Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výzkum: auta s xenony bourají méně

  11:30aktualizováno  11:30
Auta s xenonovými světly bourají méně než vozy s halogenovými lampami. Největší bezpečí přinášejí xenonové výbojky v nočních hodinách na běžných silnicích, přínosné jsou však také na potemnělé dálnici.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ve městě xenony kvůli nočnímu osvětlení silnic velkou výhodu neznamenají. Vyplývá to ze studie německé organizace TÜV Rheinland, která se zabývá technikou aut.

Xenonová světla předcházejí nehodám a zachraňují lidské životy. Touto větou shrnul TÜV Rheinland výsledky své studie zaměřené na osvětlení vozů.

Její autoři tvrdí, že v případě, kdyby v Německu jezdila všechna auta s xenonovými světly, došlo by k poklesu počtu závažných nočních nehod na okresních silnicích o 50 procent a na dálnicích o 30 procent.

V konečném důsledku by se tak počet úmrtí na silnicích snížil o 18 procent.

"Srovnávali jsme počty nehod u aut vyšší třídy s xenonovými lampami a bez nich. A zjistili jsme, že na okresních silnicích a na dálnicích klesá významně počet nočních nehod u aut s xenony bez ohledu na další technické novinky, jako jsou stabilizace podvozku ESP nebo ABS,“ uvádí ke studii Hendrik Schäbe, expert organizace TÜV Rheinland.

V sousedním Německu má xenonová světla v současnosti asi 10 procent aut. Česká statistika není k dispozici, ale s velkou jistotou bude podíl těchto inovativních světel ještě výrazně nižší.

K nejprodávanějšímu vozu na českém trhu, kterým je Škoda Fabia, xenony automobilka vůbec nenabízí. Zájemci o Škodu Octavia, která představuje druhý nejžádanější vůz v Česku, je mohou získat za příplatek 22 500 korun.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.