Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové nabíječky – objednáte si místo a čas a operátoři služby Nimbee vám vozidlo přijedou dobít. Na smíchovské ulici jsme zaparkovali téměř vybitou Mazdu MX-30 a službu vyzkoušeli.

Nejčastěji a nejpohodlněji se akumulátory elektromobilů doplňují přes noc doma, případně při příležitostném (obchodní dům, kino, parkoviště) nebo destinačním (hotel, garáž zaměstnavatele) nabíjení. A ačkoli stále platí, že pokud nemáte elektromobil kde nabíjet, zatím to pro vás není vhodná technologie pohonu, služba startupu Nimbee se to snaží změnit. Prostě s vozem zaparkujete, kde potřebujete a nabíječka přijede za vámi.

Prototyp v testovacím režimu

Nimbee má zatím jeden exemplář nabíječky, jde o prototyp, který si sami postavili. Váží 650 kilogramů a snížení hmotnosti je jedním z cílů dalších  vyvíjených verzí. V jiných parametrech je ovšem i první prototyp více než dostatečný. Vestavěný Li-ion NMC akumulátor má kapacitu 38 kWh a je složen z modulů pro elektromobil BMW i3. Nabíječka je s ním schopna dodávat nabíjecí výkon 50 kW (max. stejnosměrný proud 120 A), takže umožňuje rychlé nabíjení u všech typů elektromobilů s konektory CCS2 a Chademo.

Nabíječka však není jen akumulátor. Její součástí je aktivní teplotní management s kapalinovým chlazením (a vytápěním), který akumulátor udržuje v optimální teplotě bez ohledu na počasí i pracovní režim. Je také osazena nabíjecím modulem pro opětovné doplnění vestavěného akumulátoru v depu provozovatele – z klasické průmyslové třífázové 63A zásuvky.

V neposlední řadě je její součástí elektronika pro komunikaci nabíječky s vozidlem, ale především pro komunikaci se serverovým backendem služby a potažmo pro komunikaci jak s operátory Nimbee, tak s uživatelem – díky tomu v aplikaci vidí, zda nabíjení probíhá, jakou rychlostí, jaký je stav akumulátoru vozidla a další parametry.

Vše je uzavřeno v kovovém boxu s krytím IP54, takže by vše mělo fungovat i při prudkém dešti nebo hustém sněžení. Box je přemisťován pomocí modifikovaného paletového vozíku, který bude do finálního provozu ještě upraven – jak se potvrdilo na smíchovské silnici, na neudržované pražské cesty jsou potřeba terénnější kolečka. Nabíječka je opatřena LED pásky, díky kterým je v noci lépe vidět.

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

Na fotkách i ve videu vidíte, že s nabíječkou přijel celý tým – tím se nenechte zmýlit. V rámci testovacího provozu jezdí operátoři dva, jednak proto, že víc hlav víc ví a víc rukou se může v aktuální konfiguraci v některých situacích hodit, jednak proto, že zatím odpovídají na zvědavé dotazy zákazníků, kteří službu zkoušejí. A v případě našeho dobíjení se s nimi svezli i produktoví manažeři a PR oddělení služby. V ostrém provozu by měl operátor jezdit sám a pokud možno s více nabíječkami najednou.

Jak to funguje

Po instalaci aplikace Nimbee projdete krátkou registrací, během které se ověří vaše telefonní číslo a do aplikace uložíte model, barvu a SPZ vašeho elektromobilu – to proto, aby operátor vozidlo v ulici snadno našel. V tuto chvíli lze uložit jen jedno auto, možnost přidat více vozidel bude implementována do další verze (a překvapivě to byla jedna z prvních zpětných vazeb testovacích zákazníků).

Nimbee

Nabíjení si objednáte tak, že si vyberete den, časové okno (nyní jsou tříhodinová, v ostrém provozu budou kratší) a místo, kde budete parkovat. To je samozřejmě „plus minus“ protože těžko dopředu na sídlišti řeknete, kde přesně budete stát. V tuto chvíli lze adresu upřesnit jen telefonicky, v další verzi aplikace to bude možné přímo v ní.

Při parkování je potřeba myslet na nutnost umístit v blízkosti nabíječku. Operátoři jsou vybaveni různě dlouhými kabely i kabelovými přejezdy, pokud je to možné, je samozřejmě lepší nabíječku umístit v bezprostřední blízkosti vozu – podél, za před/za něj, nebo na hranu chodníku. Prioritou je samozřejmě nepřekážet. Pokud by někdo zaparkoval tak nešikovně, že by nabíječku nešlo umístit, může čekat telefonát od operátora.

Nimbee

V dalším kroku si vyberete, o kolik má nabíjení prodloužit váš dojezd, čímž si rezervujete dostatečný objem energie, který bude v akumulátoru dovezen. Přepočet dělá přímo aplikace, při znalosti velikosti kapacity akumulátoru vašeho vozidla a jeho průměrné spotřeby.

A to je vše.

Další kontakt služby je až notifikace před příjezdem nabíjecího týmu. U vozidel, která umožňují odemknutí a zamknutí na dálku z aplikace v chytrém telefonu vše vyřídíte na dálku. U některých vozidel lze dokonce propojit API vozidla s aplikací Nimbee a umožnit tak odemknout a zamknout vozidlo přímo operátorům služby – je to nastaveno tak, že to mohou udělat jen v rámci vámi zvoleného časového okna nabíjení. Zároveň otevření dveří a nabíjecího portu neumožní nastartování či jiné využívání vozidla.

Nimbee

Pokud vozidlo takové možnosti nemá, musí řidič přiběhnout k vozidlu a odemknout jej a následně i zamknout klíčkem. Po skončení nabíjení již k vozidlu nemusí, operátor odpojí kabel a zaklapne víčko nabíjecího portu – k tomu již nic nepotřebuje.

Zatím zadarmo

Aktuální zkušební provoz s sebou zatím nese jednu příjemnou výhodu – je zcela zadarmo. Tvůrci projektu potřebují vše doladit a v praxi vyzkoušet a optimálně chtějí od zákazníků zpětnou vazbu. Na elektřinu tak zatím zve mateřská společnost Nimble Energy, která se zabývá energetickými úložišti, nabíjecími stanicemi a systémy chytrého řízení energetické sítě.

Kolik bude nabíjení stát v ostrém provozu, nechtěl produktový manažer Pavel Pokorný upřesnit – cena totiž zatím nebyla stanovena. Neměla by se však podle jeho slov příliš lišit od stacionárního nabíjení.

Jedna z možných nevýhod testovacího provozu, tedy „že se něco nepovede“, padla právě na nás. S aktuálním (v době reportáže) firmwarem nabíječky nefungovala korektně komunikace s MX-30, a proto nedošlo k předání povelu ke spuštění nabíjení. V příštím firmwaru to však bude opraveno a elektrická mazda se opět vrátí do výběru vozidel v aplikaci, ze kterého byla po našem nezdaru vynechána. U elektromobilů VW, Audi, Škoda, Hyundai, Kia a Tesla již byla funkčnost mnohými zkušebními nabíjeními potvrzena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...