KLUB ČR

Ceny instalace propanbutanových systémů

Škoda 105, Favorit 12 000
Škoda Felicia od 18 000
Octavia do r. v. 2001 od 36 000
Octavia r. v. po 2001 od 40 000
Audi A6, Peugeot 607 50 000
Jeep Cherokee 60 000

Poznámka: ceny jsou orientační a v Kč
Pramen: LPG KLUB ČR

Moderní automobily na plyn si bez lahví se stlačeným palivem už nelze představit. Dosud nejrozšířejnější je umístění nádrží v zavazadlovém prostoru, ovšem na úkor místa. Často se v takových případech úpravy do vozu už nevejde rezervní kolo, což může odporovat předpisům té které země. Proto automobilky hledají jiná místa pro lahve s plynem, například pod podlahou vozu.




Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz